کد خبر : 82924 تاریخ : ۱۳۹۹/۸/۱۴ - 00:04
ستاره صبح در گفت‌وگو با دو تحلیلگر، زندگی ترامپ از تجارت، هتل‌داری و کاباره‌داری تا ریاست‌جمهوری را بررسی کرد آیا جنگ خیابانی در راه است؟ اشاره: دونالد ترامپ پیش از آنکه چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده شود، یکی از میلیاردرهای مشهور و پرسروصدای آمریکا بود. زمانی رئیس‌جمهور شدن او تصور دور از ذهنی به نظر می‌رسید اما این موضوع چهار سال است که به واقعیت تبدیل شده و حتی شاید چهار سال دیگر تکرار شود. ترامپ اولین رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده است که سابقه خدمت در هیچ مقام رسمی انتخابی و یا نظامی نداشته و خارج از همه ساختارهای آمریکا به قدرت رسید و این عدم آشنایی او با عالم سیاست و دیپلماسی بین‌المللی، چالش‌های بزرگی را پیش روی آمریکا قرار داده است. وی در کارنامه خود هتل‌داری و کاباره‌داری و تجارت را دارد. چهار سال پیش تردیدهایی که نسبت به پیروزی او وجود داشت فقط به دلیل باورهای بحث‌برانگیزش درباره مهاجران یا روش‌های تبلیغاتی جنجالی‌اش نبود بلکه بخشی از آن ریشه در زندگی گذشته او به‌عنوان یک ثروتمند مشهور بود؛ اما این تاجر حالا ۷۴ ساله برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها توانست بعد از یکی از جنجالی‌ترین و تفرقه‌آمیزترین انتخابات ایالات‌متحده، هیلاری کلینتون، نماد لیبرال دموکراسی را شکست دهد و برای چهار سال در مسند قدرت قرار گیرد. در ادامه مسیری که او تا رسیدن به ریاست جمهوری طی کرده را مرور می‌کنیم؛ سپس نظر کارشناسان درباره او را بررسی خواهیم کرد و به این پرسش پاسخ‌خواهیم داد که چطور مردم آمریکا بعد از یک رئیس‌جمهور حقوقدان مثل باراک اوباما، به چهره‌ای مانند او رأی دادند.

ستاره صبح-

دونالد ترامپ فرزند چهارم فرد ترامپ یکی از غول‌های املاک نیویورک است. باوجود ثروت خانواده، پدرش از او توقع داشت از پایین‌ترین رده وارد کار شود و وقتی در ۱۳ سالگی در مدرسه شروع به بدرفتاری کرد، او را به مدرسه نظامی فرستادند. او در کالج وارتن دانشگاه پنسیلوانیا تحصیل کرد و وقتی برادر بزرگ‌ترش تصمیم گرفت خلبان شود، او بهترین گزینه خانواده برای ادامه راه پدر بود. فرد ترامپ (برادرش) در ۴۳ سالگی به دلیل مصرف بیش‌ازحد الکل فوت کرد و به قول برادرش، همین مسئله باعث شد دونالد ترامپ هیچ‌گاه در زندگی لب به مشروب و سیگار نزند. آقای ترامپ می‌گوید با وام کوچک یک‌میلیون دلاری که پدرش به او داد، وارد کار املاک شد و رسماً به شرکت پدر پیوست و بعد از مدتی اداره املاک مسکونی گسترده پدرش در محدود نیویورک را به عهده گرفت و در سال ۱۹۷۱ نام تشکیلات را به سازمان ترامپ تغییر داد. پدر دونالد ترامپ در سال ۱۹۹۹ فوت کرد. او می‌گوید پدرش الهام‌بخش اصلی او در زندگی است.

سلطان ساخت‌وساز
دونالد ترامپ فعالیت‌های خانواده در بخش املاک را که متمرکز بر املاک مسکونی در محله‌های بروکلین و کوئینز بود به سمت املاک پرزرق و برق‌تر منهتن گسترش داد. هتل قدیمی و از رونق افتاده کومودور را تبدیل به ساختمان مجلل هتل بزرگ‌هایت کرد و بعد برج مشهور ۶۸ طبقه که مشهورترین ملک در مجموعه املاک ترامپ است را در خیابان پنجم بنا کرد که به برج ترامپ شهرت دارد. ساختمان‌های مشهور دیگری هم نام ترامپ را به دنبال می‌کشند: ساختمان جهانی ترامپ، هتل بین‌المللی ترامپ و برج‌های ترامپ در بمبئی، استانبول و فیلیپین. آقای ترامپ در کنار این املاک، هتل‌ها و کازینوهای دیگری تأسیس کرد که در کنار فعالیت اصلی، برای شرکت درآمدزایی داشته‌اند و البته با چهار ورشکستگی هم روبه‌رو شدند. ورشکستگی‌هایی که به شرکت ترامپ ضرر زد و نه حساب‌های شخصی‌اش. دونالد ترامپ همچنین با تأسیس برنامه‌های تلویزیونی مشهور تبدیل به یک غول رسانه‌ای شد. از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۵ او صاحب حقوق برنامه‌های پرطرفداری مانند زن شایسته، زن آمریکا، دختر نوجوان برگزیده آمریکا بود. در سال ۲۰۰۳ برنامه تلویزیون مشهور کارآموز را برای شبکه ان‌بی‌سی شروع کرد که در آن شرکت‌کنندگان برای شانس کارآموزی و نهایتاً پیدا کردن شغلی در مدیریت سازمان ترامپ رقابت می‌کردند. این برنامه ۱۴ فصل ادامه پیدا کرد آن‌طور که در رسیدهای نهایی شبکه ان‌بی‌سی دیده می‌شود ۲۱۳ میلیون درآمد برای ترامپ داشته است. ترامپ چندین کتاب نوشته است و در کنار همه فعالیت‌های بزرگ اقتصادی، صاحب خط تولید کالاهای تبلیغاتی است که اقلام مختلفی از کراوات تا بطری آب تولید می‌کند. طبق آمار موسسه فوربس مجموع دارایی‌هایش به ۳.۷ میلیارد دلار می‌رسد اما خودش اصرار دارد رقم دقیق ۱۰ میلیارد دلار است.

همسر و پدر
دونالد ترامپ سه باز ازدواج‌کرده است هرچند مشهورترین همسرش، همسر اول ایوانا زلنیچکوا ورزشکار و مدل چک است. آن‌ها سه فرزند داشتند: دونالد جونیور، ایوانکا و اریک. در سال ۱۹۹۰ از هم طلاق گرفتند و داستان‌های این جدایی در روزنامه‌های زرد پرسروصدا بود. براساس بعضی از گزارش‌های آن دوران دونالد ترامپ متهم بوده که با ایوانا خشونت‌آمیز رفتار کرده است اما بعدها خود ایوانا سعی کرد شدت رفتارها را ملایم‌تر ازآنچه در گزارش‌ها آمده بود نشان دهد. آقای ترامپ در سال ۱۹۹۳ با مارلا میپلز بازیگر ازدواج کرد و از او صاحب دختری به نام تیفانی شد و بعد در سال ۱۹۹۹ از او جدا شد. او در سال ۲۰۰۵ با همسر فعلی‌اش ملانیا ترامپ ازدواج کرد و از او صاحب یک فرزند پسر به نام بارون ویلیام ترامپ شد. فرزندان ترامپ از ازدواج اول در مدیریت سازمان ترامپ کمک می‌کنند و او همچنان مدیرکل سازمان است.

کاندید ریاست جمهوری
دونالد ترامپ از سال ۱۹۸۷ تمایل به رئیس‌جمهور شدن را ابراز کرد و حتی در سال ۲۰۰۰ به‌عنوان نامزد حزب اصلاح (ریفرم) به رقابت‌های انتخاباتی وارد شد. بعد از سال ۲۰۰۸، او یکی از پر صدا‌ترین اعضا جنبشی بود که محل تولد باراک اوباما در آمریکا را زیر سؤال می‌بردند. ادعای مطرح‌شده این گروه کاملاً بی‌پایه و اساس بود چراکه اوباما در هاوایی به دنیا آمده بود. دونالد ترامپ بالاخره در دوران کارزار انتخاباتی‌اش اعتراف کرد آن ادعاها واقعیت نداشته‌اند اما هیچ‌گاه از مطرح کردن آن‌ها عذرخواهی نکرد. آقای ترامپ عاقبت در ژوئن ۲۰۱۵ رسماً پیوستن به رقابت انتخاباتی را اعلام کرد. در سخنرانی رسمی‌اش گفت: «ما به یک نفر احتیاج داریم که بیاید و این کشور را به عظمت سابقش برگرداند. ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم.» او گفت ازآنجاکه برای فعالیت‌های تبلیغاتی‌اش نیازی به حمایت مالی ندارد درنتیجه لازم نیست به خواسته‌های سیاسی کسی تن دهد و به همین دلیل نامزدی واقعاً مستقل از جریان‌های سیاسی است. او با شعار تبلیغاتی «عظمت را به آمریکا برمی‌گردانیم»، کارزار انتخاباتی پرجنجالی به راه انداخت. قول‌های اصلی‌اش قوی کردن اقتصاد ایالات‌متحده و کشیدن دیواری در مرز مکزیک و لغو موقت مهاجرت مسلمانان تا زمانی بود که «نمایندگان کشور بتوانند کنترل اوضاع را در دست بگیرند.» باوجود اعتراضات گسترده‌ای که بر ضد شعارهای او صورت گرفت و تمام تلاش رقبای جمهوری‌خواه، تد کروز و مارکو رابیو، دونالد ترامپ به‌عنوان نامزد اصلی حزب انتخاب شد.

برنده انتخابات
کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ با جنجال‌های زیادی همراه بود ازجمله افشا نوار صوتی‌ای از سال ۲۰۰۵ که در آن توصیف‌های ناشایسته‌ای درباره زنان به زبان می‌آورد و هم‌زمان ادعاهای متعددی از طرف هم‌حزبی‌هایش درباره ناتوانی او در اداره کشور مطرح شد. باوجوداین جنجال‌ها او به جمع هوادارانش امید می‌داد که پیش‌بینی نظرسنجی‌ها را به نفع خود تغییر خواهد داد و ریاست جمهوری او سیستم سیاسی نهادینه‌شده ایالات‌متحده را زمین خواهد زد و واشنگتن را «از فاضلاب خالی خواهد کرد». او همچنین از کارزار خروج از اتحادیه اروپا در بریتانیا ایده گرفت و گفت ریاست‌جمهوری‌اش ۱۰ برابر از برگزیت هم قوی‌تر خواهد بود. بااینکه برای همه تحلیلگران دور از ذهن بود اما با رسیدن به اواخر کارزار و به لطف مدارک تازه‌ای که از تحقیقات اف‌بی‌آی درباره نامه‌های هیلاری کلینتون منتشر شد، نتیجه انتخابات به نفع آقای ترامپ تغییر کرد. درحالی‌که کل کشور و جهان در حال هضم واقعیت پیروزی او بودند، هوادارانش پای‌کوبی کردند و او دو روز بعد از اعلام نتیجه انتخابات مشغول گفتگوهای تحویل گرفتن پست با اوباما شد.

دیدگاه تحلیلگران
حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: «بر این باور هستم در صورت انتخاب مجدد ترامپ، برای چهار سال دیگر شاهد تداوم سیاست کنونی کاخ سفید علیه ایران خواهیم  بود. تنها نکته متفاوت شاید اتخاذ تاکتیک‌های جدیدتر باشد که این به معنای تغییر استراتژی دولت آمریکا نخواهد بود. به‌هیچ‌وجه ترامپ در پی درگیری نظامی با ایران نخواهد بود و چنین ریسکی را انجام نمی‌دهد. در وضعیت کنونی که آمریکا درنتیجه شیوع کرونا بیش از 230 هزار جان‌باخته را به خود دیده، به نظر نمی‌رسد در وضعیت آغاز یک جنگ نظامی باشد. آن‌هم جنگی که آغازش آسان باشد اما پایان آن خارج از کنترل آمریکا باشد، برای این کشور هزینه بسیار سنگینی دارد. به‌طور حتم هرگونه برخورد نظامی میان تهران و واشنگتن منجر به یک جنگ منطقه‌ای خواهد شد. واقعیت امر این است که سیاست فشار حداکثری نیز چندان کاربرد ندارد لذا در آینده، با فرض اینکه ترامپ مجدداً رئیس‌جمهور شود، می‌توان دو فرضیه را پیش‌بینی کرد: یکی این‌که راهبرد کنونی در قالب تحریم اشخاص و شرکت‌های کوچک ادامه پیدا کند و دیگری این‌که شاهد تغییر رویکرد آمریکا باشیم و واشنگتن به سمت تنش‌زدایی و نرمش در برابر ایران حرکت کند. اکثر روسای جمهور آمریکا در دور دوم ریاست جمهوری خود به سمت تاریخ‌سازی حرکت کرده و تلاش کرده‌اند تاریخی را به نام خود ثبت کنند. ترامپ نیز شاید در این مسیر حرکت کند تا ذهنیتی مثبت را از خود بر جای بگذارد لذا امکان مصالحه با ایران نیز تا حدود وجود دارد؛ هرچند که احتمال وقوع این سناریو بسیار اندک است. تصورات داخلی پیرامون منفعل بودن ایران در برابر آمریکا نادرست است، ایران نیز در مواجهه با آمریکا ابزار خاص خود را در دست دارد و فرضیه بی‌پرواتر شدن ترامپ در دور دوم علیه ایران کاملاً نادرست است. راهبرد احتمالی ترامپ در صورت پیروزی در 4 سال آینده نیز تداوم فشار حداکثری به‌منظور فروپاشی از داخل در ایران است. ترامپ در فرضیات و نگاه خود به سیاست داخلی و سیاست خارجی، به‌هیچ‌عنوان نگاهی سیاسی و منطقی ندارد. او شخصی است که بدون هیچ‌گونه سابقه سیاسی و با پیشینه‌ای اقتصادی رئیس‌جمهور آمریکا شده است لذا او اساساً فهمی از مسئله مذاکره با ایران ندارد. مهم‌ترین نمود این امر را می‌توان در جریان مذاکرات منتهی به برجام مورد ارزیابی قرار داد؛ برجام حاصل 12 سال مذاکره مقدماتی و دو سال و نیم مذاکرات فشرده میان ایران با کشورهای 1+5 است؛ اینکه ترامپ چگونه قصد دارد در طول یک هفته یا یک ماه با ایران به توافق برسد، بیشتر بر مبنای تخیلات است و مصرف تبلیغاتی دارد.» همچنین رحمان قهرمان‌پور، کارشناس مسائل آمریکا به انتخاب گفت: «ترامپ به تنهایی در برابر خیلی از سیاست‌مداران دموکرات و جمهوری‌خواه ایستاده است. به طور حتم، پیروزی ترامپ اثری ویژه را بر شخصیت روانی او و رویکرد طرفداران‌اش بر جای می‌گذارد. در صورت برنده‌شدن شاهد تغییر در رویکرد او خواهیم بود. ترامپ دور دوم به مراتب جسورتر از ترامپ دور اول خواهد بود و ممکن است اقداماتی غیرمنتظره را انجام دهد که شرایط را برای تهران به مراتب دشوارتر خواهد کرد.»