معاون پیشین وزیر آموزش و پرورش در رابطه با وضعیت ایران نسبت به آمارهای جهانی در سواد دانش آموزان گفت: در مطالعهای که بانک جهانی چند سال است درباره فقر یادگیری دارد، نشان میدهد که ۵۷ درصد دانش آموزان از خواندن یک متن ساده در ده سالگی ناتوان هستند. سهم ایران در این آمار ۳۶ درصد بود. هدفگذاری بانک جهانی این بود که تا سال ۲۰۳۰ کشورها تلاش کنند تا این سهم را ۵۰ درصد کاهش هستند یعنی دانش آموزان ایرانی باید از ۳۶ درصد عدم توان خواندن به ۱۸ درصد میرسیدند. در شبیه سازی امسال سهم ایران به ۴۴ درصد افزایش یافته است. علی زرافشان، درباره افت معدل در کشور به «انتخاب» گفت: توزیع منابع آموزشی در کشور با یک نابرابری مواجه بوده و این نابرابری خود را در امتحانات نهایی است نشان میدهد. در استان تهران بین معدل دانش آموزان منطقه ۱۶ و منطقه ۳، نزدیک ۳ نمره تفاوت معدل وجود داشت. در برخی از رشتهها مانند تجربی و ریاضی که قبلا میانگین کشوری حدود ۱۳ بود الان به ۱۱.۵ رسیده است. وقتی سهم مدارس دولتی در کنکور پایین است نشان میدهد که چرخه مدیریت کشور در آینده چگونه خواهد بود و چرخهی بازتولید نابرابریهای فرهنگی و اجتماعی به کدام سمت حرکت میکند. دانش آموزانی که از طبقات محروم هستند سهمی در دانشگاهها و رتبههای برتر و آینده کشور نخواهند داشت یا سهمشان کم خواهد بود.