کد خبر : 82925 تاریخ : ۱۳۹۹/۸/۱۴ - 00:04
رکورد مبتلایان به کرونا از دوم بهمن 98 تا 13 آبان 99 زده شد حمله ویروس کرونا به 8932 ایرانی در 24 ساعت اشاره: ثبت رکوردهای بی‌سابقه کرونا کشور را در بحران هجوم کرونا قرار داده است. هرچند اعمال محدودیت‌ها از بامداد روز دوشنبه گذشته در 25 مرکز استان کشور آغاز شد، اما همچنان تعداد مبتلایان کرونا در حال رکورد زدن است. به‌طوری‌که تا روز گذشته بیش از 8000 نفر به‌طور قطعی به کرونا مبتلا شدند و بیش از 3000 بیمار جدید بستری‌شده‌اند. این در حالی است که به گفته اعضای ستاد مقابله با کرونا و رئیس سازمان نظام پزشکی ایران آمار واقعی مبتلایان و فوتی‌ها دو تا سه برابر آمار اعلام‌شده است. کارشناسان معتقدند که مراکز قرمز کرونا باید به‌صورت هوشمند به‌وسیله وزارت ارتباطات و وزارت بهداشت کنترل و رصد شود تا میزان تردد بیماران به حداقل برسد. در این رابطه رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران به ایرنا گفت: ایران یکی از ۱۰ کشور اول ازنظر مرگ‌ومیر کرونا در دنیاست. گفتنی است کشورهای موفق در مهار کرونا مردم را متقاعد و مجبور به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها و اعمال جرائم و زدن ماسک کرده‌اند.

ستاره صبح-

کرونا در ایران 
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۴۲۲ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان قطعی بیماری کووید۱۹ در کشور به ۳۶ هزار و ۱۶۰ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.سیما سادات لاری روز سه‌شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر روز ۱۳ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هشت هزار و ۹۳۲ بیمار جدید مبتلابه کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و سه هزار و ۲۹۴ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۳۷ هزار و ۷۱۲ نفر رسید.سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۴۹۵ هزار و ۴۷۳ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۳۷۸ نفر از بیماران مبتلابه کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون پنج میلیون و ۳۶ هزار و ۶۳۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام‌شده است.لاری افزود: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

خطر زیاد انتقال کرونا 
در محیط‌های سربسته 
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ویروس کرونا از طریق عطسه، سرفه و صحبت کردن به اطراف فرد ناقل منتقل می‌شوند و حتی ویروس‌های دارای وزن سبک‌تر تا ساعت‌ها در هوای پیرامون فرد باقی می‌ماند بنابراین خطر انتقال بیماری در محیط‌های سربسته بسیار زیاد است. این نگرانی به‌خصوص در فصول سرد سال که در و پنجره‌ها بسته است بیشتر است. بنابراین لزوم استفاده از تهویه مناسب برای جلوگیری از قدرت سرایت ویروس کرونا مهم است و یکی از نگرانی‌های جدی وزارت بهداشت در فصول سرد سال نبود تهویه مناسب در اماکن سربسته و افزایش قدرت انتقال این ویروس و افزایش تصاعدی موارد بیماری در کشور است.

ضرورت عدم حضور شهروندان 
در فضاهای سربسته
لاری ادامه داد: با توجه به این نگرانی جدی از مردم درخواست داریم تا جای ممکن از حضور در فضاهای سربسته و اماکن پرتجمع و پرتردد مانند بازارچه‌ها و مراکز خرید سربسته خودداری کنند و در صورت حضور در این اماکن حتماً ماسک بزنند و فاصله ۱.۵ تا دو متری را از دیگران حفظ کنند.وی گفت: توصیه مهم دیگر وزارت بهداشت این است که از مردم می‌خواهیم در این شرایط خطرناک از هرگونه برگزاری مهمانی، دورهمی های خانوادگی با اقوام و آشنایان جدا خودداری کنید تا شاهد افزایش بیشتر موارد ابتلا و مرگ ناشی از بیماری کووید۱۹ در کشور نباشیم.

مینو محرز: تست ارزان 
در اختیار مردم قرار دهید
عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا بابیان اینکه شیوع زیاد بیماری کووید-19 باعث شده که بیماران بدحال بیشتر در معرض مرگ‌ومیر قرار گیرند، گفت: میزان انجام تست باید افزایش یابد و درعین‌حال تست ارزان در اختیار مردم قرار گیرد.دکتر مینو محرز با اشاره به وضعیت شیوع کرونا و افزایش مرگ‌های ناشی از بیماری، گفت: وضعیت شیوع بیماری در کشور بد است و بیماری زیاد شده است. درعین‌حال بر تعداد بیماران بدحالی که مسن هستند و به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند، افزوده‌شده است.وی بابیان اینکه شیوع زیاد بیماری باعث شده که بیماران بدحال بیشتر در معرض مرگ‌ومیر قرار گیرند، گفت: گاهی می‌بینیم که عمده بیمارانی که در آی سی یو بستری هستند، مسن هستند. باید توجه کرد که میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در افراد مسن و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی و ریوی بالاست.محرز با اشاره به افزایش آزمودن‌های تشخیصی برای کنترل بیماری، گفت: اگر امکانات تست بیشتر باشد، در مدیریت بیماری بسیار مؤثر است. در تمام دنیا به این صورت بیماری را کنترل می‌کنند. میزان انجام تست باید افزایش یابد و درعین‌حال تست ارزان در اختیار مردم قرار گیرد. زیرا در حال حاضر هزینه تست گران است. در دنیا بعد از یافتن فرد مثبت، افراد در تماس با او را هم تست می‌کنند و این اقدام باعث می‌شود که افراد مثبت دیگر هم شناسایی شوند و ایزوله کردن آن‌ها میزان انتشار را کاهش می‌دهد.وی بابیان اینکه درعین‌حال تشخیص بیماری در مراحل اولیه میزان مرگ‌ومیر را هم کاهش می‌دهد، گفت: هر چقدر بیماری زودتر تشخیص داده شود و تعداد آزمودن‌هایمان بیشتر باشد و افراد بدون علامت را پیدا کنیم، می‌توان آن‌ها را ایزوله کرد تا به دیگران بیماری را منتقل نکنند.

دکتر سید محمد جزایری: 
جهش‌ کرونا توجیه میزان بالای مرگ‌ومیر نیست
رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران گفت: جهش‌های کرونا توجیه‌کننده میزان بالای مرگ‌ومیر در کشور نیست و به‌استثنای جهش‌های قبلی که در چین رخ داد و سپس به ایران و اروپا انتقال یافت، تاکنون جهش‌های جدید و بیماری‌زایی بیشتر این ویروس گزارش نشده است.دکتر سید محمد جزایری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مهم‌ترین دلیل اختلاف میزان مرگ‌ومیر در برخی کشورها مانند ایران با سایر کشورها را کم‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی عنوان کرد و گفت: مسئولان این کشورها مردم را متقاعد یا مجبور به رعایت این توصیه کرده‌اند. به‌طور مثال در کشورهای اروپایی، مردم در ایام شیوع بیماری تردد چندانی در شهرها ندارند و با این کار جلوی افزایش تماس‌ها گرفته‌شده اما در ایران این تغییر رفتارها چندان محسوس نیست. مردم بی‌محابا در کوچه و خیابان مشغول تردد هستند. فشارهایی که از سوی مسئولان باید اعمال می‌شد تا شهروندان برخی رفتارها را نداشته باشند، در داخل کشور خیلی قوی نیست.این استاد دانشگاه تأکید کرد: مردم باید دستورات بهداشتی را به‌دقت مراعات کنند تا کمتر با این ویروس مواجه شوند. این‌که همه تقصیرها را به گردن ویروس بیندازیم هم نادرست است و هم مشکلی را رفع نمی‌کند.

جایگاه جهانی ایران در مرگ‌ومیر
جزایری خاطرنشان کرد: ایران همراه با ۹ کشور دیگر که بیشتر کشورهای آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی هستند، میزان بالایی از مرگ‌ومیر را به خود اختصاص داده و در میان این ۱۰ کشور، ایران در بالاترین رده‌ها قرارگرفته است. میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در اغلب کشورها پایین‌تر از ایران است. چون آن‌ها توصیه مای بهداشتی ازجمله فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن دست را رعایت می‌کنند و در اماکن عمومی و پرتردد حضور پیدا نمی‌کنند. واکسن یا داروی مؤثر در اختیار آن کشورها هم نیست که این کاهش مرگ‌ومیر را به این عوامل نسبت دهیم. بررسی‌ها مشخص کرد در بیماران کشور ویروس کرونا جهش‌هایی داشته که می‌تواند مختص به نژاد ایرانی باشد اما این جهش‌ها اصلاً به بیماری‌زایی بیشتر ارتباطی ندارند.وی تأکید کرد: در حال حاضر تنها راه مقابله با این ویروس در زمان فقدان واکسن و داروی مناسب، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است.