بازرس کل بانکها و بیمه سازمان بازرسی به هفت بانک در رابطه با عملکرد ضعیف در انجام تکالیف قانونی در پرداخت تسهیلات فرزندآوری هشدار داد و تاکید کرد که تا پایان دی ماه مطابق سهمیه ابلاغی عمل شود.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، در پی نظارت بر میزان تحقق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و متعاقب اخذ توضیح از تعدادی از مدیران عامل شبکه بانکی، بازرس کل بانکها و بیمه این سازمان به هفت بانک در رابطه با عملکرد ضعیف در انجام تکالیف قانونی در پرداخت تسهیلات فرزندآوری هشدار داد و تاکید کرد که در صورت عدم ایفای تعهدات تا پایان دی ماه، اقدامات قانونی لازم در مورد آنها صورت میگیرد.
در این نامهها که به مدیران عامل بانکهای سپه، پاسارگاد، گردشگری، اقتصاد نوین، رسالت، شهر و سامان ارسال شده با اشاره به سهمیه ابلاغی بانک مرکزی به بانکها در رابطه با تسهیلات فرزندآوری؛ بر اساس آمار و اطلاعات دریافتی از بانک مرکزی تا تاریخ ۱۴۰۳/۰۹/۳۰ عملکرد بانکهای مذکور نامطلوب ارزیابی شده است.
مطابق بررسیها، با توجه به اینکه بانکها در ۹ ماهه سال جاری باید ۷۵ درصد سهمیه ابلاغی را پرداخت میکردند؛ اما بانک سپه ۶۷ درصد، بانک گردشگری ۶۵ درصد، بانکهای پاسارگاد و شهر ۵۴ درصد، بانک رسالت ۵۰ درصد، بانک اقتصاد نوین ۴۸ درصد و بانک سامان ۳۸ درصد از سهمیه ابلاغی سالانه را به متقاضیان پرداخت کردهاند و هنوز متقاضیان قابل توجهی در صف انتظار دارند.
کلاسهای پایه مناطق محروم
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه برپایی کلاسهای چندپایه راهکاری منطقی برای استفاده بهینه از منابع انسانی و آموزشی در مناطق کمتر برخوردار است گفت: علاوه بر استفاده از معلمان فارغالتحصیل دانشگاه فرهنگیان، دورههای آموزشی برای معلمان حقالتدریس در کلاسهای چندپایه در نظر گرفته شده است. رضوان حکیمزاده در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه تقویت توانمندیهای معلمان و ارتقای کیفیت آموزش، میتواند چالشهای موجود را کاهش دهد گفت: موضوع کلاسهای چندپایه در مناطق کمبرخوردار و روستایی بهویژه آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یک چالش مهم در نظام آموزشی کشور مطرح شد. معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه کلاسهای چند پایه علاوه بر الزام، یک راهکار اساسی برای پوشش آموزشی مناطق با تعداد کم دانشآموز است ادامه داد: وقتی تعداد دانشآموزان کم است و معلم مسئولیت تدریس کلاسهای چند پایه را برعهده میگیرد علاوه بر بهینهسازی منابع انسانی، فرصتی برای دسترسی دانشآموزان به آموزشهای باکیفیت در شرایط محدود فراهم میشود. وی با بیان اینکه توانمندسازی معلمان در مناطق کم برخوردار یکی از اولویتهای اصلی وزارت آموزش و پرورش است افزود: برای تدریس در کلاسهای چندپایه، معلمان باید آموزشهای ویژهای ببینند تا بتوانند بهطور مؤثر و هماهنگ، چند پایه را تدریس کنند. معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه علاوه بر استفاده از معلمان فارغالتحصیل دانشگاه فرهنگیان، دورههای آموزشی برای معلمان حقالتدریس برای تدریس در کلاسهای چندپایه در نظر گرفته شده ادامه داد: با این کار معلمان از نظر حرفهای به سطح مطلوبی خواهند رسید. حکیم زاده با بیان اینکه نظارت بر عملکرد معلمان کلاسهای چندپایه یکی از اقدامات مهم وزارت آموزش و پرورش است افزود: این نظارتها علاوه بر ارزیابی وضعیت تدریس معلمان، به شناسایی نیازهای آموزشی و مشکلات موجود در کلاسهای چندپایه کمک میکند.