کد خبر : 93220 تاریخ : ۱۳۹۹/۹/۲۹ - 00:18
در آخرین هفته آذر اتفاق افتاد سقوط بازار‌ها اشاره: بازارها در هفته گذشته با کاهش ارزش همراه بودند. طی هفته آخر آذر قیمت دلار و یورو هرکدام ۲.۲ درصد کاهش یافت و قیمت‌ها در بازار طلا هم نزولی شد به‌طوری‌که بازدهی طلا به منفی ۲.۴ و سکه منفی ۲.۸ درصد رسید. یعنی کسانی که پیش‌ازاین طلا یا سکه یا دلار و یورو خریده بودند ضرر کردند. همچنین در هفته گذشته بازار سرمایه که پیش از آن روند صعودی به خود گرفته بود و تا کانال یک‌میلیون و پانصد هزار تومان اوج گرفته بود، بورس زیان ده‌ترین بازار بود به‌طوری‌که شاخص بورس ۶.۲ درصد افت کرد. در ادامه جزییات روند بازار در هفته گذشته و پیش‌بینی قیمت‌ها را در هفته جاری می‌خوانید.

ستاره صبح-

پیش‌بینی قیمت طلا در هفته جاری
در آذرماه قیمت طلا و سکه نوسان بسیاری داشت به‌طوری‌که در برخی از روز‌ها به پایین‌ترین نرخ حداقل پنج ماه گذشته رسید؛ به‌طور میانگین بهای طلا در مقایسه با اولین روز ماه حدود ۲ درصد تغییر کرده، اما انواع سکه تقریباً بدون تغییر مانده و روند آن بیشتر نزولی بوده است. در آذرماه قیمت طلا و سکه نوسان بسیاری داشت و در برخی روز‌ها متأثر از ریزش نرخ ارز و اونس جهانی، افت چشمگیری را تجربه کرد به‌طوری‌که در ۱۰ روز ابتدایی ماه ارزش طلا و سکه به پایین‌ترین قیمت در طول حدود پنج ماه گذشته رسید.
طلای ۱۸ عیار معاملات اولین روز آذرماه را باقیمت گرمی یک‌میلیون و ۱۲۲ هزار و سکه ۱۲ میلیون تومان آغاز و در همان دهه اول ماه، طلا به گرمی یک‌میلیون و ۲۵ هزار و سکه ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان سقوط کرد.

سکه بهار آزادی رکود دار 
بیشترین افت قیمت
قیمت سکه بهار آزادی هم در اولین روز ماه ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که در زمان ریزش، بهای آن با افت 11 درصدی به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت؛ قیمت انواع دیگر سکه هم با کاهش همراه بود، نیم‌سکه از شش میلیون و ۲۵۰ به پنج میلیون و ۵۵۰، ربع‌سکه از چهار میلیون و ۲۰۰ به سه میلیون و ۹۰۰ و سکه یک گرمی از دو میلیون و ۴۰۰ به دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید.
این سیر کاهشی ادامه‌دار نبود چراکه در روز‌های پایانی هفته دوم ماه قیمت‌ها مجدداً وارد فاز صعودی شد؛ البته این شیب افزایشی چندان زیاد نبود زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی این ماه قیمت طلا نسبت به ابتدای ماه حدود ۲ درصد افزایش‌یافته اما سکه تقریباً بدون تغییر مانده است.بر اساس آخرین قیمت‌های اعلام‌شده از سوی اتحادیه طلا و جواهر تهران در روز پنجشنبه ۲۷ آذرماه، بهای هر قطعه سکه امامی ۱۱ میلیون و ۹۵۰، سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۴۰۰، نیم‌سکه شش میلیون و ۳۰۰، ربع‌سکه چهار میلیون و ۲۵۰، سکه یک گرمی دو میلیون و ۳۸۰ هزار و هر گرم طلای ۱۸ عیار یک‌میلیون و ۱۴۱ هزار تومان بود.

چشم‌انداز بازار طلا در هفته آینده
طی هفته گذشته هم بازار در مدار کاهشی بود و قیمت طلا و سکه حدود ۳ درصد ارزان‌تر شد؛ بر این اساس ابراهیم محمدولی در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین اظهار کرده که اگر بهای اونس جهانی و نرخ ارز همچنان نزولی باشد شاهد افت بیشتر قیمت‌ها در بازار طلا خواهیم بود.محمدولی تأکید کرد: تقاضا همچنان برای خرید طلا و سکه وجود ندارد و حتی برای شب یلدا هم مشتری نداشتیم، ضمن اینکه برخلاف گذشته فروشنده‌ای هم در بازار نیست و مردم فعلاً نظاره‌گر روند قیمت‌ها هستند.به گفته این فعال بازار طلا، روند قیمت‌ها در روز‌های پیشرو به نرخ ارز و طلای جهانی بستگی دارد، اما از رئیس بانک مرکزی خواستاریم که ثبات و آرامش را به بازار ارز بازگرداند تا بازار طلا هم از رکود فعلی خارج شود.

رکوردهای بورس در هفته آخر پاییز
بازدهی هفتگی شاخص کل بورس تهران پس از ۴ هفته صعودی، این هفته نزول کرد و بازدهی منفی ۶ درصدی را ثبت کرد. به گزارش اقتصادنیوز، هفته آخر آذرماه هفته نزول بورس بود. در این هفته، شاخص کل به کانال 1.4 میلیونی ریزش کرد و به‌استثنای روز شنبه، در باقی روزهای هفته شاخص کل و شاخص هم‌وزن کاهشی بودند. در پایان هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل، شاخص کل بورس 92 هزار و 823 واحد پایین آمد و شاخص کل هم‌وزن 14 هزار و 474 واحد افت کرد.شاخص کل در روز شنبه 21 هزار واحد رشد کرد و در روز یکشنبه 11 هزار و 700 واحد ریزش داشت. در روز دوشنبه 31 هزار واحد پایین آمد و در روز سه‌شنبه 55 هزار واحد افت کرد، در آخرین روز کاری هفته هم 14 هزار واحد ریزش کرد.شاخص کل بورس در چهارمین هفته آذر به کانال یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی سقوط کرد و شاهد خروج ۵ هزار و ۱۶۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس بودیم. اما در انتهای هفته کورسوی امیدی در بازار ایجاد شد. آیا روند حرکت بورس، در هفته آتی تغییر خواهد کرد؟به گزارش اقتصادنیوز، در هفته گذشته شاخص کل بورس درمجموع 92 هزار واحد پایین آمد. همچنین شاخص هم‌وزن نیز افت 14 هزار و 474 واحدی را پشت سر گذاشت.سقوط شاخص بورس در هفته گذشته موجب هراس بسیاری از سهامدار و طویل شدن صف‌های فروش شد. اتفاقی که موجب ریزش شاخص به کانال 1.4 میلیون واحدی و خروج‌های کم‌سابقه پول‌های حقیقی از بورس شد. سؤال سهام‌داران این است که روند حرکت بورس در هفته پیش رو چگونه خواهد بود؟

افت بازدهی هفتگی
شاخص کل در پایان هفته گذشته در رقم یک‌میلیون و 413 هزار واحد ایستاد و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته پیشین 6 درصد افت کرد. بازدهی شاخص در هفته پیشین 2.4 درصد بود و درواقع بازدهی بورس پس از 4 هفته منفی شد.