کد خبر : 83023 تاریخ : ۱۳۹۹/۸/۲۷ - 23:58
ستاره صبح سیاست‌های نمایندگان اصولگرا درباره کمک به مردم را بررسی می‌کند پرداخت یارانه یا رفع تحریم‌ها؟ اشاره: روز شنبه 24 آبان، سخنگوی شورای نگهبان از رد طرح الزام دولت برای پرداخت یارانه کالاهای اساسی یا «طرح کوپنی شدن» در این شورا خبر داد؛ طرحی که نمایندگان اصولگراترین مجلس پس از انقلاب، تصویب کرده بودند و حدود 30هزار میلیارد تومان بار مالی داشت و سازمان برنامه و بودجه با آن مخالفت کرد، اما شورای نگهبان با واردکردن ایراد اصل ۷۵ قانون اساسی درباره محل تأمین منابع موردنیاز طرح، با آن مخالفت کرد. روز دوشنبه محمدباقر قالیباف، فرمانده سابق نیروی انتظامی و رئیس فعلی مجلس، در واکنش به رد شدن طرح مجلس برای یارانه جدید، گفته بود که دولت برای تأمین منابع این یارانه «باید سراغ منابع جدیدی چون «تراکنش‌ها و افزایش عوارض گمرکی برود». اما اسحاق جهانگیری،‌ معاون اول رئيس‌جمهور به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «برخی می‌گویند منابع گمرکی را افزایش بدهیم،‌ کسی که این حرف را می‌زند، نشان می‌دهد که کم‌ترین آشنایی با اقتصاد ندارد». جهانگیری همچنین در توضیح دلیل مخالفت دولت با پیشنهاد قالیباف گفت این دست محاسبه‌ها قیمت همه کالاها را در کشور گران می‌کند و درآمدی که از این راه حاصل می‌شود، «تورم» و «افزایش سرسام‌آور قیمت همه کالاها» در پی دارد. اما قالیباف روز دوشنبه در جلسه علنی مجلس با طعنه و کنایه به نهادهای دولت گفت که ریشه مشکل‌های اقتصادی در پاستور، بهارستان و میرداماد و باب‌همایون (بانک مرکزی) است؛ نه در ایالت جورجیا یا آریزونای آمریکا. هم نام رئیس مجلس در دولت یعنی محمدباقر نوبخت، رئيس سازمان برنامه‌وبودجه در اقدامی کم‌سابقه به قالیباف نامه نوشت و عنوان کرد: «امروز مردم ايران به‌جای اعانه و يارانه از مديران، رفع تحريم و برداشتن زانوی زور از گلوی اقتصاد ايران را با حفظ عزت‌ملی طلب می‎كنند. امروز دولت برای رفع تحريم عزتمندانه و کاهش دردهای ملت ايران، همه رخدادها و فرصت‌ها را عاقلانه رصد می‎كند». احتمالاً منظور نوبخت این ‌است‌ که برخلاف نظر مجلس برای افزایش پرداخت یارانه، راه‌حل اصلی مشکلات اقتصادی مملکت در بهبود روابط خارجی است؛ به‌خصوص که رئیس‌جمهور آمریکا هم چهره‌ای است که به بهبود روابط با ایران خوش‌بین است و وعده بازگشت به معاهده برجام را داده است. معاهده‌ای که پس از انعقاد، دستاوردهای بزرگ و مهم اقتصادی برای کشور و مردم داشته و دارد. دراین‌ارتباط ستاره صبح نظر دکتر لطفعلی بخشی، اقتصاددان درباره تبعات امضا نکردن اف‌ای‌تی‌اف را بررسی کرده است.

ستاره صبح-

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس، نوشت: مردم ایران به‌جای اعانه و یارانه از مدیران خود رفع تحریم و برداشتن زانوی زور از گلوی اقتصاد ایران را با حفظ عزت‌ملی طلب می‌کنند. به گزارش ایسنا، نامه دکتر محمدباقر نوبخت به محمدباقر قالیباف یک روز پس از نطق وی در صحن علنی مجلس نوشته شد که گفته بود: «تصمیمات ما در حوزۀ مسکن، بورس، ترخیص کالاهای اساسی از گمرک، سیاست‌های پولی و بانکی، نظام بودجه‌ریزی، اختصاصِ ارز ترجیحی، سوداگری‌ها در بازار ارز، طلا و خودرو، بی‌تفاوتی نسبت به گرانی‌ها و رها کردن بازار و بی‌توجهی به تولید ملی، به پاستور و بهارستان و باب همایون و میرداماد ارتباط دارد نه به جورجیا و میشیگان و آریزونا.» نوبخت در این نامه در واکنش به این‌که قالیباف به «پاستور، بهارستان، باب همایون و میرداماد» به‌عنوان محل تصمیمات در حوزه مسکن و بورس و ... اشاره‌کرده بود؛ به او یادآور شد که اذهان عمومی، بهارستان را به «مجلس» می‌شناسند و به‌عنوان یکی از نمایندگان پیشین مجلس مواردی را به او معروض داشته است. او در این نامه رئیس مجلس را «شخصیت دلسوز و محترمی» خطاب کرده و یادآوری کرده که علی‌رغم تنگناهایی چون عدم تحقق درآمدهای نفتی، هم چرخ توسعه کشور همچنان در گردش است، هم ۳۶ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی صورت گرفته و هم حقوق و یارانه‌ها در کنار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و افزایش حقوق کارکنان دولت انجام‌شده است. گفتنی است، نطق رئیس مجلس با واکنش عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز روبه‌رو شد که در نامه‌ای خطاب به او نوشت: برای اطلاع حضرت‌عالی در دو سال ونیم گذشته بانک مرکزی در مقابل فشار حداکثری دولت آمریکا، خط مقدم جنگ اقتصادی علیه کشورمان را مدیریت کرده و با پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، سد محکمی در مقابل توطئه گسترده آمریکا و هم‌پیمانانش برای فروپاشی اقتصاد کشور بوده است. نباید بانک مرکزی را وارد مباحث سیاسی کرد.

امضا نکردن اف‌ای‌تی‌اف
دکتر لطفعلی بخشی، اقتصاددان بابیان این‌که هیچ‌کدام از وعده‌هایی که دولت و بانک مرکزی در مورد کاهش نرخ ارز می‌دهند، به واقعیت نخواهد پیوست، تأکید کرد: «ما اف‌ای‌تی‌اف (FATF) را امضا نکردیم و به همین دلیل در شبکه بانک‌های جهانی نمی‌توانیم کار کنیم؛ ازاین‌رو برگرداندن ارزهای بلوکه‌شده ایران در سایر کشورها بسیار دشوار است. در این میان گروهی که نمی‌خواهند دلارهای صادراتی را برگردانند را کنار می‌گذاریم، ولی کسانی که می‌خواهند برگردانند کارشان بسیار دشوار است. ما نمی‌توانیم با همه دنیا و با همه نظاماتی که در دنیا، روابط بین ملت‌ها را شکل داده و سازمان‌هایی که آن‌ها را شکل داده، بجنگیم و بعد انتظار داشته باشیم که زندگی عادی را پیش بگیریم. ما باید کلاهمان را قاضی کنیم که چرا اف‌ای‌تی‌اف (FATF) را امضا نکردیم. در این شرایط آن‌کسانی که اف‌ای‌تی‌اف (FATF) را رد کردند و نگذاشتند که امضا شود و گرانی به وجود آمد، باید جواب مردم را بدهند. این قضیه در دست رئیس‌جمهور و رئیس بانک مرکزی نیست و متأسفانه این روند افزایشی قیمت ارز ادامه هم خواهد داشت چون از طرف عرضه ارز به‌شدت دشواری داریم؛ ولی طرف تقاضای آن سر جای خودش است. وقتی عرضه کالایی (در اینجا دلار) کم می‌شود و چشم‌انداز عرضه کالا هم چشم‌انداز خوبی نیست، طبیعتاً تقاضا همچنان برقرار است. پس قیمت بالا می‌رود و ما در حال حاضر در این مسیریم. یعنی منطقاً با این اوضاع‌واحوال باید منتظر قیمت‌های بالاتر ارز هم باشیم. باید بنشینیم و کلاهمان را قاضی کنیم و بگوییم که دست از جنگ با همه دنیا برداریم، اف‌ای‌تی‌اف (FATF) را امضا کرده و بتوانیم در شبکه بانکی جهانی حضور پیدا کنیم. در شرایطی که قیمت ارز افزایشی است همه بازارها تحت تأثیر آن ملتهب می‌شوند. از طرف دیگر تولید ما نیازمند واردات است و واردات نیازمند ارز. اگر مواد اولیه تولید وارد شود و کالاهای تولیدی صادر شوند؛ ما ارز بیشتری به دست خواهیم آورد؛ ولی به‌هرحال ارزی لازم است که مواد اولیه تولید با آن وارد شود. ایران کشوری بوده که سال‌های سال با کشورهای دیگر کار می‌کرده است. ما صنایع زیادی داریم که آن‌ها نیازمند برخی از مواد اولیه، ماشین‌آلات و… هستند و تأمین آن‌ها نیازمند ارز است. اگر ارز تأمین نشود آن‌ها هم نمی‌توانند کار کنند؛ یعنی به‌عبارت‌دیگر درست است که اگر قیمت ارز بالا برود صادرات بیشتر می‌شود ولی از آن‌طرف نیاز به واردات هم بیشتر می‌شود ولی وقتی واردات انجام نشود صادرات هم انجام نخواهد شد. بنابراین ما داریم به‌جایی می‌رسیم که چشم‌انداز مطلقاً روشن نیست یعنی اگر بازهم قیمت ارز بالا رفت جای تعجب نیست. باید دولتمردان و کسانی که پشت امضا نکردن اف‌ای‌تی‌اف (FATF) بودند، جوابگو باشند وگرنه قیمت ارز همچنان بالاتر می‌رود و متأسفانه زندگی بسیاری از مردم ما را ازآنچه هست سخت‌تر می‌کند. یکی از تبعات رشد نرخ ارز در زندگی مردم همین موضوع است که امروز اقشار طبقات جامعه به سمت پایین حرکت کرده‌اند، به‌گونه‌ای که طبقه متوسط فقیرتر شده و دهک پایین هم به زیرخط فقر رفته‌اند.»