لوگو
1404 دوشنبه 23 تير
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1404/04/22 - شماره 2545
نسخه چاپی

افشاگری درباره اینگمار برگمان

بازیگر سرشناس سوئدی ادعا ‌کرده اینگمار برگمان نازی بود و وقتی هیتلر مرد، گریه کرد.
استلان اسکارشگورد بازیگر سوئدی، در جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری امسال، درباره رابطه پیچیده خود با برگمان حرف زد و ادعای تکان‌دهنده‌ای درباره دیدگاه‌های سیاسی برگمان در طول جنگ جهانی دوم مطرح کرد.
به گزارش همشهری آنلاین از ورایتی، اینگمار برگمان یک کارگردان فراموش نشدنی بود و فیلم‌هایی از خود به جای گذاشته که گویای همه چیز هستند؛ «پرسونا»، «فانی و الکساندر»، «فریادها و نجواها»، «توت‌فرنگی‌های وحشی»، «مهر هفتم»، «از میان آینه تا تاریکی».
حالا این بازیگر سوئدی و هم‌وطن وی می‌گوید: برگمان کارگردان خوبی بود، اما آدم خوبی نبود. او اهل فریبکاری بود. او در طول جنگ یک نازی بود و تنها کسی بود که من می‌شناسم وقتی هیتلر مرد، گریه کرد. کاراواجو هم احتمالا یک عوضی بود، اما نقاشی‌های فوق‌العاده‌ای کشید.
برگمان به عنوان یکی از بزرگترین فیلمسازان تاریخ است و برای کاوش‌های عمیقش در مسائل انسانی و اخلاق مشهور است و شنیدن چنین اتهامی از کسی که از نزدیک با او کار کرده، عمیقا نگران‌کننده است.
با توجه به جایگاه والای برگمان در هنر سینما، این سخنان در جشنواره کارلووی واری طنین خاصی یافت و بسیاری را شگفت‌زده کرد.
اسکارشگورد در توضیح بیشتر ادعای خود افزود: ما مدام او را توجیه می‌کردیم اما احساس می‌کنم او دیدگاه بسیار عجیبی نسبت به دیگران داشت. باور او این بود که بعضی از آدم‌ها ارزشش را ندارند و او با آنها مهربان نبود.
با این اظهارات بی‌شک بحث‌های تازه‌ای درباره زندگی شخصی برگمان ایجاد می شود. تاکنون هیچ سند و حرفی درباره همدردی برگمان با نازی‌ها مطرح نشده بود و سوئد در طول جنگ بی‌طرفی خود را حفظ کرده بود. اکنون سخنان این بازیگر نشان می دهد شاید به لایه‌هایی از شخصیت این فیلمساز تاکنون توجه نشده باشد.
وی با اشاره به این که هنرمندان آدم‌های پیچیده‌ای هستند، افزود: شما می‌توانید یک هنرمند بزرگ باشید و در عین حال یک احمق هم باشید. اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانید کارهای عالی خلق کنید.
برگمان در مصاحبه‌ای با نویسنده ماریا-پیا بوئتیوس گفته بود وقتی ۱۶ ساله بود هیتلر را در یک سفر خانوادگی به وایمار آلمان در سال ۱۹۳۴، از نزدیک دیده بود.
برگمان گفته بود: هیتلر به طرز باورنکردنی کاریزماتیک بود. او جمعیت را به وجد می‌آورد. نازیسمی که دیده بودم، سرگرم‌کننده و جوان‌پسند به نظر می‌رسید.
وی در خاطرات خود در سال ۱۹۸۷ با عنوان «فانوس جادویی» همچنین اعتراف کرد: سال‌های زیادی در جبهه هیتلر بودم، از موفقیت‌هایش خوشحال و از شکست‌هایش غمگین می‌شدم. اما وی همچنین افزوده بود: وقتی درهای اردوگاه‌های کار اجباری باز شد، ناگهان معصومیتم از من گرفته شد.
اسکارشگورد همچنین گفت: من این حرفه را می‌شناسم؛ می‌دانم که این شهرت لعنتی چقدر کوتاه مدت است. اما شگفت‌زده شدن از خودت سرگرم‌کننده است. من از خودم شگفت‌زده می‌شوم و این سرگرم‌کننده است. من به زودی خواهم مرد، بنابراین باید حواسم به لحظات باقی‌مانده باشد. این بازیگر که در یک مسترکلاس شرکت کرده بود، برخی از بزرگترین فیلم‌های دوران حرفه‌ای خود را مرور کرد و از شخصیت ژولیت بینوش در فیلم «سبکی تحمل‌ناپذیر هستی» یاد کرد.

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • تعلیق کتاب نویسنده پرفروش
  • یک هفته با ۲۳۰ هزار مخاطب سینمایی
  • شکل‌گیری ائتلاف‌های اجتماعی
  • مجوز معدن در ۲۰ متری آثار تاریخی
  • افشاگری درباره اینگمار برگمان
  • «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.