کد خبر : 82949 تاریخ : ۱۳۹۹/۸/۱۹ - 00:02
گزارش هشدار رئیس شورای شهر تهران درباره وخامت کرونا در پایتخت اشاره: کنترل و مهار ویروس کشنده کرونا با اعمال محدودیت‌های تردد، اجرای پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه شهرها در بسیاری از کشورها نتیجه مثبت داشته است. اعمال محدودیت تردد بین استانی در 25 مرکز پرخطر در تعطیلات هفته گذشته بازخورد خوبی داشت. به‌طوری‌که به گفته رئیس پلیس راهور ناجا ۴۰۰ هزار راننده خودرو از ادامه سفر انصراف دادند و 17000 خودرو متخلف 500 هزار تومان جریمه شدند. درحالی‌که بسیاری از متخصصان و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا خواستار تعطیلی پایتخت و کلان‌شهرها به مدت دو هفته شده‌اند، روز گذشته استاندار تهران اعلام کرد که موضوع تعطیلی تهران منتفی است. این در حالی است که روز گذشته بار دیگر تعداد فوتی‌های کرونا رکورد زد و 459 خانواده عزادار شدند. در حالی مسئولان زیر بار قرنطینه تهران نمی‌روند که جان هزاران شهروند به دلیل نبود حمل‌ونقل مناسب و تجمع جمعیت در اتوبوس‌ها و مترو و ... درخطر است. دولتمردان تصمیم قاطعی در مقابله با مهار کرونانمی گیرند و سیاست‌های شل کن سفت کن اتخاذ می‌کنند و می‌خواهند با توصیه به جنگ تمام‌عیار کرونا بروند.

ستاره صبح-

کرونا در ایران
 سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۴۵۹ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان قطعی بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۳۸ هزار و ۲۹۱ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.
 سیما سادات لاری روز یکشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر روز ۱۸ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۲۳۶ بیمار جدید مبتلابه کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۷۱۲ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۶۸۲ هزار و ۴۸۶ نفر رسید.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۵۲۰ هزار و ۳۲۹ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۵۲۳ نفر از بیماران مبتلابه کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون پنج میلیون و ۲۲۴ هزار و ۲۵۲ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است.لاری افزود: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.او گفت: امروز بیشترین میزان مرگ روزانه کرونا در ابتدای شیوع این بیماری در کشور ثبت کردیم. علت این وضعیت افزایش موارد بستری این بیماری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در هفته‌های اخیر است.وی افزود: کنترل و مهار اپیدمی کرونا در کشور نیازمند همکاری و همدلی همه دستگاه‌های مسئول بیش از هر زمان است. ما در یک جنگ تمام‌عیار قرار داریم و همه مردم و مسئولان در همه دستگاه‌های اجرایی باید خودشان را سربازان این نبرد سهمگین بدانند.

روند کرونا در ۱۴ استان صعودی است
کمیته اپیدمیولوژی کووید ۱۹ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: روند موارد ابتلا به کووید ۱۹ در ۱۴ استان صعودی است یا شروع پیک جدید این بیماری در آن‌ها مشاهده می‌شود.
به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا، کمیته اپیدمیولوژی کووید ۱۹ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جدیدترین گاهنامه اپیدمیولوژی ایران به وضعیت اپیدمی کرونا در هفته منتهی به ۱۶ آبان پرداخت است و در این گاهنامه رسمی اعلام کرده که موارد ابتلا و مرگ‌ومیر کووید ۱۹ در کشور بالا است و روند کلی آن باثبات و همراه با تغییرات مختصر صعودی بوده است.
بر این اساس، روند این بیماری در ۹ استان شامل ایلام، لرستان، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، البرز، اصفهان، گیلان و هرمزگان باثبات همراه با تغییرات مختصر صعودی است.
همچنین در ۱۴ استان شامل یزد، خراسان جنوبی، همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، تهران، قزوین، خوزستان، گلستان، فارس و سیستان و بلوچستان، روند اپیدمی کووید ۱۹ صعودی است یا شروع پیک جدید در آن‌ها مشاهده‌شده است. در سه استان کرمانشاه، مازندران و بوشهر ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم کووید ۱۹ وجود داشته است. همچنین به نظر می‌رسد، استان اردبیل اخیراً یک پیک اپیدمی کرونا را پشت سر گذاشته است. بررسی اپیدمی کووید ۱۹ در استان کردستان نیز روند ثبات با تغییرات مختصر نزولی و در استان کهگیلویه و بویراحمد روند نزولی را نشان داد.در دو استان قم و سمنان نیز ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی‌دهد. باید مدنظر داشت که یک استان می‌تواند چندین پیک منحنی اپیدمی بیماری را تجربه کند.ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن‌درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی ازجمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به این ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.

احتمال تعطیلی دوهفته‌ای 
تهران منتفی شد
استاندار تهران تأکید کرد: پس از بررسی ابعاد تعطیلی دوهفته‌ای تهران، احتمال این تعطیلی منتفی و مقرر شد فعالیت گروه‌های دو، سه و چهار از ساعت ۱۸ به بعد متوقف شود. به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی با اشاره به منتفی شدن تعطیلی دوهفته‌ای تهران گفت: ۴۳ شهرستان که در ابتدا اسامی آن‌ها اعلام شد و ۴۴ شهرستان دیگر هم بعداً به آن‌ها اضافه شدند، مشمول این تصمیم شدند. در استان تهران نیز این کار را اجرا می‌کنیم تا تأثیر آن را بر روی شیوع ویروس کرونا بررسی کنیم.
به گفته وی، در دو سه روز آینده وزارت کشور و بسیج طبق تفاهم‌نامه‌ای اقدامات مربوط به پیشگیری، شناسایی به هنگام، غربالگری و قرنطینه و اقدامات حمایتی از افراد نیازمند را اجرا خواهند کرد.
جلوگیری از سفر
رئیس پلیس راهور ناجا از اعمال قانون نیم میلیونی ۱۷ هزار خودرو و جلوگیری از سفر قریب به ۴۰۰ هزار وسیله نقلیه در دوران اجرای محدودیت‌های کرونایی سفر در ۲۵ مرکز استان خبر داد.
سردار سید کمال هادیانفر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اجرای محدودیت تردد در معابر ورودی و خروجی ۲۵ مرکز استان کشور، گفت: برابر تصمیم این ستاد که پلیس راهور ناجا مجری آن است، از ساعت ۱۲ روز دوشنبه هفته گذشته تا ساعت ۲۴ روز جمعه ۱۶ آبان ماه خروج تمامی خودروهای شخصی با پلاک بومی از ۲۵ مرکز استان و ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به این ۲۵ مرکز استان ممنوع و بنا شد تا متخلفان ۵۰۰ هزار تومان جریمه شوند. در طول اجرای این طرح رویکرد اصلی ما ارشاد و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه بود، در همین راستا نیز به همکارانمان تأکید کردیم که در مرحله اول از رانندگان بخواهند که از سفر انصراف دهند. در همین راستا نیز بیش از ۳۹۶ هزار دستگاه وسیله نقلیه بازگردانده شدند که لازم می‌دانم از همکاری آن‌ها با پلیس و ستاد ملی مقابله با کرونا تشکر کنم.
رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: همکاران من در ۳۲۶ نقطه در مبادی ورودی و خروجی این ۲۵ مرکز استان حضور داشتند و در این میان مأموران ناگزیر شدند بیش از ۱۷ هزار خودرو را که اصرار بر تردد و بی‌توجهی به قوانین داشتند جریمه کنند. ۱۷۰ خودرو نیز به همین دلیل توقیف و به پارکینگ‌ منتقل شدند.
وی در مورد تأثیر این طرح بر کاهش ترددها نیز گفت: طبق آمارهای ما درمجموع ۲۵ استان هدف ۳۶.۸ درصد کاهش تردد را شاهد بودیم. تردد خودروهای شخصی نیز در این مدت کاهش ۳۸.۳ درصدی داشت و به‌طور میانگین در سراسر کشور ترددها ۳۲ درصد کاهش داشت.

وضعیت ابتلا، بستری و مرگ‌های کرونایی در تهران
از طرفی بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، در تهران نیز وضعیت آمارهای صعودی را در ابتلا، بستری و متأسفانه فوت ناشی از کرونا به‌ویژه در هفته اخیر شاهد بوده‌ایم. باید توجه کرد که از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا ۱۶ آبان ماه، تعداد موارد بستری مبتلابه کووید-۱۹ در استان تهران ۴۴۳۹۱ نفر بوده است. درعین‌حال میزان بستری مبتلایان به کرونا در هفته اخیر منتهی به ۱۶ آبان ماه، در تهران ۳۱۰۶ نفر بوده است. این در حالی است که در هفته قبل از آن، ۱۷۷۱ نفر در بیمارستان‌های تهران به دلیل ابتلا به کرونا بستری شدند.
همچنین تعداد موارد فوت ناشی از کرونا در تهران از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا ۱۶ آبان ماه، ۵۶۷۲ نفر بوده است. درعین‌حال میزان موارد فوتی ناشی از کرونا در پایتخت در هفته اخیر منتهی به ۱۶ آبان ماه، ۳۸۶ نفر بوده است. درحالی‌که در هفته قبل از آن ۲۸۸ نفر در تهران به دلیل کرونا فوت شدند.
از سوی دیگر تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی‌شده در استان تهران از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا ۱۶ آبان ماه، ۴۴۱۱۸ نفر بوده است. در هفته اخیر منتهی به ۱۶ آبان نیز ۳۸۰۰ نفر به‌عنوان موارد مثبت سرپایی در تهران شناسایی شدند. درحالی‌که در هفته گذشته ۳۰۵۰ نفر به‌عنوان موارد مثبت سرپایی کرونا شناسایی‌شده بودند.

ضرورت تعطیلی دوهفته‌ای 
تا 20 روزه تهران
در همین راستا دیروز محسن هاشمی - رئیس شورای شهر تهران به وضعیت کرونا در تهران و پیشنهاد تعطیلی دوهفته‌ای اشاره‌کرده و گفته که" طی یک‌هفتم گذشته ابعاد ابتلا و تلفات ناشی از کرونا در تهران افزایش چشمگیری داشته است و متأسفانه ستاد ملی کرونا هنوز پاسخی به پیشنهاد کارشناسی شورای شهر و مجمع نمایندگان تهران مبنی بر تعطیلی دوهفته‌ای تا 20 روزه تهران نداده است."
وی همچنین گفته که" در حوزه حمل‌ونقل عمومی نیز باوجود تشدید نیاز به تقویت ناوگان اتوبوس، مینی‌بوس، تاکسی و مترو تهران به دلیل ایجاد فاصله اجتماعی و افزایش آلودگی هوا، هیچ اقدام مؤثری در طول هفت سال گذشته انجام‌نشده است و اکنون‌که با آزادسازی برخی از دارایی‌های ایران و افزایش فروش ارز توسط بانک مرکزی، وضعیت منابع دولت بهبود پیداکرده از رئیس‌جمهور انتظار داریم که دستور تخصیص حداقل یک میلیارد دلار به‌صورت فوری برای ساماندهی بحران سیستم حمل‌ونقل عمومی در تهران را صادر کنند چراکه در تهران روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ انسان به دلیل ابتلا به کرونا و آلودگی هوا کشته می‌شوند و این میزان تلفات در هیچ شهری در جهان وجود ندارد و اگر اقدامی نشود می‌تواند این عدد بالاتر هم برود."