دبیر کل انجمن کشتیرانی گفت: ٢٢ سال از توافق ایران، هند و روسیه برای راهاندازی کریدور شمال - جنوب میگذرد اما آنگونه که شایسته سه کشور بوده این کریدور عملیات اجرایی نداشته است. بهطوریکه روسیه بالغبر ٩٠٠ میلیون تن کالا جابهجا میکند که تنها۶ میلیون تن از این کریدور شمال -جنوب عبور میکند آن کالاهای وارداتی به کشورمان بوده است.
مسعود پل مه در نشست خبری پنجمین همایش توسعه دریامحور، حکمرانی و سرمایهگذاری، گفت: امیدوارم فرصتهای ازدسترفته در بخش دریایی را به دست بیاوریم و یکی از دستاوردهای مهم برگزاری همایش در دورههای گذشته ایجاد دبیرخانه کریدور شمال- جنوب بوده است.
وی خاطرنشان کرد: ٢٠ سال گذشته اجلاسی در قزاقستان برگزار شد که در آن اجلاس اتاق آمریکا پیشنهاد راهاندازی کریدور اوراسیا را داد. پس از٢٠ سال امروز همین اقدام آمریکا را در کریدور زنگزور میبینیم.
کاهش قدرت چانهزنی
دبیر انجمن شرکتهای کشتیرانی تأکید کرد: اگر کریدور زنگزور راه بیفتد، کامیونها که به آسیای میانه میروند از مسیر ایران تردد نخواهند کرد و کشورمان در دیپلماسی اقتصادی و تجاری قدرت چانهزنی نخواهد داشت و قدرت چانهزنی با ترکیه را از دست میدهیم چراکه با ترکیه منافع اقتصادی نخواهیم داشت و طبیعتاً ترکیه هم پای مذاکره برد-برد با ایران نمینشیند.
انقطاع خط ریلی رشت- آستارا
پل مه با اشاره بهضرورت دیپلماسی اقتصادی، گفت: در دولت چهاردهم شاهد تغییرات خوبی در شقوق حمل و نقل بودیم و شاهد تغییر رویکردهای اقتصادی بودیم. معتقدم انقطاع خط ریلی رشت- آستارا هر چه سریعتر باید شکل بگیرد و باید از فرصتها استفاده و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.
١٢ کریدور در اطراف کشور
وی افزود: روزانه صدها میلیون تن کالا در اطراف ایران در حال جابهجایی و ١٢ کریدور در اطراف کشورمان فعال هستند. کریدورهایی که در مغایر با منافع جمهوری اسلامی ایران بوده اما نباید آنها را صرف تهدید ببینیم چراکه باید آنها را ناچار کنیم ما را شریک استراتژیک خود ببینید و برای تحقق این هدف راه گریزی جز اعتماد به بخش خصوصی نداریم.
تأثیر فعالسازی مکانیسم ماشه و اسنپ بک
دبیر انجمن کشتیرانی در پاسخ به سال ایلنا درباره افزایش هزینههای حملونقل و تجارت دریایی با فعالسازی مکانیسم ماشه و اسنپ بک، تأکید کرد: در چند سال گذشته قبل از برجام هم دچار تحریمهای سخت بودیم و اسنپ بک بیش از ٣٠ درصد اثرات تشدید کننده نخواهد داشت و با اسنپ بک خللی در صادرات و واردات نخواهد آمد. پسازاین هم ناوگان تحت پرچم ایران سرویس بیمه نداشت و نه خرید خارجی و نه تبادل ارزی خارجی انجام نمیشد و در برخی از بندرها پهلوگیری ناوگان ایرانی ممنوع بود، حتماً شرایط در امارات برای ناوگان ما سخت خواهد بود اما در خلال ٨ سال گذشته با شدت تحریمها، هزینههای حملونقل افزایش پیدا کرد اما ما تجارب انتقال کالا راداریم و اسنپ بک شرایط هزینه را از امروز سختتر نمیکند.