ستاره صبح - که در طول بیش از چهار دهه نهتنها سطح پوشش بانوان مطابق میل بانیان حجاب اجباری نشده است؛ بلکه بیحجابی از سال 1401 به دنبال مرگ «مهسا امینی» درگشت ارشاد بیشتر هم شده است. شگفت آنکه طرفداران حجاب اجباری به لچکی و روسری که بخشی از موی زن پیداست رضایت دادهاند. این در حالی است که در حجاب شرعی تنها صورت و دستهای زنان مجاز است پیدا باشد نه اینکه نصفی از موی سر پیدا باشد و نصف دیگر آن پوشیده. پرسش این است که چرا شما در مورد لچکی کوتاه آمدهاید ولی با بیحجابی برخورد میکنید. ماهیت بیحجابی و بدحجابی یکی است چون به لحاظ شرعی نباید موی زن بیرون باشد.
تاکنون طرحهایی مثل ستاد امربهمعروف و نهی از منکر که پیشازاین احمد جنتی ریاست آن را بر عهده داشت و بعد از وی کاظم صدیقی متهم پرونده زمینخواری باغ ازگل عهدهدار این ستاد شد. بعد گشت ارشاد آمد، این گشت پس از اعتراضات 1401 گشت ارشاد تعطیل و بهجای آن گشت خودرو، گشت پیاده، جریمه نقدی، توقیف خودرو، تشکیل پرونده قضائی و ... یکی پس از دیگری به میدان آمد؛ اما نتیجه نداد. اکنون وزارت کشور و نیروی انتظامی با «طرح نور» به میدان آمده و قصد دارند به بیحجابی پایان دهد.هرچند حجاب یک واجب شرعی است، ولی به عقیده بسیاری از روحانیون و دین شناسان حجاب اجباری نیست. در حالی عدهای به دنبال اجرای «طرح نور» هستند که مردم زیر فشار تورم و گرانی کمرشان خمشده است. پرسش این است که اولویت حجاب است یا کنترل تورم؟ پرسش این است که چرا از اسفند تاکنون قیمت دلار، سکه و بهتبع آن دیگر کالاها افزایش پیداکرده است؟ اگر مشکل معیشت مردم را حل کنید و جامعه در شرایط رفاه قرار بگیرد در آن صورت فرهنگ و حجاب مشابه گذشته رشد خواهد کرد.
جایگاه قانونی هر کاری که مسئولان انجام دهند باید جایگاه قانونی داشته باشد. قانون وقتی قابلاجراست که مجلس آن را تصویب و شورای نگهبان آن را تأیید کند. تنها قانونی که درباره حجاب وجود دارد تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی است که میگوید: هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (74) ضربه شلاق محکوم میگردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمیباشد ولی عفت عمومی را جریحه دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (74) ضربه شلاق محکوم خواهد شد. تبصره - زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از ۲/۰۰۰/۰۰۰ تا ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.
مشاهدات میدانی مشاهدات خبرنگاران ما نشان میدهد که در روزهای اخیر بانوانی را مشاهده کرده و با آنها صحبت کردهاند. آنها گفتهاند هر جا پلیس را ببینیم روسری را سر میکنیم تا از پلیس رد شدیم دوباره برمیداریم. تداوم وضعیت فعلی به رشد نفاق و دورویی را در جامعه میانجامد.
آیتالله نور مفیدی: در موضوع حجاب نباید برخوردها نتیجه معکوس داشته باشد، بگیروببند نتیجه نداده است آیتالله سید کاظم نور مفیدی نماینده، ولیفقیه در گلستان در دیدار دبیر و کارکنان ستاد امربهمعروف و نهی از منکر گلستان گفت: حجاب از مسلّمات دین ماست و شکی در آن نیست. اما در مواجهه با افراد بیحجاب و بدحجاب نباید بهگونهای برخورد شود که نتیجهی معکوس داشته باشد. ایشان تأکید کرد: رعایت حجاب علاوه بر وجوب شرعی در کشور ما الزام قانونی است، اما اینکه چگونه و از چه راهی این موضوع نهادینه شود مهم است، متأسفانه اغلب اقدامات انجامگرفته، با زبان تهدید، زور، فشار و بگیروببند بوده که جواب نداده و برخی افراد جامعه را در موضع تقابل انداخته است.(دنیای اقتصاد)
آیتالله مکارم شیرازی:طرح نور را باقوت ادامه دهید آیتالله مکارم شیرازی در پیامی شفاهی که توسط فرزندشان به سردار رادان ابلاغ شد از اقدامات وی و فرا جا در مسئله حجاب تقدیر کرد. آیتالله مکارم شیرازی در پیامی از اقدامات سردار رادان و فرا جا در مسئله حجاب و طرح نور تقدیر کرد.در متن این پیام آمده است: عرض خدا قوت و تشکر از زحماتی که میکشید، خصوصاً این طرح نور را که همت کردید. انشا الله باقوت همین برنامه را ادامه دهید، حاشیهسازی نشود، احترامات رعایت شود، اینها اصول است، سست نشوید و انشا الله محکم ادامه بدهید؛ ما هم دعاگوی شما هستیم. (خبرگزاری مهر)
آیتالله ایازی: اینکه فکر کنیم حجاب، عفت عمومی جامعه است درست نیست آیتالله سید محمدعلی ایازی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به جماران گفت: آیا واقعاً در این چهل سال مسئله الزام به حجاب مشکل جامعه را حل کرده است؟! این شیوهها و تهدید کردنها واقعاً نهتنها عملی نیست، بلکه اینکه عدهای میخواهند بازور و تهدید آن را عملی کنند، مثل کاری که در باب ماهواره انجام دادند و بعد از کلی تهدیدات عقبنشینی کردند. در این زمینه باید به دو نکته اساسی توجه کرد؛ یکی بحث اصلی و مبنایی است که آیا ما در شرع افزون بر حکم حجاب مسئله الزام به حجاب راداریم چه بهصورت مستقیم و چه بهصورت غیرمستقیم و آیا این کار یک امر دینی است که بخواهیم کاری کنیم که مردم از طریق زور مجبور به التزام به حجاب شوند، یعنی چیزی را که اعتقاد ندارند انجام دهند؟ آیا این کار درست است یا خیر؟ برفرض اینکه عدهای قبول کنند الزام به حجاب از باب نهی از منکر است. باز به قول استاد مطهری نهی از منکر منطق دارد؛ منطق معقولی دارد که از آن منطق در اثربخشی و مفیدیت باید استفاده شود، نه اینکه از هر راهی انجام گیرد. مسئله الزام حجاب، دلیل شرعی ندارد و امروز بسیاری از مراجع به آن معتقد نیستند و بعضی از مراجع نجف رسماً و صریحاً به مسئولین پیام داده و آن را نهی کردند. درگذشته نیز شهید مطهری، شهید بهشتی و آیتالله طالقانی طرفدار حجاب اختیاری بودند. این بحث اولیه است. اینکه فکر کنیم حجاب، عفت عمومی جامعه است درست نیست. اگر حجاب، عفت عمومی جامعه بود، در صدر اسلام در زمان پیامبر اکرم(ص) یا امیرالمؤمنین یا درجاهای دیگر باید جلوی کنیزهایی را که حجاب نداشتند را میآمدند میگرفتند یا جلوی اهل کتاب یا زنانی را که عشایر بودند و مبالاتی در امر حجاب نداشتند، گرفته میشد. این کار انجام نشد؛ به این دلیل که حجاب مسئله عفت عمومی نبوده و فلسفه حجاب بهتصریح قرآن کرامت زن و پیشگیری از آزار جنسی بوده و چنین مسئلهای بهعنوان عفت عمومی وجود نداشته. آیا روشهایی که حکومت بهکاربرده، منتهی به وضعیت بهتری نسبت به حجاب شده است یا روشهایی که بهکاررفته تبدیل به یک نوع ضدیت برعلیه حجاب شده است؟! امروزه بسیاری از کسانی که معتقد به حجاب هستند یا معتقد به این نیستند که باید کسی را زور کرد، اعتقاددارند این روشها و شیوهها نادرست و ناموفق بوده است. شیوههای نادرست مردم را به عکسالعمل وادار کرده است. آیا واقعاً در این چهل سال مسئله الزام به حجاب مشکل جامعه را حل کرده است؟! به نظرم کسانی که این حرفها را مطرح میکنند افرادی هستند که شناخت درستی از جامعه ندارند، این افراد شناختی از حقیقت دستورات دینی هم ندارند. آنها از روشهایی که باید در زمینههای تبلیغ مسائل دینی بر اساس حکمت و موعظه (نحل: 125) آن عمل کرد شناخت ندارند. به این دلیل است که فکر میکنند با این شیوهها و تهدید کردن و ترساندن مردم میتوانند جلوی بیحجابی را بگیرند. شک نکنید که این کار آنها با شکست مواجه خواهد شد. آیا میتوانند همه حسابهای بانکی را خالی و مسدود کنند؟ این کار زمینه همدلی و همراهی طبقات مختلف را برای مقابله با آنان تشدید میکند، در نظام بانکی اختلال ایجاد میکند و آنها با انجام این کار به مشکلات اقتصادی و مالی دولت مشکل دیگری را اضافه خواهند کرد. وقتی یک قانون میخواهد قانون باشد باید زمینههای اجرای آن به وجود بیاید. ما در سیر تحول تشریح قوانین قرآن میبینیم آیه حجاب بعد از هجده یا بیستویک سال بعد از بعثت پیامبر اکرم(ص) نازلشده است؛ یعنی یک فرایند برای توجیه کردن آن فراهمشده و مؤمنین را خطاب قرار داده است. اول مؤمنین و عده خواصی که در جامعه هستند بپذیرند؛ اما زمانی که شما در جامعه چنین توجیهی را فراهم نکردید و زمینههای عکس و ضدیت با آنهم فراهمشده، قانون مقبولیت پیدا نخواهد کرد.
آیتالله جوادی آملی : مسئله حجاب با فشار سرنیزه حل نمیشود گاهی نامه مینویسند که شما چرا ساکت هستید، درباره حجاب و عفاف حرفی نمیزنید، برفرض با فشار انسان این روسری را یکقدری جلو بیاورد، اینکه عفاف و حجاب نیست! این، آن فساد را جلوگیری نمیکند! ازدواج است که جلوگیری میکند. با بگیروببند، حداکثر ممکن است ظاهر حفظ شود. این آشفتهبازار بودن مسئله حجاب و عفاف با فشار سرنیزه حل نمیشود، از راه دیگری فساد را توسعه میدهند.(خبر آنلاین)
سردار رادان: دشمن تلاش میکند حجاب را یک مسئله امنیتی کند میآیند دختران ما را به خارج میبرند و آموزش میدهند تا در جامعه طوری باشند که قبح بی شرمی و بی حیایی و بی غیرتی را بگیرند فرمانده کل انتظامی کشور در حمایت از طرح نور گفت: حجاب و عفاف موضوعی کاملاً فرهنگی و اجتماعی است و دشمن در تلاش است موضوع حجاب را به مسئله امنیتی تبدیل کند. رادان گفت: چشم مردم وقتی به بی حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته میشود، محیط برای فرد بیننده عادی میشود وقتی محیط برای مردان و زنان باغیرت ما عادی شد یعنی یک ارزش شکل میگیرد در جایی که بی ارزش ترین، ارزشها از منظر دین و قرآن و اسلام است. سردار رادان گفت: آیا این دختران وطن، دشمنان ما هستند، هرگز، اینها دختران ما هستند که مورد هدف هجمه دشمن قرار گرفتند تا بتوانند سرباز بی جیره و مواجب آنان باشند ما در حقیقت داریم حفظ و صیانت از دختران میهن اسلامی مان را انجام میدهیم از دخترانی که مادران آینده این مرز و بوم هستند، از مادران آیندهای که بایستی رزمنده پرور، شجاع پرور، میهن دوست پرور و اسلام دوست باشند.