فاطمه شاهسوند در تشریح وضعیت آلودگی هوا به ارتباط این مسئله با حوزه سلامت و اقتصاد پرداخت. وی در این رابطه تشریح کرد: نقش آلودگی هوا بهعنوان منشأ ایجاد بیماری در انسان شناخته میشود. هزینههایی که آلودگی هوا بر زندگی مردم تحمیل میکند به از بین رفتن سلامتی و کاهش طول عمر افراد میانجامد.
شاهسوند افزود: آلودگی هوا پیامد اقتصادی دارد و از باب تحمیل هزینه بر شبکه بهداشت و درمان برای اقتصاد زیانبار است. آلودگی تأثیر مستقیم بر سلامت انسان دارد و بر اقتصاد هم تأثیر میگذارد. آلودگی هوا هزینههای بالایی بر دولتها تحمیل میکند. بیماریهای ناشی از آلودگی هوا پیامدهای اقتصادی دارند و در کلان اجرای برنامههای توسعه را به مخاطره میاندازند.
این کارشناس محیطزیست با شاره به تعطیلیهای پیدرپی به دنبال تشدید آلودگی گفت: تعطیلی ادارات به دلیل آلودگی هوا، ساختار نظام اداری کشور را دچار مشکل میکند. همچنین تعطیلی مدارس دانش آموزان را از فرصتهای آموزشی محروم میکند. اما بخشهایی مثل شبکه بهداشت و درمان و بخش خصوصی به فعالیت خود ادامه میدهند. کشور در این تعطیلیها دچار وضعیت نابسامانی میشود.
وی تشریح کرد: تخریب عملکرد اکوسیستمهای طبیعی، کاهش تولید محصولات کشاورزی، بارانهای اسیدی، کاهش بهرهوری، عدم استفاده کامل از ظرفیتهای کشور و افزایش هزینههای دولت جهت کنترل آلودگی از دیگر هزینههای استمرار این وضعیت هستند.
شاهسوند در رابطه با نقش آلایندههای متحرک در تشدید آلودگی هوا گفت: منشأ آلودگی هوا، آلایندههای ثابت و متحرک هستند، شاید نتوانیم آلاینده ثابتی مثل صنایع را بهسرعت جا به جا کنیم، ولی میتوان با سیاستگذاری از تأثیر منفی آلایندههای متحرک کاست.
این فعال محیطزیست اضافه کرد: منشأ اصلی آلودگی آلایندههای متحرک هوا است. سهم منابع متحرک در آلایندگی هوای شهرها 80 درصد، ولی سهم نیروگاهها 7 درصد اعلام شده است. 70 درصد ذرات معلقی که در هوا منتشر میشود دوده است.
وی افزود: معضل خودرو به تکنولوژی و فناوری بستگی دارد و تا سیاستگذار کلان و نهادها و مجموعههای تابع ارادهای برای حل این مشکل نداشته باشند، تغییری در افزایش کیفیت تولیدات خودرویی کشور، افزایش استاندارد سوخت خودرو، جمعآوری خودروهای فرسوده و بهینهسازی ناوگان حملونقل صورت نمیگیرد.
شاهسوند یادآور شد: اگر قرار بر این است که مردم با عدم استفاده از خودروی شخصی کیفیت آبوهوای شهرها را ارتقا بدهند باید ناوگان حملونقل عمومی توسعه پیدا کند و بهروزرسانی شود. همچنین باید برای استفاده جامعه از خودروهای هیبریدی یارانههایی اختصاص داده شود.
این کارشناس محیطزیست با تأکید بر لزوم گسترش حملونقل عمومی خاطرنشان کرد: سهمی از آلودگی هوا مربوط به مسائل فرهنگی است. باید فرهنگسازی شود و بسترهای لازم فراهم گردد. فکر نمیکنم اگر دولت امکان استفاده از سیستم حملونقل عمومی را گسترش دهد با عدم استقبال روبرو گردد.
وی گفت: البته مسئول آلودگی هوا دولت، دستگاه قضا و مجلس هستند. البته وزارت کشور و وزارت صمت در خصوص آلودگی هوا بیشترین مسئولیت را بر عهده دارند. اما بخش بزرگی از ماجرا به حوزه قانونگذاری و همچنین قوه قضاییه مربوط است.
فاطمه شاهسوند در پایان سخنان خود متذکر شد: آلودگی هوا به سلامت مردم و اقتصاد کشور گرهخورده است در روزهای گذشته دیدیم که این موضوع پتانسیل تعطیل کردن کل کشور را دارد. مجلس باید مسئله سلامتی مردم و اقتصاد را در اولویت قرار دهد. آلودگی هوا امروز از عموم مسائل و موضوعات اولویت بیشتری پیداکرده است.