لوگو
1404 پنج‌شنبه 6 شهريور
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1404/06/04 - شماره 2576
نسخه چاپی

درگذشت بازیگر «سوپرانوها»

جری آدلر بازیگر سریال‌های «سوپرانوها»، «همسر خوب» و «نجاتم بده» در ۹۶ سالگی درگذشت.
جری آدلر بازیگر پیشکسوت برادوی که پیش از بازی در نمایش‌هایی مانند «سوپرانوها»، «همسر خوب» و «نجاتم بده» به عنوان مدیر صحنه در نمایش اصلی «بانوی زیبای من» خدمت می‌کرد، روز شنبه در نیویورک درگذشت. او ۹۶ ساله بود.
به گزارش مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، آدلر که اهل بروکلین بود تا اوایل ۶۰ سالگی به بازیگری روی نیاورد و مدیر صحنه برادوی بود و با وجود اینکه با معلم بازیگری مشهور استلا آدلر، نسبت فامیلی داشت از این کار فاصله گرفته بود. او از دهه ۱۹۹۰ وارد عرصه بازیگری شد و اولین نقش او در مجموعه تلویزیونی «پل بروکلین» بود که در ۶۲ سالگی ایفا کرد و سرانجام با ایفای نقش هرمان رابکین، مشاور تونی رئیس مافیای سریال «سوپرانوها» درخشید و پس از آن در سریال «همسر خوب» و سریال «نجاتم بده» نیز نقش آفرینی کرد.
وی همچنین در سریال‌های دیگری هم جلوی دوربین رفت که سریال‌های «در معرض نور شمالی»، «دیوانه تو»، «شفاف» و «شهر مرزی» هم از جمله آنها بودند.
آدلر در سال ۱۹۵۰ دانشجوی دانشگاه سیراکیوز بود که پدرش که آن زمان مدیر یک گروهی تئاتری بود، وی را به عنوان دستیار مدیر صحنه استخدام کرد. او پس از آن به عنوان مدیر صحنه، مدیر تولید یا سرپرست تولید در نمایش‌های مختلف کار کرد و سرپرست تولید نمایش «بانوی زیبای من» محصول ۱۹۵۶ با بازی جولی اندروز، «درخت سیب» محصول ۱۹۶۶ به کارگردانی مایک نیکولز و «بازگشت به خانه» محصول ۱۹۶۷ به نویسندگی هارولد پینتر بود.
وی در طول دوران کاری اش با چهره‌هایی چون آرتور میلر، مارلین دیتریش، اورسن ولز، آنجلا لنزبری، جان گیلگود، نوئل کوارد، جون ریورز، جری لوئیس، جک بنی، میلوش فورمن، ریچارد راجرز، لیو اولمان و ریچارد برتون همکاری کرد.
این بازیگر همچنین با فیلم‌های «معمای قتل منهتن» (۱۹۹۳)، «قصور از قتل» (۱۹۹۶)، «با کفش‌های او» (۲۰۰۵)، «سینکدوکی، نیویورک» (۲۰۰۸) و «یک سال بسیار خشن» (۲۰۱۴) روی پرده بزرگ ظاهر شد.

«سووشون» در صدر پرفروش‌های ادبیات
نتیجه بررسی فروش چندین کتابفروشی شاخص تهران در مردادماه نشان می‌دهد که از میان آثار حوزه ادبیات، رمان «سووشون» سیمین دانشور، فروش قابل توجهی داشته است. گفتنی‌ست که نام این رمان، اغلب در فهرست پرفروش‌های ادبیات است.
به گزارش ایبنا، در روزهای پایانی مردادماه سری زدیم به چند کتابفروشی تهران که بیشتر مرکز رفت و آمد کتابدوستان هستند، تا ببینیم در روزهای گرم این ماه، بازار کدام کتاب‌های ادبی داغ‌تر بوده و از بین آثار داستانی و کتاب‌های شعر ایرانی و خارجی و نیز آثار تئوریک و پژوهشی و غیرداستانی در حوزه ادبیات، کدام‌ها در یک ماه گذشته با استقبال بیشتری مواجه بوده‌اند و مورد توجه مخاطبان ادبیات قرار گرفته‌اند. بعضی کتاب‌ها همیشه پای ثابت پرفروش‌های ادبیاتند و نام‌شان اغلب در فهرست پرفروش‌ها در رده‌های بالاست. «سووشون» سیمین دانشور از جمله این آثار است. این رمان، که معمولاً در فهرست پرفروش‌های ادبیات جایگاهی ویژه دارد، در مردادماه هم در صدر پرفروش‌های این حوزه بوده و این در حالی است که این روزها سریال ساخته‌شده براساس این رمان هم در حال پخش است. «سووشون»، نخستین رمان سیمین دانشور که اولین بار در سال ۱۳۴۸ منتشر شد، و تاکنون بارها تجدید چاپ شده یکی از نمونه‌های ایرانی شاخص رئالیسم اجتماعی با زمینه تاریخی است. داستان سووشون در شیراز و در سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم و پس از شهریور ۱۳۲۰ و اشغال ایران به دست قوای متفقین رخ می‌دهد و ارجاعی نیز به اسطوره سیاوش دارد و عنوان رمان هم که تلفظی از «سیاوشان» و برگرفته از مراسم سوگواری برای سیاوش است، به همین اسطوره اشاره دارد. «سووشون» یکی از آثار داستانی مطرح ادبیات معاصر ایران و به بیانی از کلاسیک‌های داستان ایرانی معاصر به حساب می‌آید.

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • گرامیداشت محمود کیانوش
  • بشقاب چندهزار دلاری
  • صدای ایران‌دوستی در روزگار پرآشوب
  • فلسفه تحت سلطه سیاست
  • واکنش ها به شوخی‌ زشت با فردوسی و شاهنامه
  • درگذشت بازیگر «سوپرانوها»
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.