کد خبر : 83187 تاریخ : ۱۳۹۹/۹/۲۲ - 00:10
سلامت تأیید واکسن کرونای «فایزر» توسط FDA

ستاره صبح-

هیئت کارشناسان سازمان غذا و داروی آمریکا روز پنجشنبه ۱۰ دسامبر (۲۰ آذر) با ۱۷ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و یک رأی ممتنع به نفع دادن مجوز مصرف اضطراری واکسن کرونای شرکت «فایزر» برای استفاده در افراد ۱۶ ساله و بالاتر رأی دادند. بارأی موافق این هیئت کارشناسی در مرحله بعد سازمان غذا و داروی آمریکا می‌تواند مجوز مصرف اضطراری واکسن کرونای فایزر/بیونتک را صادر کند. هرچند این موافقت به معنای تأیید واکسن کروناویروس نیست و قرار است تصمیم نهایی در آینده نزدیک اتخاذ شود. در مرحله بعد کمیته مشورتی مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا روز یکشنبه تشکیل جلسه خواهد داد تا افراد در اولویت دریافت واکسن معین شوند و سپس توزیع این واکسن در سراسر آمریکا آغاز می‌شود. اگر سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده اضطراری از واکسن کروناویروس را تصویب کند، ایالات‌متحده سومین کشور در جهان پس از انگلیس و کاناداست که مجاز به استفاده از واکسن شرکت فایزر/بیونتک شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد واکسن کروناویروس ساخته‌شده توسط شرکت فایزر 95 درصد اثربخشی دارد. این واکسن باید در شرایط بسیار سرد یعنی منهای ۷۰ درجه سلسیوس (دمای قطبی) نگهداری شود، بنابراین زنجیره بسیار سرد باید در توزیع آن رعایت شود. قرار است یک هفته دیگر هیئت کارشناسی سازمان غذا و داروی آمریکا به‌طور مشابهی درباره دادن مجوز مصرف اضطراری به واکسن کرونای شرکت «مدرنا» بحث و رأی‌گیری کند. واکسن مدرنا در دمای بالاتری یعنی منهای ۲۰ درجه سلسیوس قابل نگهداری است.

بروز واکنش آلرژیک در ۲ دریافت‌کننده 
واکسن «فایزر» در انگلیس
سازمان نظارت بر بهداشت انگلیس پس از بروز واکنش آلرژیک در دو نفر از دریافت‌کنندگان واکسن «فایزر» هشدار داد. آژانس تنظیم داروها و محصولات بهداشتی انگلیس (MHRA) به افرادی که سابقه واکنش‌های آلرژیک شدید دارند هشدار داده است که از واکسن کووید-۱۹ فایزر/بیون‌تک استفاده نکنند. گزارش‌ها حاکی است که هر دو فرد دریافت‌کننده این واکسن رو به بهبود هستند. به گزارش اسپوتنیک نیوز، انگلیس روز سه‌شنبه (18 آذر) برنامه واکسیناسیون کروناویروس را اجرا کرد و کادر درمان، گروه‌های پرخطر و افراد بالای ۸۰ سال ازجمله افرادی هستند که در اولویت دریافت واکسن خواهند بود.

ایران از کدام کشور واکسن کرونا می‌خرد؟
حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه (19 آذر) اعلام کرد که دستور خرید یک واکسن خارجی را به وزیر بهداشت داده، اما اشاره‌ای به نوع واکسن کرونای وارداتی نکرد. در ادامه هم وزیر کشور اعلام کرد که واکسن کرونا در دی یا بهمن‌ماه وارد کشور می‌شود. دراین‌ارتباط برخی منابع خارجی گمانه‌زنی‌هایی در این خصوص داشته‌اند.
به گزارش جماران؛ فانا نوشت: بی‌بی‌سی فارسی روز پنجشنبه (20 آذر) در گزارشی مدعی شد یک مقام بلندپایه وزارت بهداشت ایران به این رسانه گفته واکسن کرونایی که ایران در حال خریداری آن است، تولید روسیه نیست. هنوز هیچ مقام رسمی در وزارت بهداشت واکنشی به این ادعا نداشته است. گفتنی است که چندی پیش هم سخنگوی سازمان غذا و دارو تأکید کرده بود که واکسن تولیدی ایران برای کرونا ارتباطی با واکسن تولیدشده توسط روسیه ندارد.

واکسن‌های ایرانی کرونا در چه مرحله‌ای هستند؟
دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت درباره وضعیت واکسن‌های کرونای ایرانی، گفت: فعلاً تنها یک واکسن کرونای ایرانی از سوی سازمان غذا و دارو به کمیته اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت ارجاع شده و مجوز آغاز مطالعه انسانی را دریافت کرده است. دکتر احسان شمسی کوشکی در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرد: باید توجه کرد که مرحله مطالعه انسانی واکسن، دارای فازهای متعددی است. به‌طوری‌که ابتدا به تعداد کمی از افراد واکسن را تزریق می‌کنند، در فاز دوم به تعداد بیشتر نسبت به مرحله اول و در فاز سوم به تعداد بیشتری از افراد نسبت به مرحله دوم، واکسن را تزریق می‌کنند. وی بابیان اینکه بنابراین مرحله انسانی تولید واکسن سه فاز دارد که بعد از نتایج موفق هر فاز، وارد مرحله بعدی می‌شود، گفت: اگر نتایج در هر سه مرحله مطالعه انسانی ایمن و اثربخش بود، ‌آن زمان می‌توان به سمت تولید صنعتی واکسن رفت.