کد خبر : 83042 تاریخ : ۱۳۹۹/۹/۱ - 00:01
از امروز صورت می‌گیرد برقراری محدودیت‌های کرونایی در 448 شهر کشور اشاره: کرونا از دی‌ماه از کشور چین به ایران آمد و برای اولین بار مرگ دو نفربر اثر کرونا تائید شد. از آن زمان تاکنون به علت سیاست‌های شل کن سفت کن ستاد مقابله با کرونا متأسفانه به‌جای مهار ویروس برشدت آن افزوده‌شده است، به‌گونه‌ای که چند هفته است که آمار شبانه‌روز کرونا در کشور بیشتر از 400 نفر شده است. تازه‌ترین اقدام ستاد مقابله با کرونا برقراری محدودیت در 448 شهر کشور است. انتظار می‌رود این سیاست نتیجه دهد تا از تعداد مبتلایان و فوتی‌ها کاسته شود. جزییات بیشتر را در ادامه می‌خوانید.

ستاره صبح-

کرونا جان ۴۷۹ نفر دیگر 
را در ایران گرفت
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۴۷۹ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان قطعی بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۴۳ هزار و ۸۹۶ نفر رسید.
به گزارش ایرنا، سیما سادات لاری روز جمعه درباره آخرین آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در ایران گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر روز ۳۰ آبان ۱۳۹۹  بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۲۶۰ بیمار مبتلابه کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که از این تعداد سه هزار و ۴۴ نفر بستری و پنج هزار و ۷۵۶ نفر نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند. لاری افزود: بنابراین درمجموع ۸۲۸ هزار و ۳۷۷ بیمار مبتلابه کرونا نیز تاکنون در کشور شناسایی‌شده است که از این تعداد ۵۸9 هزار و 25 نفر هم بهبودیافته‌اند.

وضعیت استان‌ها
لاری گفت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی تاکنون بیش از ۵۵ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز براثر این بیماری جان‌باخته‌اند. ایران ازنظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بیش از ایران بوده است.

جزییات محدودیت‌های کرونایی
رئیس کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید کرد: طرح جامع هوشمند مقابله با کرونا باهدف مهار کامل کرونا در کشور تدوین‌شده و امید داریم با همکاری و همدلی مردم و جدیت مسئولان بتوانیم این بیماری مهلک را در کشور مهار کنیم. به گزارش ایرنا به نقل پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، «حسین ذوالفقاری» رئیس کمیته اجتماعی و امنیتی ستاد ملی مبارزه با کرونا با تصریح اینکه شیوع و گستردگی ویروس کرونا به وضعیت قرمز، نارنجی و زرد و درنهایت سفید مشخص‌شده است، گفت: پایه طرح جدید محدودیت‌های ویژه کرونایی، شهر محور است. دوشنبه هر هفته وضع شهرها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اعلام می‌شود و با این اعلام، به‌صورت خودکار و بدون ابلاغ قبلی، متناسب با وضع آن شهر، محدودیت‌ها، اعمال می‌شود.

۱۶۰ شهر در وضعیت قرمز
ذوالفقاری در خصوص وضعیت بیماری در شهرهای کشور هم خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۶۰ شهر در وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر در وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر در وضعیت زرد هستند.

مسئله خروج نیست
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص ترددها هم ابراز داشت: در مورد ترددها بر اساس این طرح، ورود افراد غیربومی به شهرهای در وضعیت نارنجی و قرمز ممنوع است و افراد ساکن این شهرها هم اجازه ورود به دیگر شهرها را ندارند. دقت داشته باشیم که اجازه ورود به شهرها را ندارد و مسئله خروج نیست. مردم کار کشاورزی، دامداری و صنعتی در بیرون از شهرهایشان دارند و می‌توانند فعالیت‌هایشان را بی‌دغدغه انجام دهند. اگر افراد غیربومی وارد شهرهای با وضع نارنجی شوند در صورت مشاهده در هر ۲۴ ساعت ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند و اگر وارد شهرهای با وضع قرمز شوند در هر ۲۴ ساعت یک‌میلیون تومان جریمه می‌شوند.

ارائه بسته‌های حمایتی به اصناف
رئیس کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به پرسشی در خصوص فعالیت برخی کسبه و بسته بودن آن‌ها در عین باز بودن فعالیت بانک‌ها تصریح کرد: بدهی و چک کسبه و بازارها راه‌حلش دربسته کردن بانک‌ها نیست. خیلی از خدمات ضروری در کشور فعالیت دارند. فعالیت بخش گروه یک که بیشترین فعالیت رادارند؛ باز هستند.
ذوالفقاری اضافه کرد: بسته‌های حمایتی با هماهنگی وزارت صمت و اتاق اصناف، برای کسبه و بازاریانی که در این دوره متضرر می‌شوند؛ تهیه‌شده و به ستاد ملی کرونا ارسال‌شده است.
جریمه تردد افراد کرونایی
رئیس کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: افراد در صورت مثبت بودن آزمودن با استفاده از سامانه ماسک مورد کنترل قرار خواهند گرفت و در صورت عدم رعایت به‌خصوص انجام سفر ۲۰۰ هزار تومان جریمه یا به فیش تلفن همراه یا خودروی‌اش خواهند شد.

قرنطینه‌های خانگی موجب سرایت بیماری می‌شود
رئیس کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره نحوه قرنطینه بیماران کرونایی اظهار داشت: وزارت بهداشت معتقد است بسیاری از قرنطینه‌های خانگی موجب سرایت بیماری به دیگر اعضای خانواده می‌شود.ذوالفقاری با اشاره به اینکه ازنظر وزارت بهداشت بهترین قرنطینه، قرنطینه‌های خارج از منزل و به‌صورت اتاق مجزاست، تصریح کرد: هتل‌ها، مهمانسراها و آسایشگاه‌های نیروهای مسلح و محل‌های اقامتی وزارت ورزش ازجمله طرح و روش قرنطینه برای بیماران است که ارائه‌شده است.