سازمان استاندارد و سازمان محیطزیست کیفیت پایین بنزین تولیدی را زیر سال بردهاند، اما در مقابل مقامات وزارت نفت این گزارشها را تکذیب کرده و مدعی است بنزین ایران در حد بنزین استاندارد اروپاست. در حال حاضر مصرف بنزین کشور برخی روزها از ۱۴۲ میلیون لیتر نیز فراتر میرود. این در حالی است که در 40 سال گذشته تنها یک پالایشگاه ساختهشده است. واردات بنزین باکیفیت و قیمت بالا هم با مشکل مالی مواجه است. زیرا بنزین 40 هزار تومان وارد میشود و حدود 3 هزار تومان به فروش میرسد. بدین ترتیب بنزین پتروشیمی ساخت داخل که به گفته کارشناسان ترکیبات هیدروکربنهای آروماتیک و پارافینی آن به مضر و سرطانزاست در حال توزیع است.
بنزین سرطانزا
یاشا مخدومی رئیس انجمن رادیوآنکولوژی ایران در خصوص ترکیبات بنزین پتروشیمی به آفتابنیوز گفت: ترکیبات بنزن، ترکیبات هیدروکربنهای آروماتیکی موجود در بنزین پتروشیمی جزء گروه A طبقهبندی میشوند و سرطانزا هستند، البته این ترکیبات در هر نوع سوختی موجود هستند، حتی در بنزین معمولی و گازوئیل هم موجود هستند. اما در بنزینهای بیکیفیت مقدار این مواد بیشتر است و میزان سرطانزا بودن این مواد بهتبع بیشتر هم هست.
سوخت باکیفیت و خودرو برقی
این پژوهشگر حوزه سرطان در ادامه افزود: تحقیقات زیادی در مورد آلودگی هوای ناشی از سوختهای فسیلی انجامگرفته و بیماریزا بودن آنها بهویژه سرطانزابودن این سوختها قطعی است، آلودگی هوا و سوختهای بیکیفیت نیز بر دامنه و گستردگی سرطانزابودن این سوختها افزوده، به همین دلیل است که کشورهای توسعهیافته ابتدا به سمت بنزین باکیفیت یورو ۴ و ۵ و سپس خودروهای برقی حرکت کردند.
اجتناب از حضور در هوای آلوده
جذب این مواد در سیستم ریوی و جذب مواد موجود در سوختهای بیکیفیت در سیستم خونرسانی ما بیماریهای مختلفی ازجمله سرطان را در پی دارد. شهروندانی که مثلاً سیگاری هستند وقتی در معرض این مواد قرار میگیرند، تشدید و همافزایی این عوامل شدت بیشتری هم به خود میگیرد. دو سرطان خون و ریه در صدر ابتلا بهوسیله این مواد آلوده قرار دارند. آلودگیهای محیطی و آلایندههای هوابر شدت ابتلا به انواع سرطان افزوده است، هیدروکربنهای نسوخته در کنار عوامل تغذیهای شهروندان را در معرض ابتلا به انواع سرطان قرار دادهاند. شهروندان برای پیشگیری علاوه بر ورزش کردن و پرهیز از استرس باید سبک زندگی خود را تغییر دهند و تا حد ممکن از حضور در محیطهای آلوده اجتناب کنند. در کنار اینها باید زندگی سبز و دوری از مواد فرآوری شده و آلودگی هوا را مدنظر داشت، سیاستگذار هم باید قوانینی را وضع نماید که سهم انرژیهای پاک را افزایش دهد.
پلیس: ناترازی سوخت به دلیل خودروهای بیکیفیت است
رئیس پلیس راهور فرا جا اعلام کرد: ۸۰ درصد خودروها و وسایل نقلیه کشور مصرف استاندارد نداشته و بیشازحد استاندارد متعارف در دنیا سوخت مصرف میکنند.
سردار سید تیمور حسینی درباره ناترازی سوخت گفت: بخش قابلتوجهی از ناترازی سوخت به دلیل خودروهای بیکیفیت یا باکیفیت پایینتر از استانداردهای روز دنیا است.
وی بابیان اینکه بخش دیگری از ناترازی سوخت مربوط به خودروهایی با موتورهای پرمصرف نسبت به توان خروجی است، افزود: ناترازی سوخت بهخصوص در بخش بنزین و گازوئیل ناشی از مصرف بیرویه و غیراستاندارد وسایل نقلیه است. رئیس پلیس راهور فرا جا تأکید کرد: بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد وسایل نقلیه فعال کشور مصرف بیرویه سوخت دارند که خارج از استاندارد تعریفشده جهانی است. باید خودروهای کممصرف وارد کشور شود اما هنوز این هدف محقق نشده است. محدودیت تعرفه های گمرکی باید برای خودروهای باکیفیت خارجی برداشته شود. محدودیتهایی همچون حجم موتور و سقف قیمتی نامتعارف و توجیهناپذیر است و این محدودیتها کشور و مردم را از بهرهمندی خودروهای روز و باکیفیت محروم کرده است.
اسقاط وسایل نقلیه فرسوده
حدود ۹۰ درصد موتورسیکلتها، ۴۰ درصد خودروهای سواری و ۷۰ درصد ناوگان سنگین حملونقل و اتوبوسی از سن فرسودگی عبور کرده و ضرورت دارد از جادههای کشور خارج و غیرفعال شوند. به اعتقاد برخی کارشناسان تعدادی از خودروهای تولید داخل نیز مصرف غیراستاندارد داشته و با سنجش کیفیت کنونی جهانی مطابقت ندارد. کارشناسان معتقدند بهترین راهکار واردات خودرو و پاسخگویی به نیازهای داخلی از طریق واردات وسایل نقلیه با استانداردهای روز دنیا است.