کد خبر : 83007 تاریخ : ۱۳۹۹/۸/۲۶ - 00:02
در طول 24 ساعت اتفاق افتاد رکورد ابتلا و فوتی‌ کرونا! اشاره: تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا بازهم در ایران رکورد زد. بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت تعداد مبتلایان به کرونا در 24 ساعت منتهی به‌روز یکشنبه به 12 هزار و ۵۴۳ بیمار و تعداد فوتی‌ها به 459 نفر رسید. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد موتور ویروس کرونا در فصل سرما باقدرت و سرعت انتقال بیشتر روشن‌شده به‌طوری‌که موج سوم کرونا در کشور با شدت دو تا سه برابر موج اول و دوم که از بهمن سال 98 آغازشده بود، قربانی می‌گیرد. ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت که از آغاز اذر محدودیت‌های دیر هنگامی را آغاز کند. برخی متخصصان و مسئولان ازجمله دکتر مینو محرز، محسن هاشمی و ... معتقدند که تهران باید حداقل دو هفته تعطیل شود. در این رابطه رئیس شورای شهر تهران می‌گوید: تعطیلی و محدودیت نیم‌بند در تهران جواب نمی‌دهد. هاشمی از اعمال محدودیت‌هایی که بار ترافیکی حمل‌ونقل عمومی را در ساعات بعدازظهر بیشتر کرده انتقاد کرد و گفت: محدودیت‌ها باعث شلوغی بیشتر شده و انتشار ویروس کرونا را افزایش داده است. در ادامه توصیه‌های عضو کمیته کنترل عفونت دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره علائم و عوارض ویروس کووید 19 را می‌خوانید.

ستاره صبح-

کرونا جان ۴۵۹ نفر دیگر 
را در ایران گرفت
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۴۵۹ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان قطعی بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۴۱ هزار و ۴۹۳ نفر رسید و ۲۷ استان ‌همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.
به گزارش ایرنا، سیما سادات لاری روز یکشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر روز ۲۵ آبان ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۵۴۳ بیمار جدید مبتلابه کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۵۴۴ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۷۶۲ هزار و ۶۸ نفر رسید.وی گفت: خوشبختانه تاکنون ۵۵۸ هزار و ۸۱۸ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۶۶۶ نفر از بیماران مبتلابه کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون پنج میلیون و ۵۰۵ هزار و ۷۰ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است.
لاری افزود: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

محدودیت‌ها باعث شلوغی بیشتر حمل‌ونقل عمومی شد
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به محدودیت‌های نیم‌بند کرونایی در تهران جواب نمی‌دهد، گفت: با این سیاست‌ها باعث شلوغی بیشتر در ساعاتی از روز به‌ویژه در حمل‌ونقل عمومی و در ساعات پایانی روز شدیم که باعث انتشار بیشتر ویروس می‌شود.
به گزارش ایلنا، محسن هاشمی در حاشیه دویست و چهل و هشتمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: امروز در صحن شورای شهر یک تذکر به صداوسیما دادم که طوری یک تخلف در شهرداری را منتشر کرد که انگار این تخلف در دوره جدید مدیریت شهری رخ‌داده است و متأسفانه این روش خبررسانی درست نیست.

تعطیلی حداقل دوهفته‌ای تهران
هاشمی ادامه داد: وضعیتی که اکنون درباره کرونا داریم، این روش‌های نیم‌بند جواب نمی‌دهد. با این سیاست‌ها باعث شلوغی بیشتر در ساعاتی از روز به‌ویژه در حمل‌ونقل عمومی و در ساعات پایانی روز شدیم که باعث انتشار بیشتر ویروس می‌شود.هاشمی تأکید کرد: لذا نظر ما همچنان منطبق با نظر همه کارشناسان و مسئولین شهر مبنی بر تعطیلی حداقل دوهفته‌ای به سبک عید نوروز در تهران است.

علائم و عوارض کرونا
عضو کمیته کنترل عفونت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: یکی از عوارضی که امکان دارد، حتی بیش از دو ماه در بیمار کرونایی بماند، احساس خستگی مزمن است. «شیرین افهمی» متخصص عفونی بیمارستان شریعتی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به علائم ویروس کرونا، بیان کرد: علائم گوارشی از بعد از عید در بین بیماران کرونایی بیشتر دیده می‌شود. خیلی از افرادی که تب‌دارند، سردرد هم همراهش خواهند داشت، البته بدون تب هم امکان دارد دچار سردرد شوند، درواقع این علائم خیلی اختصاصی نیست، اما بیماران زیادی این علائم رادارند.

50 درصد بیماران بدون علامت هستند
وی ادامه داد: بعضی علائم آن‌قدر خفیف است که حتی خود فرد هم متوجه بیماری خودش نمی‌شود، در حدی که شاید یک روز بی‌حالی و بی‌اشتهایی پیدا‌ کند. یکی از علت‌های گسترش ویروس در دنیا نیز همین است که بسیاری از افراد کم علامت و یا بدون علامت هستند و ۵۰ درصد افراد معمولاً همین تابلو رادارند. افرادی که کم علامت و یا بی علامت هستند، درمانشان بسته به نوع علائم است، یعنی اگر تب و یا ضعف بدنی داشتند، باید استراحت و از تب‌بر استفاده کنند.

کمتر از یک هفته خود 
را قرنطینه نکنید
افهمی افزود: وقتی کسی از بیماری خود اطلاع پیدا کرد، باید حداقل از شروع علائم تا یک هفته خود را قرنطینه کند، امکان دارد فردی یک الی دو روز علائم داشته باشد و بعد خوب شود، ولی در تعدادی از بیماران، علامت‌ها بیشتر طول می‌کشد. در ۴ الی ۵ روز اول ویروس فعال است و از روز پنجم علائم ریوی خود را نشان می‌دهد و بعدازآن مشکلات سیستم ایمنی افسارگسیخته را خواهیم داشت که مجموع این‌ها دو هفته طول می‌کشد، معمولاً یک فرد که مشکوک به کرونا است باید خود مراقبتی کند که متوسط آن حدود ۱۰ روز تا دو هفته می‌شود و هیچ بیماری از شروع علامت‌ها کمتر از یک هفته نباید از قرنطینه بیرون بیاید.

خوددرمانی نکنید
وی در مورد خوددرمانی‌های افراد گفت: متأسفانه انواع خوددرمانی‌هایی را می‌بینیم که به‌طور مثال از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شود، درحالی‌که کرونا یک ویروس است، پس در شرایط معمول آنتی‌بیوتیک نباید مصرف کنیم، وقتی می‌توان آنتی‌بیوتیک مصرف کرد که عفونتی رخ‌داده باشد، البته آن‌هم با تجویز پزشک انجام شود، همین‌که افراد در خانه استراحت و مایعات مصرف کنند، در قدم اول کافی است، مایعات هم باید با دقت مصرف شود، چون یک نفر که بیماری قلبی، تنفسی و کلیوی دارد، مایعات زیاد برای او ممکن است مشکل ایجاد می‌کند.

بهترین روش در مواجهه با ویروس
افهمی در پایان گفت: بهترین روش در زمان مواجهه با ویروس این است که استرس نداشته باشیم، استراحت و تغذیه مناسب داشته باشیم و اگر دیدیم مشکلی در علائم تنفسی داریم، یا تعداد نبضمان آن‌قدر زیاد است که احساس تپش قلب داریم، تبمان فروکش نمی‌کند، فشارخون و یا علائم عصبی داشتیم، ملزم هستیم تا به پزشک مراجعه کنیم.