کد خبر : 83196 تاریخ : ۱۳۹۹/۹/۲۳ - 00:02
علم بر کروناویروس پیروز شد صدور مجوز رسمی برای واکسن «فایزر» در آمریکا

ستاره صبح-آغاز تزریق واکسن کرونا به حدود
 6 میلیون آمریکایی از امروز 
سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مجوز اضطراری برای تزریق واکسن کووید- ۱۹ محصول مشترک شرکت آمریکایی «فایزر» و «بایون تک» آلمانی را تأیید کرد تا زمینه قانونی برای استفاده از آن در واکسیناسیون عمومی این کشور فراهم شود. نهادهای مرتبط با توزیع این واکسن اعلام کرده‌اند که ظرف ۴۸ ساعت (امروز و فردا) آماده توزیع سراسری حدود شش و نیم میلیون دوز از این واکسن در سراسر آمریکا هستند که قرار است به حدود سه میلیون سالمند در معرض خطر تزریق شود. قرار است در فاز نخست حدود شش میلیون و ۴۰۰ هزار دوز از واکسن فایزر برای تزریق به حدود سه میلیون سالمند آمریکایی توزیع شود که هر نفر دو دوز به فاصله سه هفته دریافت خواهد کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، در فاز دوم هم ۲۱ میلیون نفر از کارکنان بخش بهداشتی آمریکا واکسینه خواهند شد و فاز سوم هم شامل حال ۸۷ میلیون نفر از کسانی خواهد شد که همچون افسران پلیس یا معلم‌ها مشاغل آن‌ها «ضروری» طبقه‌بندی‌شده است. سازمان غذا و داروی آمریکا اجازه استفاده اضطراری از این واکسن را برای افراد ۱۶ ساله و بالاتر صادر کرده است. فایزر با دولت آمریکا توافق کرده است که ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن را تا مارس آینده (اوایل فرودین) تأمین کند. بر اساس این توافق، تزریق واکسن برای عموم رایگان خواهد بود.
کدام کشورها واکسن فایزر را تأیید کرده‌اند؟
ایالات‌متحده جدیدترین کشور در فهرست کشورهایی است که استفاده اضطراری از واکسن کروناویروس را تأیید کرده است. در چین نیز به واکسن‌های کروناویروس تولیدی این کشور مجوز داده‌شده و برنامه واکسیناسیون آزمایشی در چندین شهر در حال انجام است. روزنامه «هندوستان تایمز» در گزارشی به برخی از کشورهای دیگری اشاره‌کرده که استفاده اضطراری از واکسن فایزر را تأیید کرده‌اند.
انگلیس: انگلیس اولین کشور غربی بود که استفاده اضطراری از واکسن را تأیید کرد و اولین کشور در جهان بود که دوم دسامبر (12 آذر) استفاده از واکسن کرونای فایزر/بیون‌تک را مورد تأیید قرار داد. اگرچه این واکسن تولید مشترک دو شرکت داروسازی آمریکایی و آلمانی است، انگلیس در تأیید این واکسن پیشی گرفت.
بحرین: بحرین نیز دومین کشوری است که استفاده اضطراری از واکسن کروناویروس فایزر را در تاریخ پنجم دسامبر (15 آذر) تأیید کرد. تزریق این واکسن برای عموم مردم رایگان است.
کانادا: در تاریخ نهم ماه جاری میلادی (19 آذر) کارشناسان نظارت بر سلامت در کانادا واکسن فایزر را تأیید کردند. قرار است محموله‌ای به بزرگی ۲۴۹ هزار دوز از این واکسن طی این ماه وارد کانادا شود و چهار میلیون دوز دیگر نیز تا ماه مارس به این کشور می‌رسد.
عربستان: سازمان غذا و داروی عربستان نیز در تاریخ دهم دسامبر (20 آذر) واکسن کروناویروس فایزر را برای استفاده در شرایط اضطراری تأیید کرد.
مکزیک: کمیسیون ایمنی پزشکی مکزیک نیز واکسن تولیدشده توسط دو شرکت فایزر/بیون‌تک را تأیید کرد. قرار است محموله‌ای از این واکسن که شامل ۲۵۰ هزار دوز است وارد این کشور شود. پیش‌بینی می‌شود برنامه واکسیناسیون نیز از هفته آینده آغاز شود.
آمریکا در حال حاضر نزدیک به ۱۶ میلیون مبتلابه کرونا دارد و حدود ۳۰۰ هزار نفر هم براثر ابتلا به این بیماری در این کشور جان‌باخته‌اند. باوجود عرضه ابتدایی واکسن، مقامات پزشکی آمریکا همچنان بر استفاده از ماسک، رعایت فاصله ۲ متری و اجتناب از دورهمی‌های غیرضرور به‌ویژه در ایام سال جدید میلادی توصیه می‌کنند.