در یک نشست سینمایی مطرح شد: «بسیاری از فیلمها محصول غلبه تفکر سینمای زیرزمینی است. فیلمی که ایران امسال به صورت رسمی به اسکار معرفی کرد، پذیرفته نشد اما از سوی دیگر ۲ فیلم از سینمای زیرزمینی ایران از ۲ کشور جزو منتخبان اسکار قرار میگیرند. ممکن است ممنوعه بودن شرایط فیلم به دیده شدنش کمک کند و این یک سواستفاده سیاسی است. سینمای آینده نمیتواند خودش را در قید و بند شرایط الان نگه دارد.» ششمین نشست «سینما رو به آینده» به همت سازمان سینمایی سوره و به میزبانی امیر قادری، روز شنبه یکم دی ماه با حضور ابوالحسن داودی، اکبر نبوی و محمد حمزهای در پردیس سینمایی آزادی برگزار شد. ابوالحسن داودی بیان کرد: با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که در کشور داریم، در آینده نزدیک هم امکان به وجود آمدن کمپانی به معنای درست را نداریم.
ریشه گران شدن فیلمسازی به نهادهای دولتی برمی گردد
داودی عنوان کرد: توجه به سینمای کمدی زمینههای مختلفی دارد و بخشی از این اقبال به شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه باز میگردد. حتی در تاریخ سینمای آمریکا موفقترین فیلمهای موزیکال در دهه ۳۰ بوده است که مردم در بدبختترین حالت بودند. شکل تولیدات آن زمان آمریکا بسیار شبیه به حال حاضر ایران است و این نوع کمدی ساختن هم مطلوب سرمایهگذار است که از میان برترین راه به سود برسد. نگاه دولتها در دو دهه گذشته به سینمای ایران طوری است که حاکمیت عنصر مزاحمت سینما را بیشتر از عنصر سرگرمی میداند. آنها معتقدند که سینما باید کنترل نهادی شود و شرایط سانسور زیرپوستی و پنهانی شده است. چیزی که سینما را محدود میکند این است که تولید از حالت عادی گرانتر شود. من این گران شدن فیلمسازی را برنامهریزی شده میدانم و معتقدم ریشه آن به نهادهای دولتی و سرمایه آنها برمیگردد.
سینمای ایران در سالهای پس از انقلاب داراییهایی دارد
وی ادامه داد: سینمای ایران در سالهای پس از انقلاب برای خود داشتهها و داراییهایی دارد که به مرور و به زحمت جمعآوری کرده اما چیزی که دولتها به راحتی میتوانند آن را تحتالشعاع قرار دهند این است که دسترسی به همین داشتهها را سختتر کنند. برای همین تولیدات کمتر میشود و هزینه بالا میرود و طبیعتا منی که سی سال گذشته با سرمایه شخصی میتوانستم فیلم بسازم الان دیگر قادر به چنین کاری نیستم. وقتی دستمزد بازیگران صدها برابر بیشتر شده، بنابراین میتوانم بگویم این رقم مشکوک و بیمار است و مبتنی بر اقتصاد سالمی نیست که دوستان آن را کمپانی مینامند.
بسیاری از فیلمها محصول غلبه تفکر سینمای زیرزمینی است
ابوالحسن داودی نیز عنوان کرد: به نظر من آینده سینمای ایران متعلق به سینمای زیرزمینی است که با تساعد هندسی در حال رشد است و هیچ کدام از دولتها امکان و ابزار رویارویی با آن را ندارند. این تضادها گندهتر از اداره نظارت و حذف پروانه ساخت است. من تفاوت زیادی بین رویکرد دولتها میبینم. دولت قبل برنامهریزی آشکار داشت و هیچ ترسی نداشت که آن را مطرح کند. سینمای مطلوب دوره قبل رونق سینماداران بود و فکر میکردند اگر ۴ فیلم فروخته است، پس سینما رونق پیدا کرده و تعادل ۴۰ ساله سینمای ایران به راحتی در این دوره شکست. برای همین «فسیل» فیلمی است که به دستور مستقیم وزیر ارشاد یک سال در اکران ماند تا به رقم ۳۰۰ میلیارد برسد. الان تنها گونهای که میتواند یک منفعت نسبی کسب کند، کمدی است. وی ادامه داد: بسیاری از فیلمها محصول غلبه تفکر سینمای زیرزمینی است و هر ساله تعداد این فیلمها در حال افزایش حتی اگر خلاف قوانین و بیحجاب ساخته شده باشند. فیلمی که ایران امسال به صورت رسمی به اسکار معرفی کرد، پذیرفته نشد اما از سوی دیگر ۲ فیلم از سینمای زیرزمینی ایران از ۲ کشور جزو منتخبان اسکار قرار میگیرند. ممکن است ممنوعه بودن شرایط فیلم به دیده شدنش کمک کند و این یک سواستفاده سیاسی است. سینمای آینده نمیتواند خودش را در قید و بند شرایط الان نگه دارد. به عنوان مثال الان دوستان در شورای پروانه ساخت بسیار راحتتر از گذشته برخورد میکنند اما به هر حال شیوه، شیوه کهنهای است. اگر نگاههای دولتی و حاکمیتی با شرایط معقول جامعه همسو نشوند، سینمای ایران مانند بسیاری از مسایل دیگر در جامعه تغییر شکل خواهد داد و از نوع تحت نظارت قرار گرفتن دولت خارج خواهد شد.