دولت سیزدهم در روزهای پایانی مسئولیت دو طرح را بر دوش دولت چهاردهم انداخت که سیاست گذاران و تصمیمسازان خود به خوبی میدانند قابلیت اجرایی در کوتاه مدت را ندارد.زیرا با توجه به کسری بودجه قابل ملاحظه این دولت، شرایط صنعت و بازار در فشار اقتصادی ، به دولت چهاردم با دستان خالی و توقعات جامعه سپرده میشود.
مسیح فرزانه، کارشناس خودرو درباره طرح دولت مبنی بر واردات خودروهای کارکرده بیان کرد: دولت کمتر از ده روز مانده به روی کار آمدن پزشکیان و در دورهگذار، دست روی خودرو گذاشته است. بند ۱۱ آییننامه سامان دهی صنعت خودرو به واردات خودروهای دست دوم اشاره دارد. خرداد ۱۴۰۲ این طرح مطرح شد و از آن موقع تا الان این طرح مثل خیلی از طرحهای دیگر در صندوقچه مدیران خاک خورد. در چند روز اخیر ۴ صفحه آیین نامه درباره این موضوع منتشر کردهاند، اما جزئیاتی از آییننامه منتشر نشده. آن جزئیات این طرح را محدود میکند. سقف خرید خودروهای وارداتی بنزینی باید ۲۰ هزار یورو باشد، حجم موتور تا سقف ۲۵۰۰ سی سی باشد و ۱۳۵ درصد عوارض گمرکی برای این خودروها بین حجم ۲ هزار تا ۲۵۰۰ سی سی درنظر گرفته شده است.
مسیح فرزانه، درباره طرح اسقاط خودروها فرسوده به «انتخاب» گفت: طبق برنامه هفتم توسعه باید سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شود. در کنار عوارض ورودی، مالیتها و عوارض دیگری هم وجود دارند ازجمله 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده، 10 درصد ارزش گمرکی خودرو ،۵ درصد ارزش فوب و هزینه نوسازی ناوگان، شمارهگذاری و راهور و... قیمت یک خودرو 2019 با قیمت 20 هزار یورو را به 175 درصد عوارض و مالیات به عدد بالایی میرساند. در مورد هیبریدی و برقی قیمت را به 40 هزار یورو رساندهاند اما توجه باید داشت که عمر باتری این خودروها حدود 5 سال است.