کد خبر : 83216 تاریخ : ۱۳۹۹/۹/۲۵ - 00:19
اتفاق میمون برای پایتخت نشینان تبدیل باغ وثوق‌الدوله به بوستان اشاره: وثوق‌الدوله نخست‌وزیر دوران قاجار در دوران احمدشاه بود که دارای املاک و ثروت فراوانی بوده است. او در دو نوبت در دوره سلسله قاجار سمت نخست‌وزیری را بر عهده داشت. از وی یک باغ 25 هکتاری در جنوب شرقی تهران (بزرگراه شهید محلاتی، خیابان ۱۰ فروردین) به‌جامانده است. به همت شورای شهر و شهرداری تهران 2 هکتار از این باغ به بوستان تبدیل‌شده که روز گذشته با حضور شهردار و رئیس شورای شهر تهران از این بوستان رونمایی شد. قرار است 23 هکتار دیگر آن نیز در آینده به بوستان تبدیل شود. پیروز حناچی در آئین افتتاح باغ سلیمانیه گفت: تاکنون شهرداری 17 باغ را تملک و به بوستان تبدیل کرده و تا پایان سال نیز قرار است 17 باغ دیگر را تملک و به بوستان تبدیل کند. گفتنی است که در دوران شهرداری قالیباف برخی از بوستان‌ها برای ساخت آپارتمان یا برج تخریب شدند و از بین رفتند. حناچی در این مراسم خبر داد که ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب کرده که 5000 اتوبوس برای کشور تهیه شود که 2500 واحد آن برای شهر تهران است. همچنین در این مراسم رئیس شورای شهر تهران گفت: سیستم حمل‌ونقل عمومی مانند کودک یتیمی است که از دولت و مجلس گرفته تا دستگاه‌های دیگر حق آن را تصاحب کرده‌اند و تاکنون حتی یک‌دهم اعتبارات این بخش تأمین نشده است. هاشمی از ترافیک و ازدحام در شهر تهران در شرایط کرونایی انتقاد کرد و از شهردار خواست با سماجت بیشتری به دنبال حل مشکل حمل‌ونقل عمومی پایتخت باشد. یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم اعلام کرد که‌ از سال ۹۳ تا ۹۶؛ در دوران شهرداری قالیباف ۱۲ هزار درخت در تهران خشک و قطع‌شده است. شهروندان تهرانی از شورای شهر و شهرداری انتظار دارند ضمن گسترش فضای سبز از تبدیل باغات به برج و آپارتمان که درگذشته وجود داشت جلوگیری کنند.

ستاره صبح-

تبدیل ۱۷ باغ به بوستان در تهران
شهردار تهران از اختصاص ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای شهرداری‌های کشور جهت استفاده در حمل‌ونقل عمومی که در ستاد ملی کرونا مصوب شده است، خبر داد.
به گزارش ایسنا، پیروز حناچی در آئین افتتاح باغ سلیمانیه گفت: از ابتدای این دوره ۱۷ باغ تملک و به بوستان تبدیل‌شده و تا خاتمه این دوره ۱۷ باغ دیگر نیز به باغ‌های داخل محدوده شهر تهران اضافه خواهد شد. در حقیقت هدف‌گذاری این‌گونه بوده که این باغ‌ها ابتدا در مناطقی که ظرفیت آن وجود دارد و دوم سرانه فضای سبز کمتری دارند احداث شوند. برخی از این باغات مدت‌ها متروک واقع‌شده که با همکاری دستگاه‌های مختلف این اقدام شکل‌گرفته و توسعه فضای سبز تهران که یکی از نیازهای اصلی این شهر است، محقق شده است.وی با اشاره به بهره‌برداری از باغ سلیمانیه در منطقه ۱۴ گفت: سرانه فضای سبز این منطقه ۹.۵ متر است اما هنگامی‌که به توزیع این سرانه در نواحی منطقه نگاه می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که این توزیع متعادل نبوده، لذا تملک و احداث چنین بوستان‌هایی می‌تواند در توزیع عادلانه سرانه فضای سبز در نواحی موثرباشد. این در حالی است که سرانه استاندارد در داخل محدوده شهر تهران بدون فضاهای فرهنگی و ورزشی باید ۱۲ متر باشد.

مناسب‌سازی برای معلولین
حناچی تأکید کرد: باغ بزرگ دیگری در منطقه ۶ برای تملک در مرحله مذاکره است که اگر به نتیجه برسد کار بزرگی انجام‌شده است. در باغ سلیمانیه توجه به باغ سازی ایرانی موردتوجه قرارگرفته و نتیجه سیاست‌های شورا و شهرداری یعنی توجه به مناسب‌سازی برای معلولین در این باغ به‌خوبی رعایت شده که می‌توان آن را به‌عنوان یک نمونه خوب معرفی کرد.

تأمین اتوبوس
شهردار تهران افزود: در ستاد ملی کرونا مصوباتی برای حمل‌ونقل عمومی گرفتیم به شکلی که ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای اتوبوس‌رانی کشور اضافه خواهد شد که حدود ۵۰ درصد آن متعلق به تهران است و شهرداری‌ها نیز سهم ۱۷.۵ درصدی را در تأمین این اتوبوس‌ها پرداخت خواهند کرد. همچنین دولت قبول کرده که اعتباری برای بازسازی واگن‌های نسل اول مصوب شود. از سوی دیگر نیز بحث اتوبوس‌های برقی را دنبال خواهیم کرد و این موارد جدا از مطالبات شهرداری از دولت خواهد بود.

باغ‌های تهران به بوستان تبدیل شود
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تبدیل باغ سلیمانیه به پارک و بوستان عمومی اعلام کرد: به‌جای ساختن برج‌ها و مال‌ها این دست فضاها و بوستان‌ها در اختیار مردم قرار بگیرد.پبه گزارش ایرنا، محسن هاشمی روز دوشنبه در مراسم افتتاح باغ سلیمانیه اظهار داشت: اقداماتی ازاین‌دست، شیوه صحیح استفاده از انفال و اموال عمومی است که موجب احیای سرمایه اجتماعی انقلاب و نهادهایی از طریق بنیاد مستضعفان که متولی این‌گونه اموال است، می‌شود.وی افزود: باغ سلیمانیه که بخشی از عمارت ۲۵ هکتاری وثوق‌الدوله در جنوب شرقی تهران است، امروز با همکاری بنیاد مستضعفان و شهرداری تهران، به بوستان تبدیل‌شده و در اختیار شهروندان تهرانی قرار می‌گیرد. هاشمی ادامه داد: متأسفانه بیشتر درختان کهن این فضا، به دلیل متروکه شدن و عدم رسیدگی در دهه گذشته از بین رفته است که امیدواریم توسط سازمان بوستان‌ها، این آسیب‌دیدگی‌ها به‌تدریج ترمیم شود و فضای مناسبی برای تفرج شهروندان فراهم شود.وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: نکته مهمی که باید به آن توجه داشت، انتظار مردم از مدیریت شهری، مجموعه اقداماتی است که تهران را به شهر زندگی تبدیل کند، در این مجموعه اقدامات فضای های مناسب شهری مانند باغ سلیمانیه نقش مثبتی ایفا می‌کنند اما شهروندان برای استفاده از این فضاها، نیازمند سیستم حمل‌ونقل عمومی، فراغت و آرامشی هستند که متأسفانه ما در تحقق آن با مشکل مواجه هستیم.

ازدحام و ترافیک در تهران
رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد: در شرایط فعلی که بحران کرونا هم‌زمان با مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه را تحت تأثیر قرار داده، شاهد بروز ازدحام در سیستم حمل‌ونقل عمومی و تشدید ترافیک در شهر هستیم، یعنی نه سیستم حمل‌ونقل عمومی تجهیزات کافی برای پاسخگویی به تقاضا را در اختیار دارد و نه معابر شهری، ظرفیت این میزان استفاده از خودروهای شخصی رادارند و ازدحام در سیستم حمل‌ونقل عمومی و آلودگی هوای ناشی از ترافیک، هر دو به شیوع بیشتر بیماری کرونا و تشدید ابتلا به آن می انجامد.

فرزند یتیم حمل‌ونقل شهری
هاشمی ادامه داد: اولویت ضروری شهر در این شرایط، تقویت حمل‌ونقل عمومی و کاهش ازدحام بخصوص در ساعات پیک است اما متأسفانه اولویت مسئولان این نیست و سال‌هاست که حمل‌ونقل شهری، مانند یک فرزند یتیم بین مجلس، دولت، سیستم بانکی و دستگاه‌های مختلف سرگردان است و هرجایی که هم احساس قدرت و کنترل دارد، بخشی از حق این کودک یتیم را تصاحب می‌کند و در کارش اخلال می‌کند.هاشمی یادآور شد: متأسفانه صدای این یتیم هم در هیاهوی مسائل سیاسی و دعواهای جناحی شنیده نمی‌شود و شاهد هستیم حتی یک‌دهم اعتبارات ضروری موردنیاز آن تخصیص پیدا نمی‌کند.به گفته وی، اگرچه شهردار تهران، بر رعایت آداب و حفظ حرمت‌ها، تأکید زیادی دارد اما به نظر می‌رسد، برای گرفتن حق مردم تهران بیش از نجابت نیاز به سماجت داریم و امیدوارم با پیگیری بیشتر مسئولان شهرداری، بیشتر از این حق این فرزند یتیم تهران تضییع نشود.
خشک شدن ۱۲ هزار اصله
 درخت در پایتخت
 عضو شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد:‌ از سال ۹۳ تا ۹۶ سالانه چهار هزار و ۵۰۰ ملک بررسی شد که درمجموع ۱۲ هزار درخت خشک و قطع‌شده بود و همچنین ۱۰ میلیارد تومان جرائم محاسبه شد که ۱۵ درصد آن وصول شد.به گزارش ایرنا، زهرا صدراعظم نوری که در مراسم بهره‌برداری از باغ سلیمانیه سخن می‌گفت افزود: شورای شهر پنجم در کمیسیون ماده ۷ با سیستمی کردن این فرآیند در جهت حفاظت هوشمند از فضای سبز و درختان اقدام مؤثری کرد و با وضع جرائم واقعی در حفظ درختان شهری کوشید. به گفته وی، در سال مای ۹۷ به بعد به‌خصوص سال ۹۷ و ۹۸ میانگین ۲۷ هزار پرونده بررسی شد و ۶۷۰ هزار و ۹۸ پرونده وجود داشت که در آن‌ها با کاهش قطع درختان و خشک‌کردن آن‌ها روبرو بودیم و بااین‌حال با سیستمی شدن سامانه جرائم و عوارض درختان قطع‌شده در سامانه ثبت می‌شود و پیگیری مای مستمر شورای شهر به این نتیجه رسید که از عوارض و جرائم، باغاتی را تملک کنیم که به سبب آن سرانه فضای سبز در محلات کم برخوردار بالا برود.به گفته وی، از ابتدای دوره پنجم شور ۱۷ باب باغ تملک و به بوستان تبدیل‌شده است و در سال ۹۹ تعداد ۱۷ باغ دیگر در دست بررسی و تملک است و اگر همه تملک شود ۳۴ قطعه به فضای سبز و عرصه عمومی اضافه می‌شود.