کد خبر : 83208 تاریخ : ۱۳۹۹/۹/۲۴ - 00:03
گزارش اعتراض رانندگان تاکسی به توهین صداوسیما

ستاره صبح-

طی 2 روز گذشته ویدیویی از برنامه «دستپخت» در فضای مجازی دست‌به‌دست و جنجال‌آفرین شد. موضوع این بود که داور مسابقه آشپزی در برنامه «دستپخت» که از شبکه یک سیما پخش می‌شود، از دختر شرکت‌کننده پرسید: «با شغل بابات که راننده تاکسیه جلو دوستات اذیت نمی‌شی؟!» این سؤال به‌سرعت فضای مجازی را درنوردید و با اظهارنظرهای بسیاری از سوی مخاطبان مواجه شد که این سؤال را غیرمنطقی و توهین‌آمیز دانسته بودند. سازمان تاکسیرانی تهران در اطلاعیه‌ای به توهین مجری برنامه دستپخت واکنش نشان داد.

انتقاد تاکسیرانی به توهین مجری صداوسیما 
به رانندگان تاکسی
سازمان تاکسیرانی تهران به این سؤال مجری واکنش نشان داد و اطلاعیه صادر کرد و نوشت: «به‌عنوان نماینده خانواده بزرگ تاکسیرانی شهر تهران بر آن شدیم تا در مواجهه با سؤال پرحاشیه مجری برنامه دستپخت با مضمون «بابات راننده تاکسی است پیش دوستات ناراحت نمیشی؟» با انتشار این متن از منزلت و جایگاه شریف تاکسیرانان خدوم پایتخت و خانواده محترم آن‌ها دفاع کنیم. چراکه شایسته نیست این قشر خدوم و زحمت‌کش از سوی رسانه ملی که باید مروج فرهنگ اسلامی ایرانی باشد مورد توهین قرار بگیرند. ناوگان عظیم و گسترده تاکسیرانی گزینه اول در امر جابجایی و سرویس‌دهی به شهروندان به‌خصوص در شرایط کنونی شیوع بیماری کرونا به شمار می‌آیند و طی یک سال گذشته به‌عنوان قشر آسیب‌پذیر متحمل دغدغه‌های معیشتی و همچنین از دست دادن عزیزان شده‌اند. خودروی تاکسی و شغل شریف تاکسیرانی ضمن فعالیت در شرایط سخت کاری، همواره تداعی اعتماد و اطمینان خاطر در شهروندان بوده و این مهم ارزشمند و قابل‌ستایش است.»

عذرخواهی مجری «دستپخت»  برای بار دوم
پس از واکنش‌های متعددی که نسبت به این اتفاق رخ داد، سیدوحید حسینی مجری برنامه دستپخت با انتشار ویدئویی ضمن عذرخواهی از صنف تاکسیرانان؛ ویدئوی منتشرشده را تقطیع شده دانست و اعلام کرد هدف این برنامه تکریم صنوف مختلف و زحمت‌کش جامعه ازجمله تاکسیرانان است. وی در سخنانی گفت: «کسی که دارد با شما صحبت می‌کند وحید حسینی است که پدر خودش راننده تاکسی بوده است. بازبینی که برنامه را دیده و مجوز پخش صادر کرده است پدرش راننده تاکسی است.» این مجری درباره سؤال و جواب موردانتقاد مخاطبان گفت: «بحث ما جواب غرورآمیز آن دختر است که باافتخار از شغل پدرش حرف می‌زند. بعد هم جواب من و تشکر از اوست. قصد و نیت ما خیر بود و می‌خواستیم بگوییم این شغل کنار همه مشاغل دیگر محترم است. اگر هم به کسی برخورده است دست شمارا می‌بوسم. من قصدم تقدیر از شماست اگر هم جسارتی شده است عذر می‌خواهم.»برنامه دستپخت که یک مسابقه آشپزی است پیش‌ازاین هم حاشیه‌هایی را پیرامون توهین یکی از داوران خود به شرکت‌کننده حاضر ایجاد کرد. لحن عجیب و تند داور و کارشناس مسابقه تلویزیونی «دستپخت» نسبت به شرکت‌کننده این مسابقه با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی روبرو شد. این کارشناس آشپزی در اظهاراتی عجیب به شرکت‌کننده خانم مسابقه گفت: «اگر سطل زباله داشتم غذای شما رو به سطل زباله منتقل می‌کردم. این غذا افتضاح افتضاح افتضاح بود!» به نظر می‌رسد نظارت بر نحوه برنامه‌سازی و توجه به بیان جملات حساسیت‌برانگیز باید در دستور کار مدیران شبکه‌های مختلف تلویزیونی قرار بگیرد.

گاف‌های برنامه‌های تلویزیون زیر ذره‌بین مردم
عوامل برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی باید بدانند که امروز یک نگاه گسترده و تیزبینی بر کارشان حاکم شده به نام فضای مجازی! گستردگی فضای مجازی و قابل‌دسترس بودن آن باعث شده که کوچک‌ترین مسئله‌ای از نگاه تیزبین مردم و کاربران در فضای مجازی پنهان نمانده و به‌سرعت به چنین مسائلی واکنش نشان بدهند. ازاین‌رو دست‌اندرکاران برنامه‌های تلویزیونی و سازندگان آن باید بیشتر دقت نظر داشته تا از وقوع چنین حواشی برای اثر خود در امان باشند.