گروه اقتصاد: هرسال بعد از افزایش دستمزد اندک قیمت کالاها بهصورت پلکانی افزایش مییابد و تنها دستمزد ثابت میماند. بهطور مثال با افزایش قیمت خودرو در نیمه دوم سال این محصول برای حقوقبگیران به یک وسیله لوکس مانند مسکن تبدیلشده است که توانایی خرید آن را ندارند. اگر یک کارگر تقریباً کل حقوق خود را پسانداز کند در پایان 2 تا 3 سال میتواند یک خودرو خریداری کند!
نبود رقابت در بازار خودرو
ولیالله بیاتی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمتگذاری دستوری منافع تولیدکننده و مصرفکننده را نصیب دلالان کرده است به ایرنا گفت: اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار موجب شده عدهای خودرو را از کارخانه خریداری کرده و باقیمت آزاد و سود بالا در بازار عرضه کنند و این مصرفکننده واقعی است که متضرر میشود. اگر امروز خودروهای داخلی کیفیت لازم را ندارند، به این دلیل است که قیمتگذاری دستوری خودرو و نبود رقابت در بازار امکان ارتقای کیفی محصولات را از خودروساز سلب کرده است.
راهکار
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان گفت: با آزادسازی واردات خودرو و کاهش تعرفه واردات، دیگر نیازی به قیمتگذاری دستوری محصولات داخلی نخواهد بود و بهجای اینکه گروهی خاص قیمت خودرو را تعیین کنند، عرضه و تقاضا در بازار تعیینکننده قیمت خودرو خواهد بود. بیاتی بر ضرورت حفظ منافع سهامداران صنعت خودرو تأکید کرد و گفت: خودروسازان ازیکطرف به سبب افزایش قیمت مواد اولیه و حقوق و دستمزد کارگری، قطعات را باقیمتهای بالا از قطعه سازان خریداری کرده و از طرف دیگر بهواسطه فروش دستوری محصولات خود با زیان مواجه می شوند که این امر منافع سهامداران صنعت خودروسازی را نیز تحت تاثیر قرار داده است؛ درحالیکه مردم بهعنوان سهامداران حقیقی صنعت خودرو باید قیمت خودرو را تعیین کنند. آزادسازی بازار خودرو، قیمتگذاری بر اساس قیمت تمامشده خودرو در کارخانه و همچنین واردات خودرو بهصورت همزمان، میتواند به بهبود کیفیت خودروهای داخلی کمک کند.
افزایش قیمتها پیرو دلار
علی خضریان، نماینده مجلس دوازدهم شورای اسلامی با نقد از بازار خودرو گفت: متأسفانه خودروسازان داخلی هرچند وقت یکبار به بهانه نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار، خودرو را گران میکنند، اما شکاف قیمتی همچنان پابرجاست، بنابراین دو شرکت خودروساز باید از این تجربه شکستخورده دست برداشته و بهای تمام شده تولید را مدیریت کنند.
کاهش تعرفه واردات خودرو
وزیر اقتصاد گفته «نمیتوانیم به قیمتها دستور دهیم ثابت بمانند،» مردم هم میگویند چگونه دولت به حقوقها میگوید ثابت بمانند، همان نسخه را نیز برای قیمتها بپیچند. اکنونکه چنین نمیکنید با کاهش تعرفه واردات خودرو در مجلس، این رقابت ناعادلانه را به نفع مردم تغییر خواهیم داد.
گرانی 10 تا 20 میلیون تومانی خودرو در یک هفته
بازار خودرو در طول یک هفته گذشته همراه پس از اعلام قیمتهای جدید خودرو توسط خودروسازان، تغییر قیمت بیسابقهای را تجربه کردند. بررسی روند بازار خودرو حاکی از آن است که در طول یک هفته گذشته پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو با افزایش ۲ میلیون تومانی به قیمت ۳۴۰ میلیون تومان و پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ نیز با افزایش یکمیلیون تومانی به قیمت ۳۲۰ میلیون تومان به فروش رفت. در این میان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ در حدود ۱۰ میلیون تومان گران شده و ۶۶۰ میلیون تومان قیمت خورده است. پژو ۲۰۷ دندهای مدل ۱۴۰۳ اما با افزایش ۱۵ میلیون تومان، ۷۷۰ میلیون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ پانوراما خودکار TU۵P مدل ۱۴۰۳ هم ۲۰ میلیون تومان گران شد و یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ تیپ ۵ مدل ۱۴۰۲ اما با افزایش ۲۰ میلیون تومانی، ۶۸۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. پژو پارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ در حدود ۲۰ میلیون تومان گران شد و به قیمت ۸۴۰ میلیون تومان رسید. پژو پارس LX مدل ۱۴۰۲ هم با افزایش ۳۵ میلیون تومانی، ۹۰۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.
پیشروی قیمت خودرو
تا یک میلیارد تومان
تارا اتوماتیک V۴ LX مدل ۱۴۰۳ با افزایش ۲۰ میلیون تومانی، یک میلیارد و ۱۰ میلیون تومان شد. تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳ در بازار با افزایش ۱۵ میلیون تومانی به قیمت ۹۲۵ میلیون تومان رسید. تارا دندهای V۱ مدل ۱۴۰۳ نیز ۱۰ میلیون تومان گران شده و ۷۷۵ میلیون تومان قیمت خورده است.
گزارشها از بازار خودرو نشان میدهد دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳ با افزایش ۲۵ میلیون تومانی، یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان قیمت خورد. دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۲ هم ۹۰ میلیون تومان گران شده و یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان قیمت خورده است. دناپلاس EF۷ اتوماتیک مدل ۱۴۰۳ نیز ۳۵ میلیون تومان گران شد و ۹۹۰ میلیون تومان قیمت خورد.