لوگو
1404 پنج‌شنبه 6 شهريور
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1404/06/05 - شماره 2577
نسخه چاپی

انتشار «دیوان حافظ» خانلری

گروه فرهنگ و هنر: تصحیح پرویز ناتل خانلری بر «دیوان حافظ» که از سال ۱۳۹۸ تجدید چاپ نشده بود، با تغییراتی در فرم و ظاهر به بازار بازمی‌گردد. این نسخه که یکی از معتبرترین و مهم‌ترین تصحیح‌های دیوان حافظ است، ابتدا در سال ۱۳۵۹ توسط انتشارات خوارزمی در دو جلد منتشر شد. جلد اول شامل غزلیات و جلد دوم شامل ملحقات و سایر اشعار حافظ است.
خانلری در این تصحیح با استفاده از ۱۴ نسخه خطی کهن، تلاش کرده اصالت اشعار حافظ را حفظ کند و به شیوه‌ای روان و شیوا آن‌ها را ارائه دهد. همچنین مقدمه‌ای انتقادی نیز بر دیوان نوشته که به تحلیل و بررسی اشعار می‌پردازد. این نسخه به‌عنوان منبعی معتبر برای مطالعه و پژوهش شناخته می‌شود.
مدیرعامل انتشارات خوارزمی، آیت معروفی، اعلام کرد که در چاپ جدید، دو جلد در یک جلد ادغام شده‌اند و کاغذ کتاب به رنگ کرم تغییر می‌کند تا خوانایی بهتر شود. همچنین گرماژ کاغذ کاهش یافته تا حجم کتاب مناسب‌تر باشد، اما شمارۀ صفحات برای حفظ اصالت علمی ثابت مانده است. این تغییرات با هماهنگی ترانه خانلری، دختر استاد، صورت گرفته است. علاقمندان همچنین منتظر انتشار نسخه جیبی دیوان حافظ به تصحیح خانلری خواهند بود که تنها شامل غزلیات است. پیش از این، نسخه نهایی دیوان حافظ خانلری در چهار نوبت چاپ و اصلاح شده است.

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • درگذشت موسی اسوار، مترجم ادبیات عرب
  • انتشار «دیوان حافظ» خانلری
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: تغییرات اجتماعی را باید جدی گرفت
  • راه‌حل کتابخانه‌های کالیفرنیا برای مقابله با سانسور
  • بازگشت پرشور علیرضا قربانی به صحنه
  • «بدون مجوز» نماینده ایران در جشنواره بوسان
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.