این روزها فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا بر پرده سینماهاست که مارال بنی آدم نقش و تصویری متفاوت از مادر را به تصویر کشیده است. در این فیلم بنیآدم در نقش «کیمیا» مادریست که خودش بر اثر یک اتفاق درگیر ترومای روحی شده است و حالا میخواهد از فرزندان و خانواده به نحوی مراقبت کند که آنها آسیبی نبینند اما در این میان اتفاقات به نحوی دیگر پیش میرود. به بهانه اکران این فیلم نگاهی داریم به تصویر تعدادی از مادران ماندگار سینمای ایران که در چهل سال اخیر بر پرده سینماها نقش بستند که به نقل از ایسنا می خوانید:
رقیه چهره آزاد
زندهیاد رقیه چهره آزاد در فیلم سینمایی «مادر» به کارگردانی زندهیاد علی حاتمی، شاید نمونه کاملی از شخصیت یک مادر ایرانی باشد که تاکنون در سینمای ایران به تصویر کشیده شده است؛ مادری که در واپسین روزهای عمرش تمامی فرزندانش را که مدتی است از یکدیگر دورافتادهاند، در حریم امن خانه و خانواده دور یکدیگر جمع میکند و به آنها خصلتهای نیک زندگی را میآموزد. مادر این فیلم شخصیتی مانند یک فرشته دارد که با آرامشی که در رفتار و حرکاتش دیده میشود از زمینیها جداشده و درنهایت به آسمانیها میپیوندند...
حمیده خیرآبادی
زندهیاد حمیده خیرآبادی در صدها فیلم سینمایی یا سریال تلویزیونی در نقش مادران مهربان، اصیل و فداکار ایفای نقش کرد و هرچند همواره نقشهایش شبیه هم بودند هیچگاه مخاطب را از خود خسته و آزردهخاطر نساخت، چراکه بازی دلنشین وی قطعا احساس نوستالژیک را در تمامی مخاطبان آثار این بانوی هنرمند پدید میآورد و باعث میشد رنگی از کلیشه در بازیهایش دیده نشود. صورت مهربان و لبخندهای مادرانهاش از او سیمایی ساخته که تصویر ذهنی همه ما از مادر ایرانی را کامل میکند، مادری احساساتی، زودرنج و مهربان که سعی میکند اختلافهای فرزندانش را حل کند.
پروین دخت یزدانیان
زندهیاد پروین دخت یزدانیان نیز یکی دیگر از مادران آشنای سینمای ایران است. نقشی که پروین دخت یزدانیان در نقش «بیبی» در سریال «قصههای مجید» به کارگردانی کیومرث پوراحمد ایفا کرد از خاطر بچههایی که در دهه ۶۰ به دنیا آمدند و در دهه ۷۰ کودکیشان را سپری کردند، پاک نشده و هنوز این نقش در ذهن دهه شصتیها جاودانه است. این بازیگر توانا جدا از این اثر ماندگار تلویزیونی در بسیاری از فیلمهای سینمایی از جمله «مهریه بیبی»، «خواهران غریب»، «شرم» و «صبح روز بعد» نیز در نقش مادران مهربان، اصیل و فداکار ایرانی ایفای نقش کرده است که قطعا هیچیک از آنها تا ابد از اذهان مخاطبان جدی سینما پاک نخواهند شد؛ اما در این میان بازی این بازیگر در فیلم «صبح روز بعد» به کارگردانی کیومرث پوراحمد تصویری دلنشینتر از سایر آثارش است تا آنجا که وی برای بازی در این فیلم سینمایی برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش دوم زن از یازدهمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر نیز شد.
جمیله شیخی
زندهیاد جمیله شیخی در فیلم سینمایی «مسافران» به کارگردانی بهرام بیضایی نقشی را ایفا کرد که به دلیل ویژگیهایش، کاراکتر مادر در انحصار مرحومه جمیله شیخی قرار گرفت. بازی دلنشین این بانوی هنرمند قطعا تا سالیان دراز در یاد عاشقان سینمای ایران باقی خواهد ماند. شیخی در تلویزیون نیز آثار درخشانی را از خود به یادگار گذاشت. او همواره نقش مادرانی باابهت و پُرجذبه را ایفا و چهره مهربانش را در پس بازیهای جاندار و پُرابهتش پنهان کرد. شاید او در سریال «تولدی دیگر» نقش مادران پُرسلطه را به نمایش گذاشت.
پروین سلیمانی
زندهیاد پروین سلیمانی از دیگر زنان سینمای ایران است که بازیهایش در نقشهای مختلف همچنان در اذهان مخاطبان باقیمانده است. او را بیشتر به واسطه حضور در آثار تلویزیونی شهرت داشت، به ویژه بازی در نقش «طاهره خانوم» در سریال «تعطیلات تابستانی» که او را به یکی از کاراکترهای زن ماندگار در قاب جادو تبدیل کرد. سلیمانی در مدت ۵۰ سال حضور در سینما و تلویزیون در بیش از ۱۰۰ اثر به ایفای نقش پرداخت.
مهری ودادیان
زندهیاد مهری ودادیان نیز از جمله مادران مهربان سینما و تلویزیون ایران است که چهره مهربان و دوستداشتنیاش را نمیتوان از خاطرهها پاک کرد. او در اغلب آثار مادری مهربان، یگانه و بیهمتا را به تصویر کشید، مادری که دردهایش برای خودش است و شادیهایش را با دیگران به اشتراک میگذارد. «رعنا»، «کمیته مجازات»، «متهم»، «افسانه آه» از جمله آثاری است که ودادیان به زیبایی در آنها به ایفای نقش پرداخت.