کد خبر : 82897 تاریخ : ۱۳۹۹/۸/۱۰ - 00:11
گزارش درگذشت قاضی حداد براثر کرونا

ستاره صبح-

وکیل قاضی حداد روز گذشته از مرگ موکل خود براثر کرونا خبر داد. حسن زارع دهنوی معروف به قاضی حداد معاون امنیت دادستان تهران در زمان دادستانی سعید مرتضوی و یکی از متهمان پرونده کهریزک بود که دادگاه او را به 5 سال  انفصال موقت از خدمات دولتی و محرومیت از قضاوت برای همیشه محکوم کرد. وی جزو قضاتی بود که معترضان به نتایج انتخابات 88 را به بازداشتگاه نامناسب کهریزک انتقال داد. وضع بازداشتگاه کهریزک به‌گونه‌ای بود که سه جوان معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری به نام‌های محسن روح الامینی، امیر جوادی فر و محمد کامرانی در این بازداشتگاه جان خود را از دست دادند که این موضوع برای سعید مرتضوی و قاضی حداد دردسرساز و به پرونده‌ای تبدیل شد. تابناک دراین‌باره نوشت:  سعید مرتضوی  پس از تعلیق از تمام سمت‌های حکومتی، ۴ پرونده علیه وی تشکیل شد که اولی در خصوص عملکردش در شکنجه معترضان به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۸، به صدور حکم و تبرئه از معاونت در قتل منجر و در آذر ۱۳۹۶ به دو سال حبس محکوم شد.» همچنین قاضی حداد به‌اتفاق علی‌اکبر حیدری فر دادگاهی شدند و فرارو به نقل از محسنی اژه‌ای نوشت: قاضی پرونده کهریزک( قاضی حداد) به ۱۵ سال زندان محکوم‌شده است. »     
به گزارش «انتخاب»، محمد اصلانی، وکیل حسن زارع دهنوی در گفت‌و‌گو با ایلنا، در خصوص فوت موکل خود، گفت: ایشان دو روز پیش براثر ابتلا به کرونا در بیمارستان گاندی در تهران درگذشت. به دلیل شیوع ویروس کرونا و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وی روز جمعه به خاک سپرده شد.
حسن زارع دهنوی معروف به قاضی حداد یکی از مقامات قضایی بود که در کنار سعید مرتضوی شهریور ۱۳۸۹ مصونیت قضایی‌شان تعلیق گردید. به نوشته نشریه روز آنلاین، «قاضی حداد از طریق اسدالله لاجوردی به تیم دادستانی اوین پیوست و پس از مدتی دادیار زندان شد» ولی وی به اتهام مالی و ... از مقام خود برکنار شده بود. اما وی توسط سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران به‌عنوان معاون امنیت دادستان تهران منصوب گردید و عمدتاً نام وی در جریان پرونده فعالان سیاسی شنیده می‌شد. تعدادی از پرونده‌ها و احکام قضایی که قاضی حداد عبارت‌اند از:
*دستگیری اعضای جنبش آزادی ایرانیان و کنفدراسیون دانشجویان ایرانی، در این پرونده امیرعباس فخر آور به هشت سال زندان و ارژنگ داوودی به پانزده سال زندان و فرهاد کهندانی به شش سال زندان محکوم شدند.
*قاضی رسیدگی به اتهامات امیر فرشاد ابراهیمی، دبیر سابق سیاسی انصار حزب‌الله، وی به ۱۵ سال زندان محکوم شد که پس از آزادی به خارج از کشور رفت.
*دستگیری اعضای دفتر تحکیم وحدت شامل: علی نیکو نسبتی و علی عزیزی
*دستگیری و محاکمه اعضای سندیکای شرکت واحد
*محاکمه حشمت‌الله طبرزدی مدیرمسئول نشریه توقیف‌شده پیام دانشجو
*محاکمه قاسم شعله سعدی وکیل دادگستری و استاد دانشگاه

پیشینه
حسن زارع دهنوی یزدی تبار بود و از دهه ۶۰ در دستگاه قضایی ایران فعالیت داشت که بخش مهمی از آن مرتبط با زندان اوین و «پرونده‌های امنیتی» و برخورد با فعالان سیاسی بود. در سال‌های پس از انتخابات سال ۸۸، در کنار سعید مرتضوی معترضان را دستگیر به بازداشتگاه کهریزک می‌فرستاد. قاضی حداد در جلسات دادگاه کشته‌شدگان کهریزک شرکت نکرد و درنهایت به اتهام «مشارکت غیرقانونی در بازداشت‌ها»، به انفصال دائم از خدمات قضایی و پنج سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شد.