مرکز آمار ایران در نیمه تیرماه گزارش تورم مواد و اقلام خوراکی را در خرداد ماه ۱۴۰۳ در مناطق شهری و روستایی اعلام کرد.
طبق این گزارش در گروه لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «تخم مرغ ماشینی» با ۵.۶ درصد و «شیر خشک» با ۳.۲ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «روغن مایع» با ۰.۴- درصد است.
میوه و سبزی و حبوبات بیشترین گرانی و گوشت و لبنیات کمترین افزایش قیمت را در خرداد تجربه کردند. بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «پرتقال» با ۳۲.۵ درصد، «لیمو ترش» با ۲۱.۳ درصد و «هندوانه» با ۱۸.۲ درصد است.
*نان و غلات: اقلام «برنج ایرانی درجه یک» با ۱.۸ درصد و «شیرینی خشک» با ۱.۷ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشتهاند.
*گوشت قرمز، سفید و فرآوردههای آنها: بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به اقلام «گوشت گوسفند» با ۵.۵ درصد و «مرغ ماشینی» با ۱.۳ درصد بیشترین افزایش را داشتند.
*لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن: بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «تخم مرغ ماشینی» با ۵.۶ درصد و «شیر خشک» با ۳.۲ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «روغن مایع» با ۰.۴- درصد است.
*میوه و خشکبار: بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «پرتقال» با ۳۲.۵ درصد، «لیمو ترش» با ۲۱.۳ درصد و «هندوانه» با ۱۸.۲ درصد است.
* صیفیجات: بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به کالای «هویج فرنگی» با ۱۹.۹ درصد، «بادمجان» با ۱۲.۴ درصد و بیشترین کاهش قیمت مربوط «پیاز» با ۶.۳- درصد است.
*قند و شکر، آشامیدنیها و سایر خوراکیها: در این گروه از کالاهای مصرفی، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «قند» با ۱۲.۰ درصد و «شکر» با ۱۰.۹ درصد میباشد. در سبد خوراکی خردادماه، بیشترین تورم با میوه جات، سبزیجات و حبوبات بوده و کمترین تغییرات مربوط به روغن و لبنیات است.
آخرین وضعیت احداث تراموا در تهران
مدیرعامل شرکت متروی تهران در خصوص آخرین وضعیت احداث تراموا در تهران توضیحاتی ارائه کرد و گفت: تا پایان نیم سال اول سال جاری مطالعات تراموا به اتمام میرسد و بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته نیز ۱۲ تا ۱۴ ماه زمان اجرای احداث تراموا در تهران در نظر گرفته شده است
مسعود درستی در پاسخ به این سوال که آیا احداث تراموا باید در شورای شهر بررسی شود یا خیر؟ اظهار کرد: روال قانونی این است که شورای عالی ترافیک متولی تصویب یا رد خطوط جدید است که در بهمنماه سال گذشته احداث این خطوط را تصویب کرد، اما قطعا این برنامه برای اخذ بودجه و سایر مسائل باید در شورای شهر تهران بررسی شود. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به تغییر دولت و انتخاب رئیس جمهور جدید سرانجام واگنهای مترو چه میشود؟ تصریح کرد: دقت داشته باشید که در سنوات گذشته قسمت عمده تجهیزات مترو توسط شهرداری تهران و بدون مشارکت دولت خریداری شده و طبیعتا در پروژههای مشترک حتما مناسبات دولت و شهرداری تاثیرگذار است؛ اما پیش پرداخت در قرارداد ۷۹۱ واگن پرداخت شده و مترو در حال ساخت است و فکر نمیکنم دولت بعدی بخواهد شرایط فعلی را بهم بزند و کار به مرحلهای رسیده که باید ادامه داشته باشد.