چیزهایی که اخیرا زیاد مد شده و از آن میشنویم تحت عنوان کوچینگ سبک زندگی، جذب ثروت از طریق ذهن، رمز و راز جذابیت، تبدیل پارتنر به شوهر و مسائلی مشابه این، از مصادیق روانشناسی زرد هستند و در واقع مطالبی دمدستی در شبکههای اجتماعی را شامل میشوند که شاید برای مخاطبی که بهدنبال مطالب آماده و کوتاه و باورپذیر است جذاب باشد ولی در عمل، اثر درمانی ندارد. به گزارش اطلاعات آنلاین، بنا به آمار جهانی، یکچهارم جمعیت بالای ۱۵ سال در هر جامعه، حداقل به یک اختلال روانپزشکی مبتلا هستند.
تغییر دیدگاه
دکتر علی بهرامنژاد، روانشناس و مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علومپزشکی کرمان با اذعان به افزایش گرایش به استفاده از خدمات حوزه سلامت روان به گزارشگر روزنامه اطلاعات میگوید: در زمانهای گذشته، باور مردم نهفقط درباره بیماریهای روانی که درباره بیماریهای جسمی هم متفاوت بود، مثلا برای درمان بیماری جسمی به دعانویس مراجعه میکردند تا اینکه به مرور زمان و با پیشرفتها و دستاوردهای علم پزشکی این رویه تغییر کرد.وی با اذعان به اینکه وضعیت درباره بیماریهای روانی حادتر بود، میافزاید: در ادبیات ما که افراد زیادی در جامعه با آن ارتباط داشتهاند به بیماران روانی، مجانین گفته شده و حتی در قوانین ما همین عنوان بهکار رفته است. واژه مجنون، بار منفی دارد و انسان مایل نیست این برچسب به او زده شود که بیماری و مشکلی دارد. این موضوع در کنار عوامل دیگری موجب شد تا سالیان دراز، تمایلی از سوی گروههای زیادی از مردم به استفاده از تخصصهای مربوط به سلامت روان وجود نداشته باشد و همانطور که شما اشاره کردید آن را با دیوانه بودن مترادف میدانستند اما اکنون وضعیت، مقداری متفاوت شده است.
نیاز نیمی از جامعه
بهرامنژاد میگوید: وقتی جوامع به سمت صنعتی شدن میروند، بسیاری از بیماریهای جسمی کنترل میشود ولی برخی دیگر از بیماریهای غیرواگیردار مثل بیماریهای قلبی و عروقی و بیماریهای روانپزشکی گسترش پیدا میکند و ضرورت دارد از مداخلات متخصصان مربوطه استفاده شود. این روانشناس میافزاید: با وجود اینکه مراجعات نسبت به گذشته خیلی بیشتر شده اما هنوز بخشی از جامعه از کمک روانشناسان استفاده نمیکنند؛ در حالی که براساس آمار سازمان جهانی بهداشت، ۵۰ درصد افراد جامعه نیاز به خدمات مشاورهای دارند. منظور از خدمات مشاورهای، بیماریهای روانپزشکی نیست. تصمیم درباره ازدواج و شغل، روابط بینفردی، تربیت فرزندان و بسیاری از مسائل در زندگی اجتماعی نیاز به مشاوره دارد.
غفلت از یک نیاز ضروری
شیرین امین، روانشناس و مشاور خانواده در گفتگو با گزارشگر روزنامه اطلاعات با بیان اینکه خوشبختانه در چندسال اخیر، سطح آگاهی جامعه بالا رفته و باور و نگاه مردم نسبت به روانشناسی و مشاوره بسیار تغییر کرده است میگوید: این باور غلط که فقط کسانی که دیوانه هستند نزد مشاور و روانشناس میروند از بین رفته است ولی متأسفانه با وجود همین آگاهی و احساس نیازی که خیلی از افراد و خانوادهها به روانشناسی دارند هنوز این موضوع جزو اولویتهای بسیاری از مردم نیست و مسائل مهمی مثل مشاوره پیش از ازدواج نیز مورد غفلت قرار میگیرد. هماکنون درصد قابلتوجهی از پروندههای مراکز روانشناسی را پروندههای طلاق دربرمیگیرد، چون مشاوره طلاق امری اجباری در فرآیند درخواست طلاق است و تا مرکز مشاوره به دفتر خدمات قضایی نامهای ارائه ندهد، دادخواست طلاق زوجین ثبت نمیشود ولی مشاوره پیش از ازدواج که جنبه پیشگیری دارد و بسیار کمک میکند تا ازدواجهای بهتری انجام شود، چندان موردتوجه نیست و از آن استقبال نمیشود و مراجعات بسیار کمی در این زمینه داریم.
خطر روانشناسی زرد
در همین حال و همزمان با افزایش گرایش به استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی، موضوع تازهای با عنوان روانشناسی زرد نیز مطرح شده است. شیرین امین میگوید: روانشناسی زرد، مطالب سطحی و عموما بدون پشتوانه علمی و پژوهشی هستند که با ویترینی مخاطبپسند و جذاب و با بستهبندی زیبا ارائه میشوند اما یا تأثیر ندارند و یا اگر داشته باشند تأثیرشان کوتاهمدت است؛ درواقع میتوان گفت اثر درمانی ندارند. چیزهایی که اخیرا زیاد مد شده و از آن میشنویم تحت عنوان کوچینگ سبک زندگی، جذب ثروت از طریق ذهن، رمز و راز جذابیت، تبدیل پارتنر به شوهر و مسائلی مشابه این، از مصادیق روانشناسی زرد هستند و در واقع مطالبی دمدستی در شبکههای اجتماعی را شامل میشوند که شاید برای مخاطبی که بهدنبال مطالب آماده و کوتاه و باورپذیر است جذاب باشد ولی در عمل، اثر درمانی ندارد.