افزایش میزان مرگومیر
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بر اساس تحقیقات، آلایندگی میزان مرگومیر آنفولانزا را افزایش میدهد اما تا امروز هیچ اقدام عملی برای حل این معضل و رفع آلودگی ندیدهایم. محمد جمالیان با اشاره به تداوم آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها گفت: بحث سلامت مردم دیگر از مرحله هشدار گذشته است. امروز حتی یک کودک هم میداند که تنفس در این هوای آلوده چه آسیبهایی به سلامتش وارد میکند.
از اول فروردین مازوت میسوزانند
نماینده اراک گفت: مشکل این است که باوجود اطلاع همه از وضعیت، اقدام عملی انجام نمیشود. قبلاً مازوتسوزی فقط در زمستان و به بهانه نا ترازی گاز انجام میشد اما امسال از اول فروردین در کلانشهرها مازوت سوزاندهاند که این موضوع در کنار میزگردها، وضعیت را بهمراتب بدتر کرده است. قرار بود ماشینهای فرسوده اسقاط شود، قانون هوای پاک اجرا شود، کیفیت سوخت بنزین افرایش پیدا کند و با کارخانههای آلاینده برخورد شود که هیچکدام از این اقدامات صورت نگرفته است. بیتفاوتی نسبت به معضل آلودگی هوا قابلپذیرش نیست. سازمان محیطزیست ضعیفترین و بیتفاوتترین عملکرد را دارد.
نارضایتی مردم
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بابیان اینکه مردم از وضعیت آلودگی هوا ناراضی هستند، گفت: مردم همه جورِ با ما همکاری کردند؛ برقشان را به دلیل ناترازی قطع کردیم و همراهی کردند. بحران آب بود و رعایت کردند اما آلودگی هوا چیزی نیست که آن را گردن مردم بیندازیم. وضعیت حملونقل عمومی باید بهتر شود. اکنون در روزهای ابتدایی آلودگی هوا قرار داریم و این روزها ادامهدار بوده و وضعیت بدتر هم خواهد شد.
افزایش تعداد بیماران قلبی
وی بیان کرد: دولت چه برنامهای برای مقابله با آلودگی هوا دارد؟ نمیتوان بیتفاوت بود چون مردم در این هوا نفس میکشند. کشور ما سالمندان زیادی دارد و برایشان نفس کشیدن سخت است. تعداد بیماران قلبی افزایش پیداکرده و اورژانس رسماً اعلام کرده تعداد مراجعش افزایش داشته است. بر اساس تحقیقات، آلایندگی میزان مرگومیر آنفولانزا را افزایش داد اما تا امروز هیچ اقدام عملی برای حل این معضل و رفع آلودگی ندیدهایم. جمالیان در پایان گفت: چیزی که شاهدیم فقط افزایش آلایندهها، افزایش بیماری، افزایش مرگومیر و بیتفاوتی دولت و سازمان محیطزیست است.
جزییات آلودگی هوا
مازیار بی گلو - دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعههای خودرو در گفتوگو با ایسنا، گفت: بر اساس گزارشها، حدود ۴۰ درصد آلودگی هوا ناشی از سوخت نیروگاههاست. برای مثال در تهران، همانطور که در روزهای گذشته نیز اعلام شد، هشت نیروگاه در حال فعالیت هستند و متأسفانه پراکندگی آنها نیز زیاد است. حدود ۲۰ درصد آلودگی هوا ناشی از خودروهای تجاری یعنی اتوبوسها و کامیونهایی است که سوخت گازوئیل مصرف میکنند. بخش قابلتوجهی از آلودگی به خاطر مصرف گازوئیل و مازوت است. از سوی دیگر، نزدیک به ۲۰ درصد از آلودگی ناشی از منابع ثابت مانند کارخانههای سیمان و سایر صنایع با مصرف سوخت بالا است. سهم خودروهای سواری و شخصی، در آلودگی هوا کمتر از ۲۰ درصد است.
کیفیت پایین سوخت
سؤال این است که چرا در بسیاری از کشورهای پیشرفته اروپایی بیش از نیمی از خودروهای سواری با سوخت دیزلی کار میکنند، اما ما نمیتوانیم خودروهای دیزلی در کشور داشته باشیم؟ دلیل آن کیفیت پایین گازوئیل است؛ گازوئیلی که اجازه کارکرد مناسب به موتورهای دیزلی نمیدهد. اگر در روزهای آلوده، تابلوهای مربوط به وضعیت گازهای سمی را مشاهده کنید، میبینید که گازهای CO و CO2 و سایر گازهای مشابه در حد نرمال هستند و این ذرات بزرگتر از ۲.۵ میکرون هستند که هوا را آلوده کردهاند و این ذرات نهتنها توسط موتور خودروهای بنزینی تولید نمیشوند؛ بلکه اگر هم تولید شوند، بهوسیله پالایههای مختلف در مسیر خروجی گاز گرفته میشوند. بنابراین این ذرات زمانی تولید میشوند که یا در خودروهای گازوئیلی باشند و یا توسط نیروگاهها و صنایع مازوت سوز، تولید شوند. کیفیت مازوت پایین است و نیروگاهها مازوت مصرف میکنند و همینطور بنزینی که در خودروهای سواری استفاده میشود نیز کیفیت مطلوبی ندارد.
مزارع خورشیدی
دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعههای خودرو درباره شرایط جغرافیایی کشور و بسترهای موجود برای توسعه شبکه تأمین برق تجدید پذیر گفت: تمام این مشکلات در حالی است که ما در کشوری زندگی میکنیم که دوسوم آن بیابان است و بیش از ۳۵۰ روز آفتاب مستقیم دارد و میتواند بزرگترین مزارع خورشیدی دنیا را داشته باشد، اما همچنان باید با سوزاندن مازوت به خود آسیب برسانیم.
هدر رفت سوخت
وی درباره تفاوت در کیفیت سوخت و کیفیت خودرو گفت: بر اساس استعلامی که دو سال پیش از مرکز تحقیقات موتور ایرانخودرو گرفته شد، صراحتاً اعلام شد که اگر به موتور یورو ۵ سوخت یورو ۴ تزریق شود، بسته به شرایط رانندگی، مصرف سوخت بین ۵ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا میکند که اگر میانگین آن حدود ۱۰ درصد در نظر بگیریم؛ یعنی روزانه بیش از ۱۰ میلیون لیتر بنزین به دلیل کیفیت نامناسب سوخت از بین میرود.