رشد ۳۱ درصدی مشترکان آب در یک دهه مصرف آب در تهران 4 میلیون مترمکعب در شبانهروز
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از رشد ۳۱ درصدی مشترکان این شرکت در یک دهه اخیر خبر داد و گفت: منابع محدود آب استان تهران موجب ایجاد ناترازی در تامین و مصرف آب شرب شده و این منابع فاقد ظرفیت جدید برای بارگذاری جمعیت بیشتر است.
مسعود پزشکیان رئیسجمهوری بهتازگی در جریان بازدید از قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) اعلام کرد: هر کاری در مورد توسعه تهران انجام دهیم، با توجه به بیآبی وقت تلف کردن است. وی همچنین در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود در صورتی که روند توسعه کنونی استان تهران بدون توجه به محدودیتهای آبی متوقف نشود، امکان زندگی برای شهروندان بسیار دشوار خواهد شد.
محسن اردکانی در نشست هماندیشی با ۲۲ نفر از نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به رشد ۳۱ درصدی مشترکان در این استان در یک دهه اخیر، افزود: اکنون ۲۳ درصد از مجموع آب شرب کشور در استان تهران مصرف میشود و این استان به دلیل محدودیتهای منابع آبی، امکان بارگذاری جمعیت بیشتر را ندارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به خشکسالیهای چند سال اخیر و گرمای کمسابقه تابستان امسال که به رشد مصرف شهروندان تهرانی تا چهار میلیون مترمکعب در شبانهروز و مصرف لحظهای ۶۰ هزار لیتر بر ثانیه منجر شده است، اظهارداشت: با وجود استفاده حداکثری از منابع آبی موجود برای تامین مصارف موردنیاز شهروندان، ضروری است اجرا و تکمیل طرحهای جدید تامین آب به منظور پاسخگویی به نیازهای مصرف در سالهای آینده مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه ۶۰ هزار میلیارد تومان پروژه برای اجرای این طرحها در سه دوره کوتاه، میان و بلندمدت در بخش آب و فاضلاب پیشبینی و طراحی شده است، اجرای دو طرح میانمدت تامین آب شامل ۱۸ کیلومتر تونل انتقال آب در قالب طرح علاجبخشی سد لار و نیز خط دوم جایگزین انتقال آب از سد طالقان به طول ۶۲ کیلومتر با مجموع هشتهزار میلیارد تومان سرمایهگذاری را برای جبران کسری آب شرب موردنیاز شهروندان استان تهران ضروری خواند.
اردکانی با اشاره به بهرهبرداری از ۱۷ هزار میلیارد تومان پروژههای بخش آب و فاضلاب استان تهران که فروردین امسال با حضور شهید آیتالله رئیسی آغاز شد، افزود: شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزون بر اقدامهای سازهای، با تشکیل قرارگاههای مدیریت تنش آبی و رسانه، فعالیتهای مختلفی را در ۱.۵ سال اخیر برای تامین آب شهروندان تهرانی در شرایط خشکسالی بیسابقه انجام داده است که کاهش ۲۰ میلیون مترمکعبی مصرف آب شهروندان بهواسطه فعالیتهای فرهنگی مدیریت مصرف حاصل این اقدامها بوده است.