کد خبر : 83066 تاریخ : ۱۳۹۹/۹/۳ - 00:13
گزارش چراغ سبز 2 هنرمند نامدار به محدودیت‌های 14 روزه کرونایی اشاره: محدودیت‌های دوهفته‌ای برای مقابله با کرونا که از روز شنبه (1 آذر) آغاز شد، مورد استقبال بسیاری از مردم ازجمله هنرمندان قرارگرفته است. دراین‌ارتباط، پوران درخشنده، کارگردان سرشناس که بیشتر در حوزه اجتماعی فیلم می‌سازد و لوریس چکناواریان آهنگساز نامدار کشورمان به اجرای این محدودیت‌ها چراغ سبز نشان داده‌اند و از مردم و مسئولان خواسته‌اند تا برای حفظ جان مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به‌صورت جدی پیگیری کنند. در ادامه گزیده‌ای از نقطه‌نظرهای این دو هنرمند را می‌خوانید.

ستاره صبح-

پوران درخشنده، کارگردان سرشناس در رابطه با محدودیت‌های دوهفته‌ای برای مقابله با کرونا گفت: «رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ارتباط با کرونا را باید از دو سو نگاه کرد؛ در وهله اول خودمان را ایمن نگه می‌داریم و از سوی دیگر کمک می‌کنیم به اطرافیانمان که مبتلا نشوند. وقتی خانواده و یا افراد سالمند را نگاه می‌کنیم، خیلی بی‌گناه وارد پروسه بیماری کرونا می‌شوند که هیچ کاری نمی‌شود برای آن‌ها کرد؛ به دلیل این‌که برخی از آن‌ها دارای بیماری‌های زمینه‌ای هم هستند. در حال حاضر ستاد ملی کرونا، محدودیت‌هایی را برای دو هفته در کشور تبیین کرده که تا زمانی که کرونا در کشورمان تاخت‌وتاز می‌کند، باید این محدودیت‌ها هم با جدیت تمام دنبال شود. حتی بلندمدت بودن این طرح و اجرای آن تا پایان شیوع کرونا در کشور و با لحاظ بررسی وضعیت شهرها از سوی وزارت بهداشت و اعمال محدودیت‌ها در هر شهر بر این اساس و اهمیت اجرای این طرح برای کنترل میزان مرگ‌ومیر ناشی از شیوع کرونا در کشور یک امر ضروری است.»وی با اشاره به این‌که لزوم تغییر رفتار و به‌کارگیری سبک زندگی کرونایی در جامعه و همچنین مدیریت انتظارات درزمینه تولید دارو، واکسن کرونا باید مورد تأکید قرار بگیرد، اظهار داشت: «ما یک زندگی اجتماعی داریم و نمی‌توانیم در جامعه به‌صورت تک‌بعدی حضورداشته باشیم، پس باید به آنچه زندگی اجتماعی حکم می‌کند، احترام بگذاریم. در حال حاضر، رعایت تک‌تک مواردی که از سوی متخصصین حوزه تأکید می‌شود، امری ضروری و حیاتی است.»این هنرمند بابیان این‌که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کاهش سفر و کاهش تجمعات خانوادگی با میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا ارتباط مستقیم دارد، عنوان کرد: «در حال حاضر محدودیت‌هایی از سوی ستاد ملی کرونا اعمال‌شده است که برای شرایط کنونی کشور ضروری است. اقدامات صورت گرفته در مواجهه با کرونا ازجمله اجرای این طرح به‌عنوان طرح ملی و تنها راه‌حل ممکن در جهت کاهش تلفات ناشی از کرونا با توجه به وجود موج فضای تجمعات و عادی شدن در مواجهه با کرونا توسط مردم است. این محدودیت‌ها در صورت لزوم باید تمدید و با جدیت بیشتری دنبال شوند. البته نباید زدن ماسک را هم تنها راه مبارزه با کرونا بدانیم، بلکه تمامی مواردی که تأکید می‌شود باید رعایت شود و در جامعه یک نگاه اجتماعی و ملی داشته باشیم تا هر چه زودتر میزان شیوع کمتر شود». به گزارش خبر آنلاین، درخشنده در پایان گفت: «هنر، امری حیاتی برای جامعه است. از زمان شیوع کرونا، هنرمندان و فعالان عرضه هنر در تمامی زمینه‌ها با مشکلات جدی روبه‌رو شده‌اند و نیاز است که روح تازه‌ای بر جان جامعه دمیده شود و این موضوع ممکن نمی‌شود مگر با هنر. پس برای بازگشت هنر به جامعه و زندگی عادی به محدودیت‌های اعمال‌شده احترام بگذاریم.»

محدودیت‌های اعمال‌شده یک نیاز ضروری و از واجبات بود
لوریس چکناواریان آهنگساز کشورمان با آرزوی شکست کرونا و بازگشت زندگی عادی به جامعه گفت: واقعیت این است که به‌عنوان یک آهنگساز در طول زندگی شخصی‌ام همیشه در تنهایی زندگی کردم و در مواقعی هفته‌ها از خانه بیرون نرفتم و مشغول ساخت آهنگ بودم. در دوران کرونا هم به احترام شرایط به وجود آمده در کشور، از خانه بیرون نرفته‌ام مگر برای تهیه ملزومات ضروری و یا حل مشکلی. در این ایام کرونایی باید مراقب خودمان باشیم. وقتی در یک جامعه زندگی می‌کنیم و عضوی از یک خانواده بزرگ اجتماعی هستیم نباید خودخواه باشیم و باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم تا دیگران را آلوده نکنیم. آرزو می‌کنم مردم سرزمینم به زندگی عادی خود بازگردند و کرونا را شکست دهیم.وی افزود: درست است در حال حاضر صنعت و اقتصاد با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند، اما حوزه فرهنگ هم از این آسیب‌ها به دور نبوده و دچار ضرر و زیان‌های بسیاری شده است. امروز هنرپیشه‌ها و هنرمندان ما تحت‌فشار هستند. هنرمندان اگر هرروز کار نکند یک خودکشی است. امیدوارم کرونا به‌زودی ریشه‌کن بشود و هنر به جایگاه واقعی خود بازگردد. کشور با فرهنگ و هنر آباد می‌شود پس به امید آبادی کشور.این آهنگساز کشورمان در گفت‌وگو با ایلنا بابیان اینکه ضرورت ممنوعیت رفت‌وآمدهای خانوادگی و ضرورت رعایت وجود فضای 4 مترمربع در اطراف هر نفر و همچنین گردش هوا در محیط به‌عنوان عوامل مؤثر در کنترل شیوع کرونا است، اظهار داشت: در شرایط کنونی کادر درمانی روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند. یک میهمانی ساده خانوادگی می‌تواند یک خانواده را به‌صورت خوشه‌ای به کرونا مبتلا کند و درنتیجه هم باری است بر دوش کادر درمان و هم مشکل بزرگی است بر دوش خود خانواده.چکناواریان تصریح کرد: در حال حاضر سفر نرفتن، در خانه ماندن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای تمامی ایرانیان واجب و ضروری است. خوشبختانه با تدابیری که اندیشیده شده و محدودیت‌هایی که اعمال‌شده است میزان سفرها کمتر شده است. به نظر بنده باید این محدودیت‌ها با جدیت بیشتری دنبال شود و اگر نیاز بود بازهم به‌صورت چندهفته‌ای تمدید شود تا کشور به حالت عادی بازگردد. محدودیت‌هایی که در ستاد کرونا اعمال‌شده است یک نیاز ضروری و از واجبات بود.این آهنگساز با اشاره به اینکه اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنترل شیوع بیماری و توجیه افکار عمومی در خصوص کافی نبودن استفاده از ماسک در جهت پیشگیری از شیوع کرونا و رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی اعم از فاصله‌گذاری، شستشوی مرتب دست‌ها و تخلیه هوا از محیط 7 تا 9 بار در روز یک امر ضروری و حیاتی است، عنوان کرد: فقط نباید به این توجه کنیم که اگر ماسک می‌زنیم پس ایمن هستیم. ماندن در خانه، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توجه به مواردی که از سوی ستاد اطلاع‌رسانی کرونا تبیین می‌شود، حیاتی و ضروری است.