محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش میگوید: ارزشیابی شروع کار برای دریافت بازخوردی از محصول آموزش است. بر اساس تحلیلهای ارزشیابی میتوان برنامهریزی کرد. این اصل زمانی محقق میشود که معیار آزمون کنترل شده و سراسر باشد تا بتوان به آزمون نهایی اتکا کرد. در سالهای قبل توجه دانشآموزان توسط کنکور که آزمون نهایی بود مشخص میشد. توجه بر آزمودن زدن بود و بیش از یادگیری کتاب درسی و مفاهیم و برنامه درسی بیشتر فکر کنکور بودند و اهداف آزمون نهایی و کنکور یکی نبود تا بفهمیم دانشآموزان چقدر به کتاب درسی و محتوای آن مسلط هستند. اما اکنون چون معدل در کنکور تأثیر بیشتری دارد آزمون نهایی بیشتر مورد تأکید قرار رفته است. استانداردسازی آزمونهای نهایی مورد تأکید آموزش و پرورش قرار گرفت. تعریف مشخصی از استانداردسازی آزمون وجود دارد و به لحاظ روایی سؤالات و تصحیح نگاهی دارد امسال در نمرهگذاری تغییری داشتیم. راهنمای تصحیح نیز طراحی و به دبیرخانهها ارسال میشد.
تولید سابقه تحصیلی
زارعی گفت: تولید سابقه تحصیلی و ساخت نمرات تراز از کارهای دیگری بود که پیش بردیم. ۱۸ سال سابقه تحصیلی برای همه فارغالتحصیلان و دانشآموزان تولید کردیم و ۷۰ عنوان درس یکتا و ۱۰۴ درس از ۴ دیپلم. ۱۰۰ هزار نمره یکتا تولید و برای هر درس ضرایب تولید شد و نمره کلی ایجاد کردیم که به سازمان سنجش ارسال کردیم.
او افزود: میگویند آزمون امسال نسبت به قبل سختتر بوده، اما سختی سؤال را با ضریب دشواری میسنجند و آمارها نشان داد که تعداد سوا لاتی که دشوار بوده یا پیچیدگی داشته قابل دفاع است. میزان نمره ۲۰ در آزمونهای نظری ۴۱ درصد بوده است.
وضعیت نمرات در استانها
زارعی ادامه داد: استانهایی که بالاتر از میانگین هستند در مناطق مرکزی کشور و شمال شرق هستند، همچنین میانگین نمرات مناطق مرکزی و شمال کشور برابر میانگین و جنوب شرقی و غربی، غرب و شمال غرب و شرق وضعیت نگرانکننده است. نابرابری آموزشی در استان کرمان است. میانگین نمرات در سال قبل ۱۱ و ۶۲ صدم و امسال ۱۰ و دوصدم است.
متأسفانه استان تهران و سیستان و بلوچستان کمترین فضاهای آموزشی و تجهیزات را برای دانشآموزان دارند. افزایش هزینه مدارس غیردولتی هزینه بالایی برای خانوارها دارد.