کد خبر : 82916 تاریخ : ۱۳۹۹/۸/۱۲ - 01:08
گزارش مسیر دشوار سینمای ایران در اسکار 2021 اشاره: جایزه اسکار را می‌توان مهم‌ترین، معتبرترین و درعین‌حال جذاب‌ترین جایزه سینمایی در سطح جهانی دانست. قرار بود نود و سومین دوره این رویداد سینمایی، ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ (۱۰ اسفند ۱۳۹۹) برگزار شود، اما تبعات شیوع ویروس کرونا بر این مراسم مهم نیز سایه انداخت و برگزاری آن را با تأخیر چندماهه به ۲۵ آوریل (۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۰) موکول کرد. جایزه اسکار نه‌تنها برای سینمای ایران که برای همه دنیا مهم است. اسکار بخشی به نام بهترین فیلم بین‌المللی دارد که تا سال ۲۰۲۰ با نام بهترین فیلم خارجی زبان شناخته می‌شد و یکی از مهم‌ترین جوایز بود که از سوی آکادمی علوم و هنرهای سینما به فیلم‌های غیر آمریکایی و عمدتاً غیر انگلیسی‌زبان اهدا می‌شد. از میان فیلم‌های متقاضی شرکت در این بخش از سراسر دنیا، درنهایت تنها 5 فیلم به‌عنوان نامزدهای اصلی جهت رقابت در این بخش معرفی خواهند شد. قرار گرفتن در میان نامزدهای این بخش، برای سینمای هر مملکتی، دستاوردی مهم تلقی می‌شود و بر اعتبار آن می‌افزاید. سینمای ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، به‌ویژه از زمانی که توانست دو بار این مجسمه دوست‌داشتنی را توسط اصغر فرهادی به خانه بیاورد تا ویترین افتخارات سینمای ایران را کامل کند.

ستاره صبح-

اسکار بین‌المللی همان‌طور که از نامش پیداست میدان رقابت سینماگران از سراسر جهان برای رسیدن به معتبرترین جایزه سینمایی جهان است. هنوز کمیته انتخاب، نماینده ایران را به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی نکرده است. فیلم‌های «خورشید»، «درخت گردو» و «شنای پروانه»، همه دوست دارند در این کارزار شانس خود را امتحان کنند. برخی کشورهای مدعی و صاحب سبک در سینما چون ژاپن، کره جنوبی و آلمان نماینده‌هایشان را معرفی کرده‌اند. سال گذشته فیلم «انگل» از سینمای کره جنوبی جایزه بهترین فیلم بین‌المللی (غیر انگلیسی‌زبان) را دریافت کرد و علاوه بر آن جایزه اصلی مراسم (بهترین فیلم اسکار) را نیز به خانه برد. امسال حدود ۹ هزار عضو آکادمی علوم و هنرهای سینمایی می‌توانند در خانه‌هایشان به تماشای فیلم‌های ثبت‌شده بنشینند و خبری از مهمانی‌های پرزرق‌وبرق هم نخواهد بود. کرونا این بخش از زندگی را هم‌ تغییر داده است.

مدعیان اسکار 2021
سال‌های گذشته با برگزاری جشنواره‌هایی مثل جشنواره فیلم کن، برلین و ونیز جو و فضایی مناسب برای موفقیت یک یا دو فیلم ایجاد می‌شد که در این روزهای سال تقریباً همه درباره موفقیت آن برای کسب جایزه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار اتفاق‌نظر داشتند، اما در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا و وضعیتی که این ویروس به وجود آمده، شرایط به‌مراتب متفاوت‌تر است؛ بنابراین درحالی‌که جشنواره کن برگزار نشد، باید نگاهی دقیق به فهرست فیلم‌های پذیرفته‌شده در آن داشت. ممکن است برنده امسال یکی از همین فیلم‌ها باشد.یکی از این فیلم‌ها «یک دور دیگر» به کارگردانی توماس وینتربرگ از کشور دانمارک است؛ البته دانمارک هنوز فیلمش را برای اسکار انتخاب نکرده، اما بعید است که جز این فیلم انتخاب دیگری داشته باشد. «یک دور دیگر» با بازی مدس میکلسن پس از لغو جشنواره کن، تورنتو را به‌عنوان مقصد برگزید و در این جشنواره روی پرده رفت. در نظر منتقدان «یک دور دیگر» از فیلم‌های خوب سال و از مدعیان فصل جوایز سینمایی است.ایتالیا هم هنوز فیلمش را برای اسکار انتخاب نکرده است. آن‌ها باید از میان فیلم‌هایی چون «پینوکیو»، «شب»، «پدر ما» و فیلم جدید سوفیا لورن با عنوان «زندگی در پیش رو» دست به انتخاب بزنند. انتخاب هر چه باشد نماینده ایتالیا از مدعیان همیشگی اسکار بهترین فیلم بین‌المللی است.
فرانسه هم مثل ایتالیا از مدعیان همیشگی اسکار است و هنوز نماینده‌ای برای اسکار نود و سوم پیدا نکرده است. یکی از فیلم‌هایی که ممکن است نماینده این کشور شود، درام «دی‌ان‌ای» به کارگردانی مایوین است. این فیلم از برگزیدگان جشنواره کن بود که با لغو جشنواره امکان روی پرده رفتن پیدا نکرد. به گزارش خبر آنلاین، در سال شیوع کرونا جای جشنواره کن خالی بود، اما جشنواره‌های برلین و ونیز برگزار شدند که هرکدام از میان پنج برنده پیشین اسکار بهترین فیلم بین‌المللی یک سهم دارند. «روما» از جشنواره ونیز آمد و «زنی شگفت‌انگیز» در جشنواره برلین روی پرده رفت. «خواهر کوچک من‌» که نماینده سوئیس در اسکار ۲۰۲۱ است، در جشنواره فیلم برلین روی پرده رفت. نماینده جمهوری چک هم از جشنواره برلین می‌آید. «شارلاتان» به کارگردانی آگنیشکا هولاند از مدعیان مهم اسکار ۲۰۲۱ در بخش بهترین فیلم بین‌المللی است و شانس خوبی دارد. ژاپن برای رقابت اسکار فیلم «مادران حقیقی» به کارگردانی نایومی کاواسه را انتخاب کرد. این فیلم قرار بود در جشنواره کن روی پرده برود.همان‌طور که مشخص است، علیرغم همه‌گیری و قرنطینه‌های اجباری مسیر پیش روی فیلم‌ها برای رسیدن به اسکار بهترین فیلم بین‌المللی پرپیچ و خم است. هر فیلمی که از سینمای ایران برای اسکار انتخاب شود باید با آثار برجسته‌ای از کشورهای مدعی رقابت کند و گرچه مثل دوره قبل فیلمی مثل «انگل» وجود ندارد که از پیش برنده بودنش قابل پیش‌بینی باشد، اما فیلم‌های خوب آن‌قدر هستند که رسیدن به فینال (پنج اثر نهایی) را دشوار کنند.