رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از طرح درخواست لغو ممنوعیت تردد شبانه به ستاد کرونا استان خبر داد. به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: قوانین مختلفی برای بهبود هوای تهران وضعشده اما کافی نیست چراکه قانون هوای پاک نیاز به بازنگری دارد. همچنین باید سازمانها را نسبت به تکالیفشان مکلف کرد و از طرفی حملونقل عمومی فرسوده است و تعداد آنها کم است و بیشترین آلودگی مربوط به حملونقل عمومی است. هر موتورسیکلت سه برابر خودرو آلودگی ایجاد میکند. در شرایط کرونا نیز استفاده از موتورسیکلت افزایش پیداکرده است. وی ادامه داد: امیدواریم دستگاهها به تکالیف خود عمل کنند تا ما هموغممان آمدن باد برای رفع مشکل آلودگی هوا نباشد و بتوانیم مانند بسیاری از کشورها این مشکل را برطرف کنیم. پلیس نمیتواند بدون دستگاه و سامانه ۸ میلیون دستگاه و موتورسیکلت را صرفاً با مأموران کنترل کند. وی در بخش دیگری از صحبتهای خود خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آرامآرام به شرایط قبل از کرونا برمیگردیم هنوز به اوج ترافیک نرسیدیم و تقریباً ساعت ۲۱ بزرگراهها به حالت عادی خود بازمیگردد.
افزایش سفر را در سطح شهر
او با اشاره به ساعت طرح ترافیک گفت: طرح ترافیک از ساعت ۸: ۳۰ آغاز میشود این ساعات به افرادی که قصد دارند با وسیله نقلیه خود تردد کنند، کمک میکند. بنابراین افزایش سفر را در سطح شهر شاهد هستیم و ۳۷ درصد افزایش سفر را شاهد هستیم البته نسبت به شرایط قبل از کرونا ۳۳ درصد کاهش استفاده از وسایل حملونقل عمومی راداریم و استفاده از این وسایل به یکسوم رسیده است.
مردم حاضر به استفاده از حملونقل عمومی نیستند
وی ادامه داد: مردم به دلیل رعایت فاصلهگذاری اجتماعی حاضر به استفاده از حملونقل عمومی نیستند اما به هر میزان که رجوع مردم به حملونقل عمومی بیشتر باشد ترافیک کمتر میشود. همچنین محدودیت تردد شبانه در ایجاد ترافیک تا قبل از ساعت ۲۲ تأثیرگذار است. وی خاطرنشان کرد: اصلاح ساعات کاری، اصلاح ساعات طرح ترافیک و لغو محدودیت شبانه از درخواستهای پلیس بوده است. ما تقاضا داریم طرح ترافیک به شرایط قبل از کرونا بازگردد. هنوز بارندگی در تهران شروع نشده و شاهد ترافیک هستیم اگر بارندگی در تهران آغاز شود با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.
سالانه ۶۰۰ نفر در تصادفات میمیرند
وی بابیان اینکه در ۶ ماهه ابتدای سال ۲۷۵ نفر از همشهریان را از دست دادیم، گفت: در سال حدود ۶۰۰ نفر در تصادفات جان خود را از دست میدهند و ما تلاش کردهایم در دو سال گذشته این روند را کاهش دهیم. ۱۰۸ عابر به دلایل مختلف ازجمله عبور از عرض بزرگراه، عدم پل زیرگذر و روگذر فوت کردهاند. ۱۰ الی ۱۵ درصد تردد موتورسیکلت نسبت به قبل از کرونا بیشتر شده است. همچنین ۱۱۰ هزار نفر از موتورسواران آموزشهای لازم را از طریق طرح موتور یار دیدهاند.
شهر در تسخیر موتورسواران متخلف
وی ادامه داد: شهر در تسخیر موتورسواران متخلف است. همچنان ۵۰ الی ۶۰ هزار موتورسیکلت در پارکینگ باقیمانده است. ما به دنبال رفع کاستیهای طرح موتور یار هستیم و از نمایندگان مجلس که با این طرح مخالف هستند درخواست میکنیم تا اگر طرحی برای اصلاح آن دارند ارائه دهند. در موتورسیکلتهای توقیفی موتورهای سرقتی، شکایتی و ... نیز داشتهایم. او گفت: شمارهگذاری خودروهای جدید و شمارهگذاری خودروهای دیزلی باعث افزایش ترافیک و آلودگی هوا میشود.
مرگ 4000 تهرانی بر اثر آلودگی هوا
وی بابیان اینکه سالانه ۴ هزار نفربر اثر آلودگی هوا جان خود را در تهران از دست میدهند، گفت: باید حملونقل پاک را وارد شهر کنیم که این حملونقل الزاماتی دارد و باید برنامهریزی مناسبی برای رسیدن به این حملونقل پاک داشته باشیم.