فیلم سینمایی «بروتالیبست» موفق به کسب جایزه بهترین فیلم در جوایز سالانه انجمن منتقدان فیلم لندن شد. در مراسم جوایز انجمن منتقدان فیلم لندن که یکشنبه شب (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) برگزار شد، «بروتالیست» (The Brutalist) ساخته بردی کوربت برنده جایزه فیلم سال شد، اما نکته قابل توجه این بود که فیلمهای «ماده» (The Substance) و «کاملاً ناشناخته» (A Complete Unknown) موفق به دریافت هیچ جایزهای نشدند. فیلم مهیج «ملاقات محرمانه» (Conclave) به کارگردانی ادوارد برگر، دو جایزه از جمله فیلم سال بریتانیایی/ایرلندی و بهترین بازیگر مرد سال برای رالف فاینز را به دست آورد. همچنین، اقتباس رادیکال رامل راس از رمان کولسون وایتهد با عنوان «پسران نیکل» (Nickel Boys) موفق به کسب جوایز بهترین کارگردان سال و دستاورد فنی برتر برای فیلمبرداری شد. در بخشهای دیگر مراسم، کمدی سیاه «درد واقعی» (A Real Pain) به کارگردانی جسی آیزنبرگ موفق به دریافت دو جایزه بهترین فیلمنامه سال برای آیزنبرگ و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای کایرن کالکین شد.
هشدار نیکلاس کیج
نیکلاس کیج، بازیگر سرشناس هالیوود به شدت علیه نفوذ هوش مصنوعی در عرصه بازیگری موضع گرفت و تأکید کرد که روباتها نمیتوانند بازتابدهنده شرایط انسانی باشند.
نیکلاس کیج پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول برای فیلم «سناریوی رؤیایی» در پنجاه و دومین دوره جوایز ساترن که در یونیورسال سیتی برگزار شد، به شدت علیه نفوذ هوش مصنوعی در بازیگری سخن گفت.
کیج در سخنرانی که هنگام پذیرش جایزهاش داشت، گفت: «متشکرم که فیلم «سناریوی رؤیایی» را به رسمیت شناختید. این در واقع یکی از فیلمهای مورد علاقه من در تمام دوران کاریام است. باید از کریستوفر بورگلی بابت کارگردانی، نویسندگی، تدوین و خلق این دنیای فوقالعاده آزاردهنده اما خندهدار که در ذهنش پرورانده بود، تشکر کنم.»
او ادامه داد: «اما دنیای دیگری هم وجود دارد که مرا آزار میدهد؛ دنیایی که همین حالا در اطراف همه ما در حال شکلگیری است؛ دنیای جدید هوش مصنوعی. من عمیقاً معتقدم نباید اجازه دهیم روباتها به جای ما رویاپردازی کنند. روباتها نمیتوانند بازتابدهنده شرایط انسانی ما باشند. این یک بنبست است، اگر یک بازیگر حتی اندکی اجازه دهد یک روبات هوش مصنوعی بر اجرای او تأثیر بگذارد، این یک اینچ کوچک به مرور تبدیل به یک مایل خواهد شد و در نهایت تمام اصالت، خلوص و حقیقت هنر جای خود را به منافع مالی خواهد داد. نباید اجازه دهیم چنین اتفاقی بیفتد.» کیج افزود: «به نظر من، وظیفه تمام هنرها، از جمله بازیگری در فیلمها، این است که همچون آینهای داستانهای درونی و بیرونی وضعیت انسانی را از طریق فرآیندی کاملاً انسانی، متفکرانه و احساسی بازتاب دهد. یک روبات نمیتواند چنین کاری انجام دهد. اگر اجازه دهیم روباتها این کار را انجام دهند، هنر بیروح خواهد شد و در نهایت از لبه تیز و تاثیرگذار خود فاصله خواهد گرفت و به چیزی بیمحتوا تبدیل خواهد شد. دیگر پاسخی انسانی به زندگی نخواهیم داشت، بلکه زندگی را آنطور که روباتها برایمان تعریف میکنند، تجربه خواهیم کرد. از خودتان در برابر دخالت هوش مصنوعی محافظت کنید.»
انفجار گیشه سینمای چین
پس از یک سال رکود در ۲۰۲۴، سینمای چین بار دیگر به دوران اوج بازگشته و انیمیشن «نِژا ۲» با فروش ۴۳۴ میلیون دلاری در پنج روز، در مسیر تبدیل شدن به پرفروشترین فیلم تاریخ چین قرار دارد. به گزارش ایسنا، دنباله انیمیشنی «نِژا ۲» به کارگردانی یو یانگ در مسیر تبدیل شدن به پرفروشترین فیلم تاریخ چین است، در حالی که فیلم «کارآگاه چایناتاون ۱۹۰۰» نیز فروش چشمگیری داشته و تاکنون ۲۵۳ میلیون دلار درآمد کسب کرده است.
پس از یک دوره رکود در سال ۲۰۲۴، گیشه سینمایی چین بار دیگر رونق گرفته است. از آغاز تعطیلات سال نو چینی در ۲۹ ژانویه ۲۰۲۵، درآمد حاصل از فروش بلیت به ۹۷۸ میلیون دلار رسیده است که نسبت به پنج روز اول تعطیلات سال گذشته ۲۷.۳ درصد افزایش را نشان میدهد.
انیمیشن دنبالهای «نِژا ۲»، نقش اصلی را در ثبت این ارقام بزرگ ایفا کرده است. این فیلم به کارگردانی یو یانگ تاکنون ۴۳۴ میلیون دلار فروش داشته و در مسیر پیشی گرفتن از فیلم جنگی «نبرد در دریاچه چانگجین» (با ۹۱۳ میلیون دلار فروش) بهعنوان بزرگترین بلاکباستر تاریخ سینمای چین قرار دارد.