کد خبر : 83116 تاریخ : ۱۳۹۹/۹/۱۱ - 00:14
عبدالرضا فرجی‌راد، استاد ژئوپلیتیک و سفیر پیشین در نروژ و مجارستان در گفت‌وگو با ستاره صبح: علت ترور شهید فخری‌زاده ترس مخالفان ایران از احیاء برجام است اشاره: سید علی کرمانی- تازه‌ترین جزئیات از نحوه ترور شهید محسن فخری‌زاده حاکی از اقدامات پیچیده و گسترده اطلاعاتی است. گفته می‌شود که این ترور با استفاده از سلاح‌های تمام خودکار و با کمترین نقش انسانی صورت گرفته که نشان دهنده تغییر روش‌های ترور نسبت به گذشته است. نکته قابل تأمل این است که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در اظهاراتی گفته است: «سیستم‌های اطلاعاتی کشور با دقت احتمال وقوع حادثه علیه شهید فخری‌زاده و حتی محل بروز حادثه احتمالی را پیش‌بینی کرده بودند». از سویی اخبار ضدونقیضی از تماس مستقیم ایران با مقامات اماراتی منتشر شده که نشان دهنده همکاری احتمالی کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای انجام این ترور بوده است. دکتر عبدالرضا فرجی‌راد، استاد ژئوپلیتیک و سفیر پیشین کشورمان در نروژ و مجارستان در گفت‌وگو با ستاره صبح معتقد است ترور شهید فخری‌زاده حاصل همکاری گسترده دستگاه‌های اطلاعاتی در سطح منطقه و جهان بوده و در آینده نزدیک احتمالاً تکرار خواهد شد. در ادامه نقطه‌نظرهای این صاحب‌نظر روابط خارجی را می‌خوانید:

ستاره صبح-

ارتباط برجام با ترور شهید فخری‌زاده
دکتر عبدالرضا فرجی‌راد، استاد ژئوپلیتیک و سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان در گفت‌وگو با ستاره صبح در پاسخ به این سؤال که تا چه اندازه واکنش‌های داخلی نسبت به ترور شهید فخری‌زاده منطقی و متناسب با وضعیت کشور بوده است، گفت: «من فکر می‌کنم تاکنون واکنش مسئولان ذی‌ربط نسبت به ترور شهید فخری‌زاده منطقی بوده است». دکتر فرجی‌راد با اشاره به اینکه می‌بایست به این جنایت پاسخ داده شود و انتقام یک امر ضروریست اظهار داشت: «باید این ترور را تلافی کرد، اما با صبر، حوصله و زمان‌بندی مناسب». این استاد ژئوپلیتیک در ادامه افزود: «زمانی که سردار سلیمانی ترور شد و به شهادت رسید، عاملان ترور مشخص بودند؛ اما در ترور شهید فخری‌زاده یک سری اقدامات اطلاعاتی پیچیده و گسترده که کشورهای منطقه، اسرائیل، آمریکا و حتی برخی کشورهایی که این اقدام را در ظاهر محکوم کرده‌اند، صورت گرفت که پیش از پاسخ به این ترور می‌بایست تمامی سرنخ‌ها شناسایی شوند». سفیر پیشین کشورمان در نروژ و مجارستان همچنین بیان داشت: «باید مراقب باشیم تا در راستای پاسخ به ترور شهید فخری‌زاده، بهانه‌ای به گروه شکست خورده ترامپ در زمان باقی مانده از دولتش ندهیم». دکتر فرجی‌راد در پاسخ به سؤال دیگری در ارتباط با اینکه دلیل ترور شهید فخری‌زاده در بُرهه کنونی چه بوده است، گفت: «بخش قابل توجهی از این ترور به دلیل احساس ضعف دشمنان ایران در منطقه است. سیاست‌های جدیدی که دولت آینده آمریکا در راستای بازگشت به برجام اعلام کرده باعث ایجاد نگرانی در مخالفان منطقه‌ای ایران شده است. در طول چند سال گذشته کشورهایی مانند عربستان، اسرائیل و امارات هرچه توانسته‌اند با همکاری کاخ سفید علیه جمهوری اسلامی انجام داده‌اند. هزینه‌های هنگفت این کشورها هم برای خرید سلاح از آمریکا درواقع باج‌هایی بود تا ایران در منطقه تحت فشار قرار گیرد؛ لذا این کشورها برنامه دراز مدتی داشتند و پیش‌بینی‌شان هم این بود که ترامپ مجدداً رئیس‌جمهور آمریکا خواهد شد، اما با انتخاب بایدن امیدهای آنان نقش بر آب شد. از این‌رو اکنون تلاش می‌کنند تا در زمان باقی مانده از دولت ترامپ از هر اقدام محدود کننده برای احیاء برجام استفاده کنند». این استاد ژئوپلیتیک در پایان گفت: «مخالفان منطقه‌ای ایران قصد دارند تا در یکی دو ماه آینده منطقه را به گونه‌ای متشنج کنند که دیگر گفت‌وگویی درباره برجام صورت نگیرد؛ به همین خاطر معتقدم که همچنان باید منتظر اقدامات تروریستی و خرابکارانه دیگری در آینده نزدیک بود».
رفتارهای غیرمنطقی مجلس
دکتر علی بیگدلی، کارشناس امور بین‌الملل در گفت‌وگو با انتخاب و با اشاره به بهره‌برداری‌های سیاسی برخی نمایندگان مجلس از ترور شهید فخری‌زاده گفت: «برخی مخالفان برجام که اتفاقاً در مجلس نیز حضور دارند، می‌خواهند در کنار اهداف تبلیغاتی خودشان، همان روند تخریبی علیه دولت را ادامه دهند و بگویند دلواپسی ما از سیاست خارجه دولت بی‌جا نبوده و ترور شهید فخری‌زاده یکی از نتایج همین اقدامات است که البته این موضوعات ارتباطی با هم ندارند». بیگدلی با اشاره به مصوبه مجلس برای خروج از پروتکل الحاقی در واکنش به ترور شهید فخری‌زاده نیز گفت: «این اقدام مجلس نمی‌تواند به نفع مصالح و منافع کشور باشد. من فکر می‌کنم که این اقدام مجلس بیشتر یک اقدام عاطفی بود که به ظن خودشان بتوانند جامعه را آرام کنند، وگرنه اقدام درست و متناسبی با اتفاق تروریستی اخیر نبود. مضاف بر اینکه اساساً این مباحث و مسائل در حوزه اختیارات مجلس نیست که رأساً درباره سیاست خارجه تصمیم‌گیری کند و باید درباره این مسائل شورای عالی امنیت ملی و رهبری تصمیم‌گیری کرده و نظر نهایی را بدهند». این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه راهی که مجلسی‌ها شروع کرده‌اند عاقبت کارش کره شمالی خواهد بود، تصریح کرد: «اگر فرض کنیم که اقدامات مجلس عملیاتی شود و در ادامه ایران از NPT و برجام و پروتکل الحاقی خارج شود، ما نهایتاً مورد توجه شورای عالی امنیت قرار می‌گیریم و آنان برای حل این مسئله قطعاً به ایران تذکراتی خواهند داد که اگر مورد توجه قرار نگیرد، ما در منشور و ذیل قطعنامه‌ها قرار گرفته و در نهایت مشمول تحریم همه کشورها خواهیم بود. این یعنی آنکه بهانه‌ها و مسیرها برای جنگ‌افروزی دشمنان علیه ایران هموار خواهد شد و آنان با ادعاهای واهی می‌توانند به راحتی علیه ایران اعلان جنگ کنند».

شمخانی: می‌دانستیم کی و کجا ترور صورت خواهد گرفت!
دبیر شورای عالی امنیت ملی در تازه‌ترین اظهارات درباره جزئیات ترور شهید محسن فخری‌زاده گفت: دستگاه‌های اطلاعاتی به این اطلاعات رسیده بودند که شهید فخری زاده مورد هدف اقدام تروریستی قرار خواهد گرفت و حتی محل ترور را نیز پیش‌بینی کرده بودند. به گزارش انتخاب، امیر دریادار علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در حاشیه مراسم خاکسپاری شهید محسن فخری زاده در آستان امامزاده صالح، گفت: «۲۰ سال است دشمن به دنبال ترور او بود، اما ناکام ماند و این بار نیز سیستم‌های اطلاعاتی کشور با دقت احتمال وقوع حادثه علیه وی و حتی محل بروز حادثه احتمالی را پیش‌بینی کرده بودند». شمخانی اظهار داشت: «به دلیل تبادل اخبار در این ۲۰ سال متأسفانه جدیت لازم به کار برده نشد و این بار آن‌ها موفق شدند، وگرنه آن‌ها در طی این سال‌ها، عملیات‌های مختلفی داشتند که هیچ‌کدام موفق نشده بود». وی گفت: «دستگاه‌های اطلاعاتی می‌دانستند در این محل قرار است یک عملیات علیه این شهید انجام گیرد. تقویت‌های لازم درخصوص تیم حفاظت وی نیز صورت گرفته بود اما این بار دشمن از سبک و شیوه جدید، حرفه‌ای و تخصصی استفاده کرد که متأسفانه توانستند موفق شوند و او را بعد از ۲۰ سال تلاش به شهادت برسانند». دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: عملیات ترور شهید فخری‌زاده پیچیده و با دستگاه‌هایی الکترونیکی بوده و فردی در صحنه حاضر نبوده است. این مقام ارشد امنیتی ادامه داد: سرنخ‌هایی وجود دارد؛ کسی که این طراحی را کرده برای ما مکشوف است و سابقه‌اش را می‌دانیم. ضمن اینکه منافقین در این اتفاق نقش داشتند و عنصر جنایت‌کار این امر، اسراییل و موساد است.

ادعای چند رسانه عربی به پاسخ احتمالی ایران
رسانه العرب، نزدیک به عربستان سعودی درباره ترور محسن فخری‌زاده نوشت: احتمالاً مسئولان ایرانی شعارهایی مربوط به دادن پاسخ در زمان مناسب را تکرار می‌کنند تا اینکه موعد واگذاری قدرت به بایدن فرا برسد. به احتمال زیاد، محل پاسخ ایران به ترور دانشمند هسته‌ای‌اش عراق خواهد بود، همانطور که در واکنش به ترور سردار سلیمانی، با حمله ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق مواجه شدیم. أشرف کمال نیز در الخلیج آنلاین نوشت: «عملیات ترور محسن فخری‌زاده چه زمانی انجام شد؟ روز جمعه ۲۷ نوامبر در شهری نزدیک تهران. پیامدهای ترور فخری‌زاده کدام است؟ شاید باعث بروز مشکلات داخلی در ایران شود، علاوه بر اینکه تهران احتمالاً در یک کشور سوم و حائز منافع اسرائیل به این اقدام پاسخ می‌دهد.

اخبار ضدونقیض از تماس ایران 
با مقامات امارات
میدل ایست‌آی در مطلبی نوشت که ایران به امارات گفته است در صورت هرگونه حمله آمریکا، این کشور را مورد هدف قرار خواهد داد. به گزارش انتخاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: «یک منبع بلندپایه در امارات به ما گفت که ایران مستقیماً با محمد بن زائد ولیعهد امارات در هفته گذشته تماس گرفته و تهدید به ضربه به این کشور در صورت هرگونه حمله آمریکا به ایران، کرده است». این منبع گفت: «این تهدید را بن زائد مستقیماً از سوی ایران دریافت کرد و پای هیچ واسطه‌ای در میان نبود». به گفته این منبع، ایران به بن زائد گفته است: «ما شما را مسئول ترور فخری زاده می‌دانیم». این منبع گفت که تماس ایران با بن زائد چندین ساعت قبل از بیانیه  امارات در محکومیت ترور فخری‌زاده بود.