محورهای مهم بیانیه مشترک مجمع روحانیون مبارز و مجمع مدرسین
بازگشتن از انحراف گرچه هزینه دارد، ولی هزینه آن بهمراتب کمتر از آن است که نظام و مردم پرداخته و میپردازند. امام خواستار رفتن نظام شاهنشاهی و جایگزین شدن آن با نظامی بهعنوان «جمهوری اسلامی» شدند. مردم، «جمهوری اسلامی» را همان دیدند که رهبر انقلاب بخصوص در فرانسه آن را عرضه کرده بودند. جامعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی با دو پدیده یعنی فشار خارجی برای از بین بردن نظام نوپا و همچنین به محاق رفتن جمهوریت نظام علی رقم تأکید فراوان حضرت امام به آن روبهرو شد. با ضعیفتر و بیفروغتر شدن جمهوریت نظام آنچه پیش آمد تشدید حاکمیتهای چندگانه و سردرگمی و حتی تعارض پرهزینه در مدیریت و لوث شدن مسئولیتها و لطمه دیدن کارآمدی و زیان دیدن مردمی بود. شاید بتوان پاسخ پرسشها را در افزایش میزان مهاجرت (بخصوص نخبگان و استعدادهای جوان)، کاهش سرمایه اجتماعی، خروج سرمایههای مادی، آسیب دیدن منابع تجدید ناپذیر، ناتوانی از بهرهبرداری بهینه فنی و علمی از آنها و تبدیلشان به سرمایههای تجدیدپذیر، وضعیت ناگوار معیشت مردم و ذهنیت آنان که در آینده اوضاع بدتر خواهد شد یافت. امروز جامعه ما با بحرانهای بزرگی در عرصههای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و بینالمللی روبرو است.
برابر آمار رسمی بخش مهمی از جامعه زیر خط فقر به سر میبرند؛ در کشوری که بر روی دریای نفت و گاز قرار گرفته و دارای کانسارها گوناگون ارزشمند و در ممتازترین نقطه جغرافیای راهبردی و سیاسی عالم و دارای سابقه درخشان تمدنی و فرهنگی است. امروز شدت اعتراضهای غیرسیاسی که بیشتر از سوی بخشهای محروم جامعه رخ میدهد از اعتراض سیاسی بیشتر است. مردم میگویند: آب و برق مجانی و مسکن ارزان که وعدهاش داده شد پیشکش، ابتداییترین نیازهای ما را تأمین کنید. از نیازهای اولیه اقتصادی و معیشتی بگذریم و به نیازهای ثانوی ولی بسیار مهم چون حقوق شهروندی و آزادیهای اساسی برسیم وضع از این هم بدتر میشود. بدون تردید توطئههای بیرونی و فشارهای خارجی در پدید آمدن این وضع تأثیر داشته است. هرگز نباید وجود دشمن و توطئههای خارجی ما را از عوامل درونی نارساییهای بحرانساز غافل کند. آیا واقعاً حقوق بشر در اینجا نقض نمیشود؟ آنچه جاری است با عدالت که شاهبیت دعوت پیامبران خدا و خواسته مهم بشر در طول تاریخ بوده است و آن را در عرصه حیات اجتماعی میتوان عبارت دانست از امکان مساوی همگان برای دسترسی به ثروت، قدرت و منزلت و برخورداری از زندگی امن و آبرومند فاصله فراوان دارد. اینها همه نشانههای هشداردهنده ایست از دور شدن از جمهوریت نظام و نیز مانع دستیابی به حکمرانی خوب که مورد خواست انقلاب و مردم بود. چرا همهچیز در جهت عکس هدفهای چشمانداز به جریان افتاد. اشکال حکمرانی در کجاست؟ اگر میخواهیم جمهوری اسلامی داشته باشیم نباید دایره خودیها چنان تنگ شود که اکثریت مردم به بهانههای مختلف غیرخودی بهحساب آیند. دشمنیها بوده و خواهد بود و هم دولت و هم ملت باید نسبت به توطئهها هوشیار باشند ولی اینهمه نباید بهانهای باشد برای اینکه از حکمرانی خوب غافل شویم. مهمترین شاخصه حکمرانی خوب اینکه بتواند با مشارکت خود مردم به مردم خدمت کند. آسانترین و ارزانترین راه رسیدن به وضعیت مناسب در درجه اول بازگشت به موازین جمهوریت اسلامی و خود اصلاحی با مراعات درست قانون است. اگر همگان جمهوریت نظام اسلامی را بپذیرند با بازگشت صادقانه به همین قانون بسیاری از مشکلات قابلحل است. اگر میشدها و میشودها باارادهی بالادستی حکمرانی تبدیل به (بشودها) شود گام بلندی است در جهت خود اصلاحی نظام که میتواند بسیاری از مشکلات بحرانآفرین را حل کند.
حکمرانی خوب دستیافتنی است
صادرکنندگان بیانیه مشترک خواستار حکمرانی خوب شدند بهگونهای که اوضاع معیشتی مردم بهبود پیدا کنند.
واکنش اصولگرایان به بیانیه مشترک مجمع مدرسین و روحانیون مبارز
روزنامهی اصولگرای کیهان در ستون «گفتوشنود» با عنوان «پَت و مَت!» به دو مجمع روحانیون مبارز و مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم توهین کرد. متن نوشتهی کیهان در ستون گفتوشنود که گفته میشود این ستون توسط خود حسین شریعتمداری، مدیرمسئول این روزنامه نوشته میشود در واکنش به این بیانیه مطالب آن را غیرواقعی خوانده و تشریح کرده مسببان وضع موجود امروز خود را در جایگاه مدعی دیدهاند.
حمیدرضا مقدم فر: شرکای روحانی طلبکار نشوند
حمیدرضا مقدم فر مشاور سیاسی فرمانده سپاه در واکنش به این بیانیه در یادداشتی برای خبرگزاری تسنیم نوشت: محتوای بیانیه مشترک اخیر مجمع روحانیون مبارز و مجمعی که خود را محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نامگذاری کرده است، جزو آن پدیدههایی است که به لحاظ سیاسی و اجتماعی و حتی روانشناختی میتواند محل بررسی قرار گیرد که از یک سو چگونه جمعی که خود باعثوبانی بسیاری از مشکلاتاند، شخصاً بتوانند با این جسارت، از پرده و مانع خجلت عبور کنند و متن مفصلی در نقد دیگران بنویسند و حتی اشارهای به اشتباهات خود نکنند؟
امامجمعه گنبد کاووس: رسوایی «مجمع روحانیون مبارز» با بیانیه ضدانقلابیاش آشکارتر شد
امامجمعه گنبد کاووس در خطبههای نماز جمعه این هفته نیز به این بیانیه واکنش نشان داد و گفت: اینها همان کسانی هستند که در استعفا دادن از روحیه انقلابی پیشگام بودند و دیگر امروز حق ندارند طلبکار باشند، زیرا خودشان بزرگترین بدهکاران تاریخ نسبت به ملت شریف ایران اسلامی هستند که به کوری چشم آنها همگان خواهند دید که آینده ایران روشن خواهد بود.
روزنامه ستاره صبح در همین ارتباط با آیتالله موسوی تبریزی دادستان پیشین کل انقلاب، نماینده دوره سوم مجلس شورای اسلامی و دبیر کل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفتگویی را انجام داده که در ادامه میخوانید:
نظر شما در ارتباط با بیانیه مشترک مجمع مدرسین و مجمع روحانیون مبارز که باعث انتقادات و هجمه اصولگرایان شد، چیست؟
بنده قصد ندارم به این افرادی که علیه بیانیه موضع گرفتند پاسخی بدهم، اما آنچه مسلم است و در این بیانیه آورده شده احساس وظیفه شرعی است که دلسوزان انقلاب و مردم داشته و دارند. اعضای دو تشکل نه به دنبال مقام هستند و نه به دنبال ثروت بلکه از روی تکلیف شرعی خود به ایراد این بیانیه پرداختهاند.
ما شاهد روند طی شده از سال 1342 تاکنون هستیم، در آخرین سالی هم که به انقلاب منجر شد در روند خواسته و شعارهای مردم قرار داشتیم. تقاضای مردم از امام و وعدههای امام به مردم آن چیزی بود که ما از نزدیک شاهدش بودیم. این بیانیه مسئله تازهای نیست، بلکه یادآوری نکاتی است که از اول انقلاب بهعنوان اهداف برای مردم ترسیم کرده بودیم. امروز صادقانه تحلیل کنیم که آنچه میخواستیم و آنچه اتفاق افتاده چقدر تفاوت دارد؟ اگر کسی امروز معتقد است که آنچه اول انقلاب میخواستیم بدان دست پیداکردهایم انتقادش بر ما حاکم است، اما اگر کسی معتقد است شرایط موجود با اهداف انقلاب، امام، شهدا و مراجع تفاوت دارد صحه میگذارد بر مسائل مطرح شده در این بیانیه. ما همان اهداف انقلاب را بیان کردیم و چیزی اضافه بر آن مطالبه نکردیم.
پرسش این است که اهداف چه شده است؟ شرایط امروز کشور حاصل نرفتن به دنبال اهداف اولیه انقلاب است که اگر نگوییم بخشی از این اهداف بهخصوص به فراموشی سپرده شده است؛ البته اگر ما در حرفهایمان اشکالی وجود داشته باشد و دیگران نقد بکنند ایرادی وارد نیست. این حق دیگران است که به ما نقد کنند و ما نیز مثل همه انسانها جایزالخطا هستیم؛ اما بدانند ما به دنبال مقام نیستیم. فقط به دنبال یک تذکر دینی، اعتقادی و شرعی هستیم که وظیفه هر مسلمانی است که از باب امربهمعروف و نهی از منکر مسائل را بر اساس اهم و مهم ایراد کند.
آیا این بیانیه در خطاب به شخص و یا ارگان خاصی مطرح شده است؟
خیر، صرفاً به بیان اهداف انقلاب پرداختهایم. خود ما هم مسئولیت داریم، البته مسئولیت شرایط فعلی بر عهده آنهایی است که در دولت هستند، در مجلس قانونگذاری میکنند و در قوه قضاییه کار میکنند. البته حق دارند که تازه شروع به کار کردند؛ اما ما امیدواریم این نحوه مدیریت شرایط موجود را تغییر دهد. امروز اگر به ما پست و مقام هم بدهند ما قبول نمیکنیم، چراکه دیگر از سن ما گذشته است. در روایت از امیر المومنین داریم که اگر کسی بداند که یک شخصی اولاتر از او است در یک موقعیت و منصب و او این موقعیت را تصاحب کند، خداوند لعنت خود را بر او شامل میکند. مسئله گروه و فرد نیست. خلاصه آن بیانیه این است که به آنچه امام گفته برسیم.
برخی معتقدند که قرار بود محتوای این بیانیه توسط نامه آقای خاتمی به رهبری ارسال شود، آیا شما تائید میکنید؟
خیر، چنین مسئلهای مطرح نبوده و آقای خاتمی در گذشته نامههای مختلفی به رهبری ارسال کردند. انشالله همه ما اهل باشیم که بتوانیم درد مردم را درک کنیم و در پی حل آن بر بیاییم. انشالله رهبری عنایت کنند و این مشکلات برطرف شود؛ قطعاً هم خود ایشان عنایت دارند.