کد خبر : 696908 تاریخ : ۱۴۰۳/۱۱/۲۷ - 11:26
ستاره صبح در گفت و گو با حمیدرضا یوسفی و وحید محمدی بررسی کرد ویژگی‌ها و چالش‌های صنعت گریم در ایران گریم و چهره پردازی در دنیای هنر به حدی اهمیت دارد که باعث دیده شدن یا نشدن یک بازیگر و اثر می شود. ستاره صبح در خصوص ویژگی ها و چالش های صنعت گریم در ایران با دو کارشناس صنعت گریم و چهره پردازی حمیدرضا یوسفی و وحید محمدی به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می خوانید:

ستاره صبح: حمیدرضا یوسفی در این باره می‌گوید: گریم یکی از عناصر اصلی فیلم سازی محسوب می­ شود که باعث ارتباط بیشتر بازیگر و مخاطب با اثر می‌­شود.

گریم بخشی از مرحله­ فیلم سازی است که در دو بخش انجام می‌شود:

بخش اول که تست گریم است در مرحله پیش تولید انجام می‌شود و بخش دوم نیز در زمان فیلم‌برداری صورت می‌گیرد، همین موضوع این کار را بسیار حساس و مهم می­کند.

گریم شخصیت­‌ها برگرفته از فیلم‌نامه یا نمایش‌نامه می­­باشد و طراح گریم با همفکری کارگردان و گاهی نویسنده به یک شکل نهایی می­رسند و در این مسیر، طبقه اجتماعی، سطح تحصیلات و از همه مهم‌تر دوره تاریخی از اصلی­ترین ویژگی­ های طراحی گریم یک شخصیت می­باشد که باید با تحقیق و مطالعه انجام شود.

بعد از این موضوع، لوازم مورد مصرف برای گریم هست که باید با کیفیت باشد تا حین انجام گریم و همچنین در طول زمان بازی، بازیگر دچار مشکل نشود.

گریمور نسبت به پوست بازیگر مسئول هست، زیرا بازیگر سال‌ها باید از طریق چهره و میمیک صورت خود نقش بازی کند و در صورت آسیب دیدن، زندگی و آینده شغلی بازیگر دچار مشکل می‌شود.

گریم فانتزی برای ایجاد شخصیت‌ها و موجودات خیالی و فانتزی استفاده می‌شود. این نوع گریم بیشتر در فیلم‌های فانتزی، علمی-تخیلی، و انیمیشن‌های زنده کاربرد دارد.

تکنیک‌های گریم:

استفاده از پروتزهای پیچیده برای ایجاد چهره‌ها و بدن‌های غیرانسانی.

استفاده از رنگ‌های غیرطبیعی و طرح‌های پیچیده برای ایجاد شخصیت‌های فانتزی.

استفاده از ماسک‌ها، گوشواره‌ها، شاخ‌ها، و دیگر لوازم جانبی برای تکمیل ظاهر شخصیت.

گریم فانتزی:

گریم فانتزی به شدت خلاقانه است و به گریمور اجازه می‌دهد تا از تخیل خود برای خلق شخصیت‌های جدید و منحصر به فرد استفاده کند. این نوع گریم می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، زیرا باید به گونه‌ای انجام شود که نه تنها زیبا بلکه واقع‌گرایانه نیز به نظر برسد.

گریم شخصیت (Character Makeup)

گریم شخصیت به منظور تغییر ظاهر بازیگر به شکلی که با شخصیت مورد نظر در فیلم یا سریال هماهنگ باشد، استفاده می‌شود. این نوع گریم می‌تواند شامل تغییرات بزرگ یا کوچک در چهره و ظاهر بازیگر باشد.

اهمیت صنعت گریم:

همچنین وحید محمدی در این ارتباط اظهار داشت: گریم از آن دسته شغلهایی است که در عین هنر بودن، خلاقیت بالایی نیز می‌طلبد. باید مرد میدان باشید و خودتان را اثبات کنید. نشان دهید که می‌توانید و استعدادش را دارید. فقط هم استعداد نیست که کارتان را راه می‌اندازد، برای گریمور خوب شدن باید علاقه و تحمل داشت، این طور نیست که بشود یک شبه، ره صد ساله رفت. محصول کار گریمور مستقیم در دید تماشاگر است و کوچکترین نقص در آن به سرعت می‌تواند حتی از سوی فردی با کمترین دانش سینمایی هم مورد انتقاد قرار گیرد.

از سویی یک گریمور دستمزد چندان چشمگیری نمی‌گیرد. حال آنکه زمان زیادی سرکار است و این زمان بعضی اوقات نامناسب هم هست؛ مثلاً برای کار تئاتر باید تا آخر شب سرکار بود و یا در کار فیلم و فیلم‌سازی از صبح زود تا آخر شب باید سرکار باشد و در همه لوکیشن‌ها حضور داشته باشد تا اگر گریم بازیگر خراب شد، سریع آن را اصلاح کند. حال آنکه شاید اصلاً این گریم هم خراب نشود، ولی اینها دردسرهای یک گریمور است.

اهمیت صنعت گریم و چهره پردازی در دنیای هنر به حدی زیاد است که گاه حتی باعث بهتر دیده شدن یا زیر سؤال رفتن یک اثر می‌شود. خوشبختانه سینمای ایران در زمینه گریم و چهره پردازی بسیار موفق عمل کرده و گریمورهای مشهوری در این صنعت فعالیت می‌کنند.

گریم در ایران:

متأسفانه بسیاری گریم را با آرایش­گری و پیرایش­گری یکی می­دانند، در صورتی که این دو با یکدیگر متفاوت هستند و گریم نیاز به دانش وسیعی از جمله جامعه­شناسی، تاریخ، روان شناسی و ... دارد.

گریم در ایران پیشرفت زیادی داشته و در حال حاضر اساتید و نیروهای جوان کاربلدی داریم، اما متأسفانه موانعی وجود دارد که باعث می­ شود گریم آنچنان که باید خودنمایی نکند.

به عنوان مثال یکی از معضلات گریم این است که بودجه مناسبی برای این کار در نظر گرفته نمی‌­شود و همیشه در انتهای فهرست مخارج قرار دارد. زمانی که با تهیه­ کننده در مورد مخارج و دستمزد طراح گریم صحبت می‌شود آنها زیر بار نرفته و ترجیح می­ دهند سراغ افراد بی­ تجربه که با هر مواد گریمی تن به انجام کار می‌­دهند، بروند و نتیجه­ ای جز کار ضعیف ندارد. در این صورت بازیگر با گریم خود ارتباط برقرار نمی­ کند و نمی‌تواند خودش را در آن نقش ببیند و به خوبی آن را اجرا کند. از طرف دیگر مخاطب بازیگر و گریمش را در آن نقش نمی­ پذیرد.

در گریم، طراح چهره پرداز مستقیم با تهیه کننده در ارتباط هست و قطعا دستمزد بالاتری نسبت به مجریان گریم می‌گیرد و مجری های گریم با طراح چهره پردازی طرف هستند.

در سال های گذشته مسئول پرداخت دستمزد مجری گریم با طراح گریم بود ولی متأسفانه در سینمای امروز پرداخت دستمزد مجریان گریم منوط به پرداخت تهیه کننده است و طبق اصول حرفه‌ای، این اشتباه و اجحاف در حق مجری می‌باشد.

خیلی از این افراد بی­ تجربه برای گرفتن پروژه و ایجاد رزومه برای خود تن به هر چیزی می­ دهند تا کار را انجام دهند بدون آنکه اطلاع داشته باشند که با کارشان آسیبی جدی به این هنر می­ زنند.

اساتید این رشته سال­‌ها تلاش کردند تا گریم به جایگاه مناسبی برسد. به طور مثال به آثار تاریخی سینما و تلویزیون ما در دهه­ی شصت نگاه کنید که با توجه به شرایط آن دوره، طراحان گریم با چه کیفیت حیرت انگیزی کار خود را انجام می­دادند اما امروزه متأسفانه گریم بازیگران در برخی اوقات مورد تمسخر مخاطبان قرار می­‌گیرد و همین موضوع باعث افت جایگاه این رشته می‌­شود.

نکته‌­ای که باید به آن توجه شود این است که گریم فقط برای فیلم­ های تاریخی نیست و در فیلم ­های امروزی و اجتماعی که به شکلی رئال تولید می­ شوند هم گریم نقشی اساسی دارد. تصور کنید بازیگرانی را با چهره زیبا باید تبدیل به فردی رنج­ کشیده و یا معتاد کنید و در شکلی دیگر باید بازیگر طوری گریم شود که گریم او در کار دیده نشود و به شکلی واقعی نشان داده شود. در گریم کوچکترین خط یا نقطه می‌تواند در تیپ و شخصیت نقش تغییر ایجاد کند.

در انتها باید بگویم که گریم مورد بی­ مهری قرار گرفته و فارغ از دستمزد ناچیزی که برای طراحان و مجریان گریم در نظر گرفته می­ شود بودجه ­ای مناسب برای تهیه­ مواد و همچنین وارد کردن مواد جدید و مناسب از خارج کشور وجود ندارد. البته ما همیشه در تلاشیم با کم­ترین امکانات بهترین کیفیت را ارائه دهیم و امیدواریم که نقاط ضعف این رشته هم برداشته شود.