مرتضی عزتی، عضو هیئتعلمی دانشگاه تربیت مدرس، درباره دادن وعدههای غیر کارشناسی و عجیب برخی کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: کاندیدا وعده قابلاجرا و بیخسارت باید دهد، وظیفه رای دهندگان و مردم است که ضرر و زیان طرحهای نسنجیده را بسنجند و ببینند اجرای چنین طرحهای عجیبی چه آسیبی را متوجه اقتصاد میکند. ممکن است تمام این موارد قابلاجرا باشد، اما اجرایی کردن اینها تورم ایجاد میکند و رشد اقتصادی را از بین میبرد و بیکاری را افزایش میدهد. عملی کردن برخی وعدهها نوعی بههمریختگی در اقتصاد ایجاد میکند ازاینرو باید رای دهندگان حتماً دراینباره به نظرات کارشناسان رجوع کنند . برخی حضور تزئینی دارند به همین دلیل این وعدهها را صرفاً فرمالیته مطرح کردند.
مهمترین وظیفه دولت
عزتی مهمترین وظیفه و وعده برای یک دولت را کاهش هزینه آموزش، ارتقای سطح آموزشی و بهبود شرایط بهداشت و درمان و ایجاد شرایط مناسب در حملونقل عمومی و ... دانست و گفت: این امور بر عهدهی دولتهاست . اینهاست که یک جامعه را توسعه میدهد و سطح رفاه عمومی را بالا میبرد . امیدواریم دولت چهاردهم این موارد را با دقت پیگیری کند.
ضرورت جذب سرمایه
عزتی گفت: منتخب مردم خود را متعهد به ایجاد شرایطی برای بهبود وضعیت رشد اقتصادی بداند و به این نکته آگاه باشد که دولت لازم است که با مقررات زدایی و ایجاد بستر، راه فعالیت را باز کند نه اینکه خودش وارد عمل شود و در قامت فعال اقتصادی ایفای نقش کند. رشد اقتصادی در طولانی مدت در کشور مابین 2 تا 2/5 درصد بوده است. حال در برنامه هفتم اعلامشده رشد اقتصادی باید به 8 درصد برسد. باید دانست رسیدن به رشد 8 درصدی اقتصادی با شرایط فعلی امکانپذیر نیست. باید 200 میلیارد دلار سرمایهگذاری داشته باشیم در حالی ما الآن سرمایهگذاریمان جبران استهلاک سرمایه موجود را نمیکند، وقتی جبران سرمایهگذاری موجود انجام نشود یعنی ما نمیتوانیم رشد 1 یا 2درصد هم داشته باشیم. متأسفانه خودمان مانع آمدن سرمایهگذار خارجی میشویم. تحریم هم عامل هزینههای بالای تولید است .
طبقه متوسط را دریابید
عزتی در رابطه با اینکه چرا کاندیداها، طبقه متوسط که احتمالاً مطالباتش در راستای آموزش عالی و حقوق کافی و ... هست را مورد خطاب قرار نمیدهند و عموماً جامعه فقیر که دغدغههای کم برخوردارتری مثل توزیع گوشت و سفر رایگان و ... رادارند را جامعه هدف خود قرار میدهند بیان کرد :عمده مردم ما فقیر شدند و تقریباً بالای50 الی 60 درصد به این طبقه وارد شدند پس اجتماع خوبی برای تمرکز وعدها هستند به علاوه جامعه متوسط هم اگر آگاهی لازم را نداشته باشند از وعدههای مالی بدشان نمیآید و طعمه منافع کوتاه مدت میشوند. باید مطالبات طبقه متوسط را موردتوجه قرارداد زیرا این طبقه محرک رشد اقتصادی و توسعه است و تقویت آن تضمین آینده کشور خواهد بود.