ستاره اسکندری با قدردانی از تلاشهای فردی برخی از مدیران هنری، نسبت به نبود سیاستگذاری برای فعالیتهای فرهنگی و هنری اعتراض کرد و گفت: باید زنگ بیداری را به صدا درآورد. این هنرمند که در کنار کار هنری، فعالیتهای اجتماعی هم دارد، مدتهاست اقداماتی را برای گسترش امور فرهنگی و هنری در برخی از استانهای دورافتاده همچون سیستان و بلوچستان آغاز کرده است.
او علاوه که بر بازیگری، در زمینه چاپ کتاب و تهیهکنندگی تئاتر نیز صاحب چندین تجربه است، به تازگی تهیهکنندگی نمایش «مچ مدگ» به کارگردانی صادق سهرابی را بر عهده گرفته که به عنوان اثری از سیستان و بلوچستان در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه میرود.
در آستانه اجرای این نمایش، ستاره اسکندری به همراه صادق سهرابی، کارگردان و نصیر احمد ملازهی، نویسنده این نمایش در نشستی خبری توضیحاتی درباره این اثر نمایشی ارایه کردند و از نبود سیاستگذاری مشخص در فعالیتهای فرهنگی، هنری ابراز تاسف کردند. به گزارش ایسنا، در این نشست که دیروز در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، ستاره اسکندری درباره تهیهکنندگی این نمایش و همکاری با گروه تئاتر بلوچ گفت: این همکاری به دلیل برخی از فعالیتهای من در حوزه مسئولیت اجتماعی است. سالهاست به عنوان تهیه کننده فعالیت دارم و هم در کنار بچههای دانشجو بودهام و نیز در کنار استادم دکتر علی رفیعی. الان هم تلاش کردم پل ارتباطی بین تهران و بلوچستان باشم بخصوص که متاسفانه الان مدیران ما نسبت به استانها خیلی دغدغهمند نیستند.
او با اشاره به آشنایی اولیهاش با خطه سیستان و بلوچستان یاداوری کرد: به واسطه جشنواره مد و لباس با منطقه بلوچستان آشنا شدم و دیدم درباره این خطه با وجود گستردگی آن چقدر کم میدانم. متاسفانه فرهنگ غنی آن مهجور مانده است. در شروع فعالیتهایمان، ابتدا منطقه آزاد چابهار اولین حامی ما بود. ما با همراهی سیاوش ستاری اولین ماشین «خیمه شب بازی» را آنجا بردیم و چهارصد اجرا در مناطق گوناگون داشتیم. بعد از آن در دوران کرونا، آموزشهای بهداشتی برای کودکان را به انجام رساندیم و بعدها اولین فیلم سینمایی ایرانی را به زبان بلوچی ساختم. در واقع به جادوی بلوچستان دچار شدم. البته فیلم «خورشید آن ماه» کمتر در ایران دیده شد و بیشتر در جشنوارههای بینالمللی مورد توجه قرار گرفت ولی خوشحالم که در آن تصویر واقعی از این قوم منعکس شد.
این بازیگر با ابراز تاسف از تصویر یکسویهای که از ادبیات و فرهنگ قوم بلوچ در ایران وجود دارد، افزود: در سینما و ادبیات ما کمتر به فرهنگ قوم بلوچ پرداخته شده و بیشتر جنبههای «قاچاق» در ادبیات و سینمای ما پررنگ شده است و تصویر واقعی از این قوم ارائه نشده است.
اسکندری همچنین از نبود ارتباط میان تئاتر تهران و دیگر شهرها ابراز تاسف کرد و گفت: در شرایطی که مدیریتهای فرهنگی مشغول کارهای دیگری هستند، ما هستیم که باید جریان واقعی تئاتر را قویتر کنیم و در این زمینه رسانهها میتوانند بسیار موثر باشند. به همین دلیل با سَر افراشته از آنان یاری میطلبم.
این بازیگر با اشاره به اینکه در حال حاضر فروش آثار نمایشی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است، یادآوری کرد: متاسفانه الان صرفا فروش یک نمایش مد نظر قرار داده میشود. هرچند حضور بازیگران شناخته شده در آثار نمایشی، به جای خود اتفاق خوبی است ولی صرف اهمیت دادن به چهرهها و فروش آثار، سبب میشود که از جریان اصیل تئاتر که در گذشته وجود داشت، دور شویم. در روزگار پرهیاهوی امروز که ابتذال مطلق، سیطره پیدا کرده، ما خیلی سعی میکنیم که به ایجاد جریان اصیل تئاتری کمک کنیم. اسکندری با اشاره به جنبههای مغفول مانده فرهنگ سیستان و بلوچستان افزود: هر کسی که با این خطه کمی آشنایی پیدا کند، گرفتار این جادو میشود. اگر بخواهیم منتظر مدیران باشیم که کاری برای این خطه از پیش ببرند، راه به جایی نمیبریم. بنابراین خودمان باید همت کنیم. من در خیلی استانها فعالیت کردهام، تلاشهایی مانند اینکه فرهنگ کتابخوانی را که برای کودکان از بین رفته، دوباره احیا کنیم. امیدوارم قدم بعدی همه ما در جهت ایجاد کتابخانههای سیار باشد. این نمایش از امروز ساعت ۱۸ و پانزده دقیقه در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر اجرای خود را آغاز میکند و قرار است اجراهای محدودی داشته باشد.