وضعیت دانشآموزان مدارس عادی در کنکور
در سالهای اخیر تعداد نفرات برتر از میان دانشآموزان مدارس عادی کاهشیافته است. این کاهش یا ثابت مانده یا روند نزولی داشته است، متأسفانه در سال جاری این روند تکرار شد و هیچ دانشآموزی از مدارس عادی نتوانست در میان نفرات برتر آزمون سراسر قرار گیرد. نفرات برتری که اعلام شدند از دانشآموزان مدارس عادی نبودند و همگی یا از مدارس سمپاد، یا نمونه دولتی یا غیرانتفاعی بودند.
عدالت آموزش در خصوص ورود به دانشگاه یعنی فارغالتحصیلان مدارس عادی بتوانند در رشتههای برتر حتی بهصورت تکرقمی موفق شوند؛ این در حالی است که مدارس دولتی در سراسر کشور بیشترین تعداد دانشآموز رادارند و ازلحاظ جامعیت گستردهترین شبکه آموزشی را تشکیل میدهند بااینحال ازنظر آماری کمترین سهم را در میان نفرات برتر به خود اختصاص دادهاند. سمپاد نیز نوعی مدرسه دولتی خاص است و دانشآموزان به دلیل مسائل علمی یا اقتصادی امکان تحصیل در آن را ندارند. اکثر دانشآموزان و خانوادهها به مدارس عادی دولتی دسترسی دارند و فرزندانشان را در این مدارس ثبتنام میکنند.
بودجه آموزشوپرورش صرف حقوق میشود
در قانون تأسیس مدارس غیرانتفاعی قرار نبود جلوی پیشرفت مدارس دولتی گرفته شود اما عملاً موفقیتهای کسبشده توسط مدارسی است که با مدیریت مالی قوی اداره میشوند درحالیکه بودجه وزارت آموزشوپرورش عمدتاً صرف حقوق و دستمزد میشود و نمیتواند مانند مدارس غیرانتفاعی عمل کند. باید برای وزارت آموزشوپرورش وقت و هزینه صرف شود و مدیریت قوی اعمال شود.
۴۲ درصد نفرات برتر از تهران و مشهد هستند
۱۷ درصد از مشهد و ۲۵ درصد نفرات برتر از تهران هستند. قریب به ۴۲ درصد از نفرات برتر از این دو شهر هستند. شهرهایی مانند تهران، مشهد، اصفهان و تبریز، به دلیل دسترسی به امکانات، شرایط بهتری دارند. باید به دانشآموزان مدارس عادی توجه بیشتری شود. باید بررسی شود که آیا با مصوبه اخیر، وضعیت نفرات برتر از حیث عدالت آموزشی بهتر شده یا بدتر؟
مصوبه کنکوری عدالت محور نیست
3000 نفر برتر کنکور را بررسی کنند تا مشخص شود آیا مصوبهها عادلانه بودهاند یا خیر؟ اگر وضعیت بهبودیافته، ما هم از این مصوبه حمایت میکنیم اما اگر وضعیت بدتر شده باید اشتباه را پذیرفت و به سمت جبران آن حرکت کرد. از سازمان سنجش و وزارت آموزشوپرورش میخواهیم که نمرات سه هزار نفر برتر را منتشر کنند و دهکده آنها را مشخص کنند. باید دید این سه هزار نفر بیشتر از دهکهای پایین جامعه (دهکهای یک، دو و سه) هستند یا از دهکهای بالا (هشت، نه و ده) که قشر مرفه جامعه محسوب میشوند.
در سالهایی که سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه فقط با کنکور بود، سه هزار نفر برتر بررسی شدند و اعلام شد که درصد مشخصی از آنها از دهکهای خاصی بودند، این باعث شد برخی بگویند کنکور عادلانه نیست. حال همان افراد باید آمار جدید را بررسی کنند تا معلوم شود شیوه جدید عدالت است؟ اگر این آمار نشان دهد که مصوبههای کنکوری اخیر به عدالت منجر شدهاند تمام اظهارات قبلیام را پس میگیرم و ازاینپس مدافع سرسخت مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهم بود. اما اگر آمار خلاف این را نشان دهد رئیسجمهور باید وارد عمل شود، اگر مصوبهای ناعادلانه باشد باید اصلاح شود. خبر آنلاین