۱۷۱ درصد عوارض خودرو، قیمت خودرو را گران میکند
جلال رشیدی کوچی عضو گروه امور داخلی کشور و شوراها با انتقاد از افزایش نرخ تعرفه خودروهای وارداتی به شکل تصاعدی گفت: انتظار میرود دولت برای شکستن انحصار در بازار خودرو و کاهش قیمتها در این تعرفهها تجدیدنظر کند. ما به دنبال این هستیم تا با شکستن انحصار در بازار خودرو و کاهش قیمتها مردم بتوانند خودروهای مناسب سوار شوند اما اکنون آییننامهای که برای واردات خودرو نوشتهشده تعرفهها را به شکل تصاعدی افزایش داده است. برای خودروهایی با موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی تعرفه از ۷۱ به ۹۱، خودروهایی با موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی از ۹۱ به ۱۳۱، خودروهایی با موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سیسی از ۹۶ به ۱۶۱ و برای خودروهای بالای ۳۰۰۰ سیسی به ۱۷۱ درصد افزایشیافته است. دولت اگر میخواهد قیمت خودرو ارزان نشود بهطور رسمی اعلام کند. علاوه بر این رقم قرار است چهار درصد عوارض گمرکی گرفته شود. واردات خودرو باید به نحوی باشد که به نفع مردم عادی باشد.
مقابله با مافیا شجاعت میخواهد
جلال رشیدی کوچی در گفتوگو با تجارت نیوز درباره مافیای خودرو که مانع واردات خودرو به کشور است، گفت: برای مثال شرکت کروز که یکی از سهامداران اصلی ایرانخودرو و سایپاست، سهامدار و هیئترئیسه تشکیلشده است. به نظر میرسد که این شرکت در بسیاری از تصمیمگیریهای امروز نقش دارد. این شرکت به دلیل کرسیهای متعددی که در خودروسازیها دارد در تصمیمگیریها اعمال قدرت میکند. ازاینرو بنده همچنان معتقدم که اگر واردات خودرو آزاد شود و قیمتگذاری دستوری از بین برود مشکلات این صنعت حل میشود. «عدم شجاعت» آقای فاطمیامین به از دست دادن کرسی وزارت صمت او منجر شد.
تفاوت قیمت خودرو خارجی در ایران و دیگر کشورها
نماینده مرودشت در پاسخ به این پرسش که اکنون که عباس علیآبادی تصدیگری وزارت صمت شده، چه راهی را باید پیش بگیرد گفت: اگر واردات خودرو تعرفه ۱۰۰ درصد و سقف دلاری و حجم موتور را نداشت، امروز تیگو ۸ که در کشورهای حوزه خلیجفارس نهایتاً ۸۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، در ایران چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نرخگذاری نمیشد. اما چه کسانی از ممنوعیت واردات خودرو نفع میبرند؟ بسیاری از افراد در راهروهای مجلس بالا و پایین میرفتند تا مانع آزادسازی واردات خودرو شوند. زیرا اگر واردات آزاد شود نمیتوانند محصولات مونتاژی خود را با قیمت چند برابر بازار جهانی عرضه کنند.