نیک نژاد یک کارشناس آموزش با اشاره به کاستی های موجود در امور آموزش و پرورش گفت: آنقدر خیرین مدرسه ساز وارد میدان شدند و دست گدایی دراز کرده ایم که دولت خوشش آمده و عادت کرده است.
محمدرضا نیک نژاد در گفت و گو با جماران، درباره عدم ثبت نام 790 هزار دانش آموز در سال تحصیلی جدید، گفت: ارزیابیهای پیش از آن نشان داده که بخش بزرگی از آنها به دلیل درگیری های اقتصادی و حساسیت های اجتماعی و همچنین عدم وجود مدرسه در برخی مناطق، به ویژه برای دختران که بخش بزرگی از این آمار را تشکیل می دهند، بازمانده از تحصیل هستند. این موارد باعث شده که در سال تحصیلی جدید ثبت نام نکنند. وی ادامه داد: متأسفانه هر سال این آمار در طی سال تحصیلی نیز بیشتر می شود. البته این برای مناطق حاشیه ای کلانشهرها یا مناطق نابرخوردار در استان های مختلف مانند روستاها و شهرهای کوچک است. بخش قابل ملاحظه ای هم بچه هایی هستند که درس را برای زندگی کنونی و آینده شان اقناع کند. ولی باید گفت مهترین دلیل اقتصادی است.
ترک تحصیل از دوره متوسطه
این کارشناس درباره راهکاری که آموزش و پرورش در این زمینه باید پیاده کند گفت: متأسفانه بیشترین ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل را در دوره دبیرستان و متوسطه اول و دوم داریم. اگر رفع موانع اقتصادی باشد شاهد چنین ترک تحصیلی نیز نخواهیم بود. طبق قانون اساسی و معاهدات بین المللی و دستاوردهای آموزشی که در کشورهای آسیایی (سنگاپور، ژاپن و کشورهای عربی) اجرا می شود، وظیفه دولت فراهم کردن آموزش رایگان برای دانش آموزان است. اما متأسفانه مسئولین پیگیری نمی کنند که چرا این تعداد دانش اموز بازمانده از تحصیل هستند و ثبت نام نکرده اند؟ اگر ریشه اقتصادی است، وظیفه دولت و حاکمیت که مسأله اقتصادی را به طور نسبی حل کند. ژاپن خانواده هایی که به لحاظ اقتصادی محرومیت دارند و نمی توانند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند دولت این کشور خانواده را حمایت مالی برای تحصیل دانش آموز می کند و این حمایت تا زمانی ادامه دارد که دانش آموز به مدرسه برود. ایران نیز می تواند چنین اقدامی را انجام بدهد.
تامین اقتصادی
طبق برآوردهای سازمان مردم نهاد، سه میلیون دانش آموز بازمانده از تحصیل داریم. شاید این دو آمار با هم منافاتی نداشته باشند شاید یکی در کل مقاطع و دیگری فقط آمار امسال باشد. باید ترک تحصیل و عدم ثبت نام هر کدام علت یابی شود. اگر مساله اقتصادی است که حمایت اقتصادی صورت بگیرد. نبود سرویس مدرسه بخش مهمی از دانش آموزان روستای ما را بازمانده از تحصیل میکند. بنا به شرایطی که هر روستا نمی تواند یک مدرسه داشته باشد چند روستا را در نظر گرفته اند و یک مدرسه ابتدایی و متوسطه اول و دوم در یک روستا قرار داده اند. عموما این بچه ها که از روستاهای خود به روستای مدرسه می خواهند بروند مساله ایاب و ذهاب را دارند که وظیفه آموزش و پرورش این ایاب و ذهاب را سامان بدهد. باید مسئولیت به سمت دولت ها و حاکمیت ها برود. مالیات برای چه گرفته می شود، باید آموزش و پرورش سرویس مناسب به دانش اموزان بدهد. حق بچه هاست که درس بخوانند.
کمبود معلم
نیک نژاد در ادامه با اشاره به کمبود معلم در سال تحصیلی جدید داریم اضافه کرد: ظاهرا 176 هزار نفر کمبود نیرو داریم. افراد را مانند بسیجی های دوره جنگ جذب می کنند و سه، چهار ماه آموزش می دهند که مساله کیفیت معلم را خواهیم داشت. شاهد بودم برای فرد 80 ساله پیامک دعوت به کار فرستاده بودند.
وی خاطرنشان کرد: ما معلم ها بعد از بر سر کار آمدن رها شدیم و طی آزمون و خطا روندی را به دست آوردیم و آن روند الزاما درست نیست. این وظیفه دولت است که افرادی که جذب معلمی می شوند را آموزش بدهد و پایش مداوم داشته باشد و حتی گزینش انجام شود. گاهی فرد مشکل روحی و روانی دارد، اما معلم شده است. باید در حین کار نظارت داشت که اگر چنین مسائلی پیش آمد یا مداوا شود یا سراغ شغلی برود که متناسب با شرایطش است.