نگارخانه ترانه باران چهل و دومین سالمرگ رضا مافی را برگزار کرد. در این مراسم سالگرد تاسیس انجمن خوشنویسان نیز گرامی داشته شد و موسس این نگارخانه درباره دستهای پشت پردهای که نخواستند رضا مافی در جامعه معرفی شود سخن گفت.
نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی ترانه باران چهل و دومین سالمرگ رضا مافی ـ هنرمند خوشنویس ـ را همزمان با یادواره هفتاد و چهارمین سالگرد تاسیس انجمن خوشنویسان ایران برگزار کرد.
رضا مافی هنرمند خوشنویس از شاگردان استاد حسین میرخانی بود که در مهرماه سال ۱۳۶۱ در پشست صحنه سریال هزاردستان درگذشت.
محبوبه کاظمی ـ مدیر مسئول و موسس نگارخانه ترانه باران ـ که رضا مافی را یکی از تاثیرگذارترین چهره ها در حوزه هنرهای معاصر و مباحث مرتبط با خط میداند گفت: میشل تاپیه هنرشناس مشهور ایتالیایی درباره خط رضا مافی گفته بود «در میان نقاشان نسل جوان تهران که تعدادی سبک هنری تعجبآور با مقیاس جهانی دیده ام، مافی جوانترین آنهاست، ولی دارای «آگاهی»هایی است که متضمن تحولی در طبیعت هنری که دست یافتن و حفظ آن این چنین نادر ولی اساسی است و خارج از آن هیچچیز از نظر زیباییشناسی مقاومت نمی کند. او بدون چون و چرا یک «نقاش» است و از نظر کیفی، هر شخص که خود را نقاش میداند، در کمیت استاتیک هیچ چیز از این مهمتر و نادرتر نیست. در واقعه هنری بالاترین مقام در دسترس او است و در این زمینه خیلی پیش رفته است. پس به عنوان آماتورهای هنر پیشنهادات سحرکننده او را دنبال میکنیم.»
کاظمی با اشاره به گفتهای از این هنرمند که معتقد بوده خودش مبدع نقاشیخط است گفت: او تاکید دارد که تفاوتش این است که از دنیای خط به دنیای نقاشی ورود کرده است. او بر حفظ تاریخ تمدن و هویت ایرانی تاکید بسیار دارد و از نفوذ هنر غرب بر فرهنگ و هنر ایران انتقاد میکند و آنرا استعمار فرهنگی می نامد و میگوید، زمانی که هنر غربی بر هنر و فرهنگ ایران غلبه میکند هنرهای بی هویت خلق میشوند.
موسس نگارخانه ترانه باران به عقیده مافی درباره بهره گرفتن از سنتهای بومی گفت: مافی عنوان کرده بود «یک هنرمند متعهد نباید بگذارد که فرهنگی دیگر بر فرهنگ بومی او مسلط شود. زیرا در این صورت فرهنگ از خون و ریشه عاری میشود. در برابر هجوم فرهنگ غرب در این عصر در بیشتر کشورها نمودهای بومی از یاد میرود و رو به نابودی است. از سنتهای بومی بهرهگرفتن، در حقیقت ایستادن در برابر این یورش است و هنر بومی راه را بر نفوذ فرهنگ غرب میبندد. سنت که میگویم قصدم تکرار قالبهای سنتی نیست، بلکه بهرهگرفتن از سنت به عنوان یک ریشه برای نزدیکتر شدن به مردم است و خط ریشههای سنتی زیادی در میان مردم ما دارد.»
او سکوت درباره رضا مافی را عمدی عنوان کرده و ادامه داد: رضا مافی در دست نوشتههایش که در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری میشود تاکید دارد ۲۰ ابداع داشته است. او آدم بزرگی است و حتا اگر دستهای پشت پرده نخواهد او در جامعه معرفی شود باز هم او بزرگ است. قطعا این همه سال سکوت درباره مافی، به عمد بوده و هست.