تردد 13 میلیون موتورسیکلت آلاینده در کشور
معاون عملیات پلیس راهور فرا جا با اشاره به تردد ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح کشور، گفت: بنا بر رصد و پایش پلیس ۹۱ درصد موتورسیکلتها در سن فرسودگی قرار دارند.
سردار محمدباقر سلیمی، موتورسیکلتهای آلاینده را یک بحران و ازجمله دغدغههای اصلی آلودگی هوا در حوزه وسایل نقلیه برشمرد و افزود: انباشت موتورسیکلتهای آلاینده ناشی از ترک فعل دستگاههای متولی است و شاهد عقبماندگی ۵۰ ساله در اسقاط و جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده هستیم.
رسوب موتورسیکلتهای فرسوده
وی معضل موتورسیکلتهای فرسوده و آلایندگی آن را ناشی از ۲ عامل دانست و توضیح داد: نخستین عامل ریشه در قانون یا فقدان قانون مناسب برای تعیین سن فرسودگی و شرایط جایگزینی این وسایل نقلیه دارد که منجر به رسوب موتورسیکلتهای فرسوده شده است همچنین عدم تعیین مسیر جایگزینی این وسایل نقلیه منجر شده تا امروز تنها کمتر از ۱۰ درصد این وسایل نقلیه در خارج از محدوده سن فرسودگی قرار داشته باشد و در عمل بهعنوان یک وسیله نقلیه استاندارد برای تردد شناخته شوند.
تسهیلات ۱۰ ساله
برای نوسازی موتورسیکلتهای آلاینده
معاون عملیات پلیس راهور فرا جا عامل دیگر در مسئله انباشت موتورسیکلتهای فرسوده و آلاینده را ناشی از ترک فعل دستگاههای متولی دانست و گفت: باوجوداینکه پس از ۵۰ سال در سال ۱۳۹۶ شاهد وضع قانون روشن در حوزه اسقاط وسایل نقلیه ذیل قانون هوای پاک بودیم، اما در عمل دستگاههای متولی هیچ عملکردی در حوزه وظایف خود نداشتهاند. طبق ماده ۸ قانون هوای پاک جدول سن فرسودگی وسایل نقلیه مشخص شد و همراستا با آن، تعیین شد که برای تسریع روند جایگزینی و نوسازی موتورسیکلتها تسهیلات ۱۰ ساله با کارمزد ۴ درصد توسط دولت و شهرداریها اعطا شود. طبق قانون، شهرداریها و دولت باید هرسال ۱۰ درصد موتورسیکلتهای فرسوده را با موتورهای برقی جایگزین میکردند، این وظایف انجامنشده و به حاشیه راندهشده است؛ درصورتیکه با اجرای این قانون امروز میزان موتورسیکلتهای فرسوده باید به کمتر از ۳۰ درصد کاهش مییافت.
مطالبه گری مقصران؛ فرار روبهجلو
معاون عملیات پلیس راهور فرا جا تأکید کرد: در صورت اجرای قانون، امروز باید بیش از ۷۰ درصد موتورسیکلتهای کشور برقی میشد اما اکنون نهادهای مسئول که ترک فعل کردند در برخی موارد در فضاهای رسانهای چهره مطالبه گر حوزه محیطزیست به خود میگیرند.
سردار سلیمی تأکید کرد: پلیس در انتهای زنجیره برخورد با وسایل نقلیه آلاینده قرار دارد و نباید انتظار داشت که ترک فعل و بیتوجهی دستگاههای دیگر را پلیس با رفتار انتظامی حلوفصل کند.
به گفته وی، برخورد پلیس خارج از چهارچوب قانون نبوده و بیشتر از جنس تنبیهی است؛ درحالیکه موضوع جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده و آلاینده نیازمند اقدامی اجرایی در جهت نوسازی است که در عمل از حوزه اختیار و مسئولیت پلیس خارج است.
معاون عملیات پلیس راهور فرا جا، برقی کردن موتورسیکلتها را دارای نتایج چندوجهی مؤثر دانست و افزود: موتورسیکلتهای برقی به دلیل قدرت پایین و توان مانور کم، علاوه بر فقدان آلایندگی در رعایت حقوق شهروندی و کاهش آلودگی صوتی و ممانعت از مخاطرات انسانی بسیار مؤثر هستند.
آلودگی هوا ناشی از تردد وسایل نقلیه فرسوده
بر اساس اعلام پلیس راهور تهران بزرگ، اکنون بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلتهایی که در سطح خیابانها تردد میکنند، فرسودهاند و باوجود تعیین حداکثر ۱۲ سال سن مفید برای این وسایل نقلیه، سن برخی موتورسیکلتهای حتی از ۳۰ سال نیز عبور کرده است.
بر اساس این گزارش، طبق برآوردهای کارشناسان و نهادهای رسمی، بیش از ۱۰ درصد از آلودگی هوای شهر تهران ناشی از موتورسیکلتهای فرسوده و کاربراتوری است که هرکدام از آنها حدود ۱۲ برابر یک خودروی یورو ۴ آلایندگی ایجاد میکنند.