کبری امینسعیدی، بازیگر، شاعر و یکی از نخستین فیلمسازان زن سینمای ایران با نام هنری شهرزاد، در سن ۷۵ سالگی پس از تحمل سالها بیماری درگذشت.او سختیهای بسیاری کشید از جمله مدتی کارتن خواب بود.
شهرزاد که با ایفای نقش سهیلا فردوس در فیلم ماندگار «قیصر» و اقدس در «داشآکل» به خاطرهها پیوست، بر جایگاه ویژه خود در هنرپیشگی ایران مهر تأیید زد. او به واسطه هنرمندی و حضورش در آثاری مثل «طوقی» و «بلوچ»، به نماد توانمندی زنان در سینمای پیش از انقلاب بدل شد.
شهرزاد علاوه بر بازیگری، در عرصه فیلمسازی نیز فعال بود و از نخستین زنان فیلمساز ایران به شمار میرود. او در سال ۱۳۵۶ فیلم «مریم و مانی» را ساخت؛ اثری که تماماً به یک چهره زنانه سپرده شد، چه در داستانپردازی و چه در کارگردانی. از دیگر توانمندیهای این هنرمند، فعالیتهای ادبی او بود. مجموعه شعرهایی که پیش از انقلاب توسط شهرزاد منتشر شدهاند، همچنان به عنوان نمونههایی بارز از شعر دوران محسوب میشوند. او به واقع ترکیبی از شاعری، بازیگری و کارگردانی بود. شهرزاد در طول فعالیت هنریاش در فیلمهای متعدد بازی کرد، از جمله: قیصر (۱۳۴۸)، داشآکل (۱۳۵۰)، بلوچ (۱۳۵۰)، صبح روز چهارم (۱۳۵۱) و تنگنا (۱۳۵۲). حضور او در این آثار، نشان از هنرمندی بینظیرش داشت. زندگی شهرزاد پس از انقلاب فراز و نشیبهای فراوانی داشت که به نوعی به داستانی از دنیای ادبیات شباهت پیدا کرده بود. مستند «شهرزاد» به کارگردانی مهران زینتبخش، روایتی از زندگی متفاوت او را به تصویر کشید.
درگذشت طراح لوگوی «۰۰۷» جیمز باند
جو کاروف، طراح لوگوی جیمز باند «۰۰۷»، در ۱۰۳ سالگی درگذشت. به گزارش مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، جو کاروف طراح گرافیکی که آثار نمادین وی شامل لوگوی اسلحه جیمز باند ۰۰۷، پوسترهای «داستان وست ساید» و «شب یک روز سخت» و تایپوگرافی «آخرین تانگو در پاریس» بود، در حالی که ۱۰۳ ساله بود، از دنیا رفت. وی یک روز مانده به سالگرد تولدش در بخش مراقبتهای ویژه منهتن درگذشت.
کاروف که تیتراژ آغازین فیلمهایی مانند «پلی در دوردست» (۱۹۷۷) ریچارد اتنبورو، «مرگ فروشنده» (۱۹۸۵) ولکر شلوندورف، «خاطرات برایتون بیچ» (۱۹۸۶) ساخته جین ساکس و «آخرین وسوسهی مسیح» (۱۹۸۸) ساخته مارتین اسکورسیزی را ساخته، طراح پوستر هم بود و در میان پوسترهای او پوسترهای ۱۲ فیلم وودی آلن همراه با پوسترهای فیلمهای «ای بابا، بابای بیچاره»، «مامان تو را در کمد آویزان کرده» و «من خیلی غمگینم» (۱۹۶۳)، «یک مشت دلار» (۱۹۶۴)، «به خاطر چند دلار بیشتر» (۱۹۶۵)، «قهرمان خیلی دیر شده» (۱۹۷۰)، «به من بگو که دوستم داری»، «جونی مون» (۱۹۷۰)، «کاباره» (۱۹۷۲)، «یک زن مجرد» (۱۹۷۸) و «گاندی» (۱۹۸۲) هم جای دارد.
کاروف همچنین لوگو و عنوانبندی برنامه های مختلف مانند چندین جلد آلبوم ، المپیک ABC، ای بی سی نیوز را طراحی کرد. وی در مستندی با عنوان «با طراحی: داستان جو کاروف» گفت: تنها ویژگی که دلش میخواست آثارش داشته باشد، حس جوش و خروش بود. این که کارها زندگی داشته باشند، نه این که بیحرکت بمانند. این طراح در طول دوران کاریاش برای بیش از ۳۰۰ کمپین تبلیغاتی کار کرد و دیوید چاسمن، مدیر اجرایی یونایتد آرتیستس که او را برای طراحی پوستر فیلم «داستان وست ساید» در سال ۱۹۶۱ استخدام کرد، پس از آن از او خواست تا سربرگ یک نسخه تبلیغاتی مرتبط با اولین فیلم جیمز باند یعنی «دکتر نو»، را طراحی کند. کاروف گفته بود: وی گفت من به یک چیز تزئینی کوچک نیاز دارم و من میدانستم که عنوان باند ۰۰۷ است، و وقتی ۷ را نوشتم، به فکرم رسید که مثل دسته اسلحه است. خیلی خودجوش شکل گرفت، بدون هیچ تلاشی، یک خلاقیت آنی بود. کاروف با الهام از اسلحه مورد علاقه ایان فلمینگ، یک لوله و ماشه به ۰۰۷ وصل کرد و برای کارش ۳۰۰ دلار دریافت کرد که نرخ متداول برای چنین سفارشی بود و بعدها هیچ حق امتیازی از این همه استفاده از این لوگو دریافت نکرد، هرچند همین لوگو سفارش های زیادی برای او به ارمغان آورد.