کد خبر : 83044 تاریخ : ۱۳۹۹/۹/۲ - 00:12
گزارش ستاره صبح از آخرین اقدامات مقابله با کرونا مهار کرونا با ماندن در خانه اشاره: آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در هفته‌های اخیر با رکوردهای جدید روبروست. روز گذشته ۱۲ هزار و ۹۳۱ بیمار جدید کرونایی شناسایی شدند و با فوت ۴۳۱ بیمار دیگر شمار جان‌باختگان به ۴۴ هزار و ۳۲۷ نفر رسید. اعضای ستاد مقابله با کرونا معتقدند که اگر دو هفته محدودیت‌های کرونایی با جدیت اجرا شود و مردم برای حفظ سلامت خود و دیگران در خانه بمانند می‌توان از شدت موج سوم کرونا کاست. فاصله‌گذاری فیزیکی و کاهش تجمع و تردد اکنون بهترین راه مقابله باکرونا در دنیا است. البته بسیاری از اقشار جامعه از تعطیل شدن مشاغل ضرر و زیان‌دیده‌اند. در این راستا رئیس‌جمهوری روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از اقدامات جبرانی دولت به خانوارها در شرایط کرونایی خبر داد و گفت:‌ تا پایان سال به ۲۹.۷ میلیون نفر-ماهانه ۱۰۰ هزارتومان بلاعوض پرداخت می‌شود و ۱۰ میلیون خانوار هم وام یک‌میلیون تومانی دریافت می‌کنند که بازپرداخت آن ۳۰ ماهه است. گزارش پیشرو آخرین توصیه‌های متخصصان است که در پی می‌خوانید.

ستاره صبح-

کرونا در ایران
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۴۳۱ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان قطعی بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۴۴ هزار و ۳۲۷ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.
به گزارش ایرنا، سیما سادات لاری روز شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر روز اول آذر ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۹۳۱ بیمار جدید مبتلابه کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۱۵۵ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۸۴۱ هزار و ۳۰۸ نفر رسید.سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۵۹۶ هزار و ۱۳۶ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۷۷۸ نفر از بیماران مبتلابه کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون پنج میلیون و ۷۴۷ هزار و ۳۲۵ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است.لاری گفت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

توزیع تست تشخیص 
سریع کرونا رایگان
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تست‌های تشخیص سریع تولید داخل دست ما رسیده و بین همه مراکز درمانی توزیع می‌شود و انتظار این است که در این هفته و هفته آینده میزان تست‌ها را به ۸۰ هزار و در دوهفته‌ای نده به صد هزار تست روزانه برسانیم.علی‌رضا رئیسی روز شنبه درباره مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: این تست‌های تشخیص سریع در مراکز بهداشتی و درمانی به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

مهم‌ترین عامل ابتلا به کرونا
معاون وزیر بهداشت گفت: تحقیقات علمی نشان داده که ۱۰ درصد مبتلایان می‌توانند باعث ۸۰ درصد ابتلا در جامعه شوند و مهم‌ترین عامل ابتلا به کرونا همین دورهمی‌های خانوادگی است.

۷۹ میلیون نفر در وضعیت هشدار
رئیسی ادامه داد: محدودیتی از امروز برای ۱۶۰ شهر قرمز کرونا و ۲۰۸ شهر نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد شروع می‌شود. جمعیت مشمول این طرح بالغ‌بر ۵۳ میلیون نفر است. به‌طورکلی ۷۹ میلیون نفر جمعیت در وضعیت هشدار سه و دو و یک قرار دارند.

دو هفته در خانه بمانید
معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا تهران بابیان اینکه بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت همه استان‌های کشور در وضعیت قرمز قرار دارند، بر پرهیز از سفر و دورهمی‌های خانوادگی به‌عنوان اصلی‌ترین عامل شیوع بیماری تأکید کرد.

تمام استان‌ها در وضعیت قرمز
دکتر علی ماهر در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به روند صعودی آمار ابتلا در تهران و اکثر استان‌های کشور، اظهار کرد: در این راستا اگر بخواهیم موارد صرفاً قطعی ابتلا به کرونا در شهر تهران را مدنظر داشته باشیم، وضعیت تهران همچنان قرمز است.وی در این رابطه با اشاره به آخرین گزارش وزارت بهداشت که توسط سازمان جهانی بهداشت نیز تائید شده، عنوان کرد: بر اساس این گزارش متأسفانه تمام استان‌های کشور در وضعیت قرمز قرار دارند، اتفاقی که تقریباً برای اولین بار رخ‌داده، چراکه تا همین هفته گذشته نیز چند استان را به‌صورت زرد و نارنجی داشتیم ولی الآن تمامی استان‌ها وضعیت قرمز دارند. لذا این مسئله رعایت پروتکل‌ها از سوی همه افراد جامعه را می‌طلبد و از طرفی کنترل‌ و نظارت‌ بر رعایت محدودیت‌ها و پروتکل‌ها نیز باید در همه بخش‌ها تشدید شود.

ابتلای ۸۳ درصد بیماران 
از طریق دورهمی‌های خانوادگی
دکتر ماهر بابیان اینکه هر تماس و ارتباطی در این شرایط می‌تواند بر حجم بیماری و گسترش بیش‌ازپیش اپیدمی تأثیرگذار باشد، بر پرهیز از سفر و دورهمی‌های هرچند محدود و خانوادگی تأکید کرد و گفت: بر اساس آخرین مطالعات انجام‌شده، ۸۳ درصد بیماران از طریق همین گردهمایی‌های خانوادگی مبتلا شده‌اند، چراکه طی آن افراد در یک فضای کوچک و سربسته به‌صورت گروهی دورهم جمع می‌شوند که این مسئله به‌شدت میزان ابتلا را افزایش می‌دهد و علاوه بر آن با توجه به عدم تهویه مناسب هوا در فصل سرد سال، احتمال سرایت و انتقال بیماری نسبت به گذشته چند برابر شده است.معاون ستاد کرونای تهران تأکید کرد: خواهش ما این است که حتی‌الامکان از رفت‌وآمدها و دیدوبازدیدهای غیرضروری به هر نحوی اجتناب شود، چراکه بر اساس مطالعات پرهیز از دورهمی‌های کوچک خانوادگی بر کاهش شیوع بیماری و درنتیجه کنترل اپیدمی بسیار تأثیر بسزایی دارد.

این دو هفته تا حدامکان در خانه بمانید
دکتر ماهر با تأکید بر اینکه رعایت محدودیت‌های دوهفته‌ای می‌تواند به کاهش بار بیماری بر جامعه و سیستم بهداشت و درمان کشور منجر شود، اظهار کرد: بنابراین بهترین کار در این دو هفته تعطیلی، ماندن و استراحت در منزل و انجام کارها از راه دور است. در این راستا تقاضا می‌شود حتی در مشاغل و اصنافی که به‌صورت دستوری نیز تعطیل نشده‌اند تا حد امکان از ظرفیت‌های دورکاری و استفاده از بستر اینترنت و ارسال کالا و محصولات استفاده شود تا بتوان با استفاده از این مهلت دوهفته‌ای در جهت کنترل اپیدمی، کاهش فشار کاری کادر درمان و قطع زنجیره انتقال بیماری گام‌های جدی برداشت.

زمان طلایی مراجعه به پزشک
عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا با تأکید بر لزوم مراجعه افراد دارای علامت و همچنین بیماران کرونا مثبت به پزشک و مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته وزارت بهداشت، گفت: اخیراً بیمارانی می‌بینیم که متأسفانه وقتشان در خانه تلف‌شده و در مراحل آخر بیماری مراجعه کرده‌اند.دکتر مینو محرز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره میزان روزهایی که یک فرد کرونا مثبت باید در قرنطینه بماند، گفت: اگر فردی مثبت شده است یا علائم دارد، باید دو تا سه هفته در قرنطینه و ایزولاسیون باشد. افراد مبتلابه کرونا باید تا شش هفته در خانه و در مواجهه با دیگران حتماً ماسک بزنند، زیرا ممکن است هنوز ویروس در بدن فرد وجود داشته باشد و بیماری را به دیگران منتقل کند. البته می‌تواند از اتاقش بعد از دو هفته خارج شود.محرز بابیان اینکه عدم رعایت این موارد منجر به افزایش ابتلا به‌ویژه در خانواده‌ها می‌شود، ادامه داد: حال وقتی‌که خانواده‌ها در معرض ابتلا قرار گیرند، افراد مسن و افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، به کرونا مبتلا می‌شوند که این موارد بیشترین موارد بدحال را تشکیل می‌دهند که مرگ‌ومیر هم دارند. در ایام عید مردم به دیدن افراد سن بالا نمی‌رفتند که همین موضوع منجر به کاهش مرگ‌ومیر شد.عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، گفت: مابعد از ۹ ماه یاد گرفته‌ایم که بیمارانی را که وضعیت بهتری دارند، به‌صورت سرپایی درمان کنیم، اما به‌هرحال بیمار سرپایی هم باید تحت کنترل باشد. تمام مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته وزارت بهداشت آموزش‌دیده‌اند که به بیماران دستورالعمل ایزولاسیون داده و در صورت لزوم داروهایی مانند کلروکین را برایشان تجویز کرده و وضعیت بیماری‌شان را ارزیابی می‌کنند. حال اگر وضعیت بیماری خطرناک بود، او را به بیمارستان می‌فرستند.محرز بابیان اینکه برخی از بیماران در هفته اول ابتلا به کرونا شرایط خوبی دارند، اما از هفته دوم به بعد بیماری‌شان شدت می‌یابد، گفت: اخیراً بیمارانی دیده‌ام که متأسفانه وقتشان در خانه تلف‌شده است. از مردم خواهش می‌کنم بیمارانشان را در خانه نگه ندارند. بیمار مبتلابه کرونا باید ارزیابی شود و مشخص شود که آیا بیماری‌اش در مرحله خفیف، متوسط، شدید یا خیلی شدید است. همه این موارد دستورالعمل‌های خاصی برای درمان دارد. در یک مرحله بیمار باید حتماً بستری شود، اخیراً در مواردی شاهدیم که وقت بیماران در خانه تلف می‌شود.وی درباره زمان مراجعه بیمار مبتلابه کرونا، گفت: بیمار اگر مثبت شد، باید به پزشک مراجعه کند.

بازارهای غیرقانونی و جان‌هایی 
که از دست می‌روند
محرز با اشاره به بازارهای غیرقانونی تأمین دارو، گفت: سیستم ناصرخسرو و تأمین دارو از چنین بازارهایی فاجعه است که باعث می‌شود وقت بیمار تلف شود و وقتی به بیمارستان می‌رسد در مراحل آخر بیماری است. درحالی‌که شاید اگر زودتر می‌آمد، می‌شد بیمار را نجات داد.وی تأکید کرد: درست است در خانه با پزشک و پرستار و اکیپ مجرب می‌توان کرونا را درمان کرد، اما در مواردی که این درمان‌ها تخصصی نباشد، بیمار دچار مشکل می‌شود. بنابراین توصیه‌ام این است که حتماً به درمانگاه‌ها و مراکز تخصصی مراجعه کنند تا ارزیابی شوند و زمان را از دست ندهند. افرادی که علائمی مانند تب یا تنگی نفس دارند حتماً باید به پزشک مراجعه کنند.