کد خبر : 82978 تاریخ : ۱۳۹۹/۸/۲۴ - 00:22
گزارش در بیست و دومین نشست وزیران نفت و انرژی مجمع کشورهای صادرکننده گاز چه گذشت؟ اشاره: بیست‌ودومین نشست سالانه وزیران نفت و انرژی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) از طریق ویدئوکنفرانس روز پنجشنبه (۲۲ آبان ماه) به ریاست عبدالمجید عطار، وزیر انرژی الجزایر برگزار شد. در این نشست وزیران نفت و انرژی و مقام‌های عالی‌رتبه الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو و ونزوئلا و ... حضور داشتند. در بیانیه پایانی این نشست آمده است: «گاز طبیعی در میان سوخت‌های فسیلی سریع‌ترین روند رشد را در جهان دارد و تا اواسط قرن به منبعی اصلی در سبد انرژی جهان تبدیل خواهد شد و سهم خود را از ۲۳ درصد کنونی به ۲۸ درصد افزایش می‌دهد. این منبع انرژی فراوان و انعطاف‌پذیر همچنان تأمین‌کننده نیازهای روزافزون انرژی جهان و منشأ سه ستون توسعه پایدار، یعنی توسعه اقتصادی، پیشرفت اجتماعی و حفاظت محیط‌زیست خواهد بود. همچنین گاز طبیعی نقش عمده‌ای در کاهش آلایندگی سامانه‌های انرژی داشته و دارد.» بیژن نامدار زنگنه در این نشست گفت: «95 درصد مردم ایران به سامانه گاز طبیعی متصل هستند و وزارت نفت در شرایط تحریم به رکورد ظرفیت تولید روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز طبیعی دست‌یافته است.» وزیر نفت تحریم‌های آمریکا را مانع دستیابی کشور به دارایی‌ها و درآمدهای میلیاردی هیدروکربنی دانست و مرگ روزانه بیش از 400 نفر از هم‌وطنانمان را به دلیل عدم دستیابی به کمک‌های بشردوستانه و اعمال سیاست‌های خصمانه امریکا عنوان کرد. جزییات بیشتر را در ادامه می‌خوانید.

ستاره صبح-

بیژن نامدار زنگنه، روز پنجشنبه، ۲۲ آبان ماه در بیست و دومین نشست وزیران نفت و انرژی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) بابیان اینکه این نشست از بسیاری جهات منحصربه‌فرد است، ازآن‌رو که در بحبوحه شیوع ویروس کوهید-۱۹ که در صدسال اخیر بی‌سابقه است، برگزار می‌شود، تصریح کرد: برگزاری این نشست نشان‌دهنده موفقیت جی‌ئی‌سی‌اف است و ما این موفقیت را به رئیس نشست، دبیر کل و کارکنان دبیرخانه مدیون هستیم. وزیر نفت در این نشست وزارتی با ناعادلانه خواندن تحریم‌های آمریکا که مانع دسترسی ایران به میلیاردها دلار از درآمدهایش از محل صادرات منابع هیدروکربوری شده است، گفت: باوجود همه چالش‌های ژئوراهبردی، ما به پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای در بخش انرژی دست‌یافته‌ایم.
وی بابیان اینکه ایران به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران جی‌ئی‌سی‌اف از اینکه می‌بیند این مجمع دارای استحکام، کارآمدی و اعتبارشده است، به خود می‌بالد، تصریح کرد: گزارش چشم‌انداز جهانی سال ۲۰۵۰ میلادی مجمع که از مهم‌ترین انتشارات دبیرخانه است، نشان می‌دهد که باوجود همه موانع نظیر شیوع ویروس کوهید-۱۹، چالش‌های ژنو راهبردی که سبب کاهش رشد اقتصادی جهان و تغییر رفتار مصرف‌کنندگان شده است، روزهای خوبی در انتظار مجمع و اعضای آن و همه کشورهای تولیدکننده است.

تغییر پارادایم در روابط بین‌الملل
وزیر نفت بابیان اینکه در چهار سال گذشته جامعه جهانی ضربه بزرگی را در مقابل تلاش‌هایش برای ارتقای همکاری‌های بین‌المللی، چندجانبه گرایی، توسعه پایدار و تا حد بسیاری درباره جهانی‌سازی تجربه کرده است، افزود: جنگ تجاری میان چین و آمریکا رشد اقتصادی جهانی را تحت تأثیر منفی قرار داده است. خروج یک‌جانبه ایالات‌متحده آمریکا از بسیاری از معاهده‌ها و توافق‌ها نظیر برجام که حاصل سال‌ها تلاش، مذاکرات چندجانبه بوده است، همگی بیانگر تغییر پارادایم در روابط بین‌الملل است.

سلطه آمریکا بر سیستم 
مالی و بانکی جهان
زنگنه بابیان اینکه خروج ایالات‌متحده آمریکا از برجام، تحمیل غیرقانونی، تحریم‌های یک‌جانبه اقتصادی در مقابل کشور من چیزی جز زور گوئی به ایران و جامعه جهانی نبوده است، اظهار کرد: تحریم‌های آمریکا به ایران نقض سیاست‌های مشخص بیشتر کشورهای عضو جامعه جهانی تنها به دلیل سلطه آمریکا بر سیستم مالی و بانکی جهانی است.
وی با اشاره به اینکه تحریم‌های آمریکا به‌صورت ناعادلانه‌ای مانع دسترسی ایران به میلیاردها دلار از درآمدهایش از محل صادرات منابع هیدروکربوری شده است، افزود: دسترسی نداشتن به این درآمد مانع از این شده است تا کشور من بتواند به مبارزه بهتر با کوهید-۱۹ و محافظت از مردم با خدمات پزشکی و مشوق‌های اقتصادی و اجتماعی به دلیل محدودیت‌های وضع‌شده ناشی از ویروس کوهید-۱۹ بپردازد. من معتقدم که دولت آمریکا سهم بزرگی از مسئولیت مرگ روزانه ۴۰۰ تن از مردم ایران را دارد.

پیشرفت‌ در بخش انرژی
وزیر نفت ادامه داد: باوجود همه این چالش‌های ژئوراهبردی، ما به پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای در بخش انرژی دست‌یافته‌ایم. با تکیه‌بر منابع داخلی انسانی، فناوری و سرمایه‌گذاری، موفق به تولید پایدار روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز شده‌ایم. ۹۵ درصد از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور به گاز لوله‌کشی در خانه‌هایشان دسترسی دارند، صنایع نفت و پتروشیمی گام‌های بلندی درباره فناوری بومی در زنجیره تولید برداشته‌اند. ما باید مقاومت کنیم.

افزایش تقاضای گاز طبیعی
زنگنه بابیان اینکه پیش‌بینی بلندمدت تقاضای گاز طبیعی نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰ سهم گاز طبیعی در سبد جهانی از ۲۳ درصد به ۲۸ درصد خواهد رسید، تصریح کرد: اما این میزان رشد برای نیل به اهداف توسعه پایدار و تغییرات اقلیم به‌ویژه در سی‌ساله آینده کافی نیست. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردم برای رسیدن به سهم ۳۰ درصدی مجمع، باید رویکردی تازه برای نشان دادن ارزش جهانی گاز اتخاذ شود.

تولید و انتقال گاز طبیعی
وی با اشاره به اینکه توسعه و به‌کاررفته فناوری‌های کربن‌زدایی درروند تولید و انتقال گاز طبیعی و توسعه، تولید هیدروژن پاک ازجمله راه‌های بهبود مصرف گاز در طول دوران گذار است، تصریح کرد: با استفاده از دیپلماسی فعال، تهیه گزارش‌های تحلیلی درباره بازار گاز و چشم‌انداز بلندمدت گاز، دبیرخانه فرصتی ارزنده برای شناساندن مجمع ایجاد کرده است. باید تلاش کرد مجمع کشورهای صادرکننده گاز به‌عنوان مرجعی قابل‌اعتماد برای متخصصان گاز در جهان شمرده شود.

صلح پایدار نیازمند همکاری‌های بین‌المللی و چندجانبه گرایی
وزیر نفت گفت: دستیابی به صلح و تولید پایدار به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان گاز نیازمند توجه به همکاری‌های بین‌المللی و چندجانبه گرایی و پرهیز از قلدرمانی است.
بیژن زنگنه در حاشیه بیست و دومین نشست سالانه وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) از طریق ویدئوکنفرانس، افزود: برای اینکه بتوانیم در جهانی صلح‌آمیز، برای صلح تولید پایدار به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده گاز به سر ببریم، باید همکاری‌های بین‌المللی و چندجانبه گرایی را مدنظر قرار دهیم و قلدرمابی را کنار بگذاریم و از سیاسی کردن بازارها به‌ویژه بازارهای انرژی پرهیز کنیم.وی تأکید کرد: امروز در سخنرانی‌ام در نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز به نقش مخرب آمریکا در مقررات جهانی در چهار سال اخیر ازجمله در کنوانسیون‌های آب و هوایی، برهم زدن روابط با چین، جنگ تجاری با چین تا روابط دو طرف اقیانوس اطلس و از همه مهم‌تر خروج از برجام و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی علیه ایران به‌ویژه در بخش انرژی پرداختم.وزیر نفت گفت: آمریکا دسترسی ما را به درآمدهایمان محدود و ازنظر خودش منع کرده و با این شرایط سبب شده است در شرایطی که کرونا بازار جهانی را با رکود روبه‌رو کرده است، ما روزانه ۴۰۰ تن از هم‌وطنان را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست دهیم و متأسفانه نمی‌توانیم از اموال و درآمدهای خود برای بهبود زندگی مردم، به‌ویژه اهداف بشردوستانه و بهداشتی - درمانی مردم بهره‌مند شویم.زنگنه افزود: برخلاف همه فشارهای بین‌المللی، ما توانستیم صنعت گاز خود را توسعه دهیم و به رکورد ظرفیت تولید روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز طبیعی دست‌یابیم و افزون بر آن ۹۵ درصد مردم را زیرپوشش شبکه گازرسانی قرار دهیم.