در سالهای پس از انقلاب، بازیگران با انگیزههای متفاوتی زن پوشی را تجربه کردند؛ از اکبر عبدی تا امین حیایی. حالا اما قرعه درحالی به نام رضا عطاران افتاده که خودش واسطه زنپوشی اکبر عبدی در «خوابم میآید» بود.
به گزارش ایرنا، اخیرا ویدیویی از حضور رضا عطاران با گریمی متفاوت در یکی از فیلمهای سینمایی مورد توجه قرار گرفته که این بازیگر را در ظاهری زنانه و در نقش یک مادر در فیلم سینمایی «خانم والده» نشان میدهد.
این اتفاق در کنار مردپوشی الناز شاکردوست در فیلم «کج پیله» و در کنار آن دهها تغییر کاراکتر از مرد به زن و برعکس باعث آن شد مروری بر مردهای زن پوش سینمای ایران داشته باشیم تا ببینیم چرا سینمای ایران و علیالخصوص مخاطبان به این تغییر اقبال نشان میدهند و گاها این تغییر فروش فیلم را هم تضمین میکند.
«خانم والده»ی آقای عطاران!
این نخستین بار است که رضا عطاران در نقش یک زن در فیلمی ایفای نقش میکند. تا به اینجا که تیزر فیلم منتشر شده، حضور عطاران در نقش یک مادر اتفاق جدیدی است که این بازیگر در کارنامه کاری خود ثبت میکند. عطاران پیشتر در «خوابم میآید» با اکبر عبدی که نقش مادر او را داشت، چنین اتمسفری را تجربه کرده بود اما حالا خودش در قامت یک زن حاضر میشود و همین اتفاق متفاوتی در کارنامه کاری اوست.
رکورد داری اکبر عبدی با ۴ زن پوشی
اگر به فهرست زنپوشیها در سینمای ایران نگاه کنیم، از دیدن نام اکبر عبدی متعجب نمیشویم؛ چراکه اغلب مردم او را در «آدم برفی» به خاطر دارند. فیلمی که اتفاقا به دلیل همین زن پوشی مدتی در توقیف به سر برد اما در نهایت به یکی از ماندگارترین آثار در این حوزه تبدیل شد. شمایل عبدی با گریمی که عبدالله اسکندری برای او طراحی کرده بود، به قدری باورپذیر بود که نخستین مرد زن نمای تاریخ سینمای ایران بعد از انقلاب همچنان در ذهن مخاطبان باقی مانده است.
وقتی «آدم برفی» تلف شد
نکته جالب اینکه که اتفاقا طرح ابتدایی این فیلم هم توسط اسکندری نگاشته شده است. داوود میرباقری در گفتوگویی درباره این فیلم گفته: در اصل طرح «آدمبرفی» برای آقای عبدالله اسکندری بود که علاقه داشت من بنویسم؛ اینکه مردی تبدیل به زن شود و اکبر عبدی هم نقش آن را بازی کند. داستان اصلی به مهاجرت ربطی نداشت. در پرداخت نهایی من این جزئیات شکل گرفت. عبدی علاوه بر این دو فیلم در «خوابزدهها» و «خوابم میآید» هم در شمایل یک زن ایفای نقش کرده بود و در هر دو وجه مادرانه شخصیتش به زنانگی او غالب بود. این بازیگر در مصاحبهای گفته بود که علت پذیریش نقشش در «خوابم میآید» این بوده که بتواند جایزه از جشنواره بگیرد.
امین حیایی و تجربه زن پوش شدن پس از ۲۳ سال
یکی از اتفاقات مثبتی که زنپوشی بازیگران مرد برای سینمای ایران رقم زده، حضور همسر حقیقی بازیگران در فیلمها در کنار آنهاست تا ارتباط میان آنها به کمک روایت فیلم بیاید و آن را راحتتر پیش ببرد. اتفاقی که در «مزاحم» به کارگردانی سیروس الوند افتاد و امین حیایی در کنار همسرش نیلوفر خوش خلق به ایفای نقش پرداخت و همین بار دراماتیکی متفاوتی به فیلم بخشید.