کد خبر : 83218 تاریخ : ۱۳۹۹/۹/۲۵ - 00:19
ستاره صبح بررسی می‌کند واکنش‌های داخلی و خارجی به اعدام روح‌الله زم اشاره: دادسرای عمومی و انقلاب تهران روز شنبه 22 آذر اعلام کرد که حکم اعدام «روح‌الله زم» مؤسس و گرداننده رسانه آمدنیوز اجرا و وی به دار مجازات آویخته شد. این موضوع واکنش‌های داخلی و همچنین جهانی به‌خصوص از سوی اروپایی‌ها در پی داشت. اتحادیه اروپا بیانیه‌ای در محکومیت اعدام روح‌الله زم منتشر کرد و وزارتخانه‌های امور خارجه فرانسه، آلمان، کانادا، آمریکا و سوئد نیز از اعدام روح‌الله زم انتقاد کردند. در مقابل وزارت امور خارجه ایران هم اعتراض شدید خود را به بیانیه حمایت‌گرانه اتحادیه اروپا از عنصر شناخته‌شده تروریستی ابراز کرد و سفرای آلمان و فرانسه در تهران را احضار کرد. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه گفت: «اروپا تروریسم را بر اساس منافع خود به خوب و بد تقسیم کرده و از آن به‌طور گزینشی در راستای اهداف خود استفاده می‌کند.» اما در پی این واکنش‌ها، اجلاس سه‌روزه تجاری اروپا و ایران که قرار بود از روز گذشته با سخنرانی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران آغاز شود، به تعویق افتاد. در این نشست که قرار بود سفرای فرانسه، ایتالیا، اتریش و آلمان در تهران حضورداشته باشند، ۳۳۰۰ نفر از ۴۰ کشور ثبت‌نام کرده‌ بودند تا راهکارهای تجارت بین‌المللی بین ایران و اتحادیه اروپا را بررسی کنند. همچنین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، اعدام روح‌الله زم را محکوم کرد. روز گذشته روزنامه جوان گزارشی با تیتر «پدر‌های انقلابی و پسر‌هایی بریده» منتشر کرد. گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازد.

ستاره صبح-

روز دوشنبه در اعتراض به بیانیه مداخله‌جویانه اروپایی‌ها سفرای آلمان و فرانسه به وزارت امور خارجه احضار شدند و مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه رویکرد و استانداردهای دوگانه این کشورها را به سفرای آن‌ها متذکر شدند. «پیمان سعادت» مدیرکل اروپای وزارت خارجه در این دیدارها مراتب اعتراض شدید و صریح جمهوری اسلامی ایران به بیانیه‌های اتحادیه اروپا و دو کشور اروپایی در حمایت از عنصر شناخته‌شده تروریستی و حمایت‌های مالی و معنوی برخی‌ کشورهای اروپایی از عناصر و گروه‌های تروریستی که به‌طور مشخص اقدامات مجرمانه امنیتی را در همکاری با سرویس‌های جاسوسی غربی و رژیم صهیونیستی علیه ملت ایران مرتکب شده و خود نیز به‌صراحت بدان‌ها اقرار کرده‌اند، را به آن‌ها ابلاغ کرد. سعادت به سفرای آلمان و فرانسه با اشاره به اقدامات براندازانه روح‌الله زم به‌ آن‌ها گفت: تعلیم ساخت بمب‌های آتش‌زا، برنامه‌ریزی برای درگیری‌های خیابانی، همکاری با دولت‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی خارجی باهدف براندازی ساختار سیاسی ایران و معاونت در اقدامات مجرمانه مسلحانه، ژورنالیسم نام دارد؟ و یا بر اساس کدام‌ تعریف یک ژورنالیست تحت رصد، حفاظت و در همکاری با سازمان امنیت داخلی فرانسه و در ارتباط نزدیک با موساد قرار می‌گیرد، مبادرت به جمع‌آوری گسترده اطلاعات حساس ملی ازجمله نظامی نموده و آن‌ها را در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای خاص قرار می‌دهد؟
رویکرد متناقض اروپا
سخنگوی وزارت امور خارجه دوشنبه‌شب با انتقاد از رویکرد متناقض مقامات فرانسوی گفت: به‌رغم آگاهی مقامات فرانسوی از فعالیت‌ها و تحرکات ضد ایرانی روح‌الله زم، سخنگوی وزارت امور خارجۀ فرانسه پیش‌ازاین تأیید کرده بود که از آزادی کامل در تحرکات خود برخوردار بوده است. جای بسی شرم است که برخی کشورهای اروپایی سال‌هاست مآمن تروریست‌ها از گروهک منافقین گرفته تا جنایتکاران الاحوازیه شده‌اند. برخی عناصر اصلی گروهک‌هایی نظیر تندر که در سال ۱۳۸۷ عملیات انفجار در حسینیه سیدالشهدای شیراز را طراحی و هدایت کرده و درصدد انجام عملیات بزرگ دیگر در سایر نقاط ایران بودند که خوشبختانه با تسلط اطلاعاتی ایران به نتیجه نرسید، نیز تابعیت همین کشورهای اروپایی را دارا بوده‌اند. وی افزود: طنز تلخ‌ این است که کشوری که مخفیانه به یک دیکتاتور کودتاچی که تعداد بی‌شماری را در تظاهرات سرکوب و در سیاه‌چال‌ زندانی و یا اعدام نموده نشان لژیون دونور می‌دهد، بی‌شرمانه از دمکراسی و حقوق بشر صحبت کند. کشورهایی که سال‌هاست با حمایت بی‌چون‌وچرا از متجاوزین به خاک یمن و تجارت پرسود سلاح‌های مخرب، یک ملت را در قحطی و شرایط یک فاجعه انسانی و کشتار دسته‌جمعی قرار داده‌اند، هیچ‌گونه حقی ندارند که خود را در جایگاه مدافع بشر قرار دهند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی بهره‌گیری آمریکا از پایگاه هوایی یکی از این کشورهای اروپایی برای انجام عملیات تروریستی در منطقه و ازجمله ترور ناجوانمردانه سردار شهید سلیمانی که پیش‌ازاین منجر به تشکیل ۴ پرونده نزد نظام قضایی آن کشور شده، جایی برای ادعاهای به‌ظاهر بشردوستانه این کشورها باقی نمی‌گذارد.

تعویق اجلاس تجاری
اجلاس سه‌روزه تجاری اروپا و ایران در پی واکنش مداخله‌جویانه سفرای کشورهای غربی به اعدام «روح‌الله زم» مؤسس و گرداننده رسانه معاند آمدنیوز، به تعویق افتاد. به گزارش ایرنا، این اجلاس که باهدف ایجاد بستر لازم برای همکاری‌های تجاری، علمی و فن‌آوری در جهت افزایش صادرات غیرنفتی ایران برنامه‌ریزی‌شده بود، قرار بود از روز دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ به مدت سه روز با حضور وزیر امور خارجه کشورمان، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سفرا و دیپلمات‌های ارشد کشورهای غربی، سازمان‌ها، نهادهای تجاری، فعالان اقتصادی، اندیشمندان و اصحاب رسانه به‌صورت برخط (آنلاین) برگزار شود. بااین‌حال کمیته اجرایی این اجلاس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ناگزیر به اتخاذ تصمیم «استثنایی» شده تا کنفرانس را به تعویق بیندازد. در این بیانیه آمده است که جوامع تجاری اروپایی و ایرانی همچنان ظرفیت‌های قابل‌توجه و ارزشمندی را در مناسبات اقتصادی با یکدیگر می‌بینند و سیاست‌گذاران اروپایی و ایرانی به تعاملات لازم برای دست‌یابی به شرایط مناسب در راستای دیپلماسی اقتصادی ادامه داده و مشتاقانه منتظر برگزاری کنفرانسی در آینده نزدیک خواهند بود. «اسفندیار باتمانقلیچ» بنیان‌گذار رسانه بورس و بازار و از برگزارکنندگان اصلی این اجلاس، علت لغو را به بیانیه سفارت فرانسه در ایران نسبت داد. گفتنی است سفارت فرانسه در ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر این کشور مانند دیگر همتایان آلمانی، اتریشی، ایتالیایی در اجلاس تجاری اروپا و ایران شرکت نخواهند کرد.