کد خبر : 82878 تاریخ : ۱۳۹۹/۸/۵ - 00:01
ضرورت شکل‌گیری آرایش نظامی در برابر ویروس کرونا رکورد بی‌سابقه 6191 ابتلا به کرونا در 24 ساعت اشاره: متأسفانه افزایش تعداد مبتلایان و فوتی‌ها همچنان رو به افزایش است. یکی از معاونین وزیر بهداشت گفته 50 میلیون ایرانی مستعد ابتلا به کرونا هستند. علت این است که ایران برخلاف کشورهای پیشرفته تست کرونا به‌صورت گسترده بر روی افراد جامعه انجام نمی‌دهد. متأسفانه به دلیل نبود دارو و واکسن کرونا مردم باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، زدن ماسک و فاصله‌گذاری فیزیکی از ابتلا به کرونا جلوگیری کنند.

ستاره صبح-

کرونا در ایران
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۵۶۸ هزار و ۸۹۶ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۲۹۶ نفر از بیماران در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۳۲ هزار و ۶۱۶ نفر رسیده است.
سیما سادات لاری درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور بیان کرد: در 24 ساعت منتهی به ظهر روز ۴ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۱۹۱ بیمار جدید مبتلابه کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۴۱ نفر از آن‌ها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۵۶۸ هزار و ۸۹۶ نفر رسید.لاری افزود: خوشبختانه تاکنون ۴۵۵ هزار و ۵۴ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین چهار هزار و ۹۶۹ نفر از بیماران مبتلابه کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.معاون وزیر بهداشت گفت: تاکنون چهار میلیون و ۷۱۹ هزار و ۵۹۷ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است.

27 استان در وضعیت قرمز
وی بیان کرد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

لزوم رعایت پروتکل‌های 
بهداشتی در اصناف
سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: در شرایط همه‌گیری بیماری کرونا در کشور، لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز صنفی و کارگاهی به‌عنوان یکی از محل‌های پررفت‌وآمد مردم از اهمیت خاص و ویژه‌ای برخوردار است.
وی افزود: بنابراین ضروری است که صاحبان مراکز یادشده استفاده از ماسک را در دستور کار جدی خود قرار دهند و از هرگونه ارائه خدمت به افراد فاقد ماسک جدا خودداری کنند. همچنین نسبت به استفاده از کارت‌خوان به‌جای دریافت وجه نقد، گندزدایی مرتب سطوح، رعایت بهداشت دست‌ها، استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده و در دسترس قرار دادن آن برای مراجع و رعایت اصول فاصله‌گذاری به میزان یک و نیم تا دو متر اقدام کنند. مردم می‌توانند هرگونه تخلف در رعایت اصول یادشده را از طریق سامانه تلفنی ۱۹۰ یا از طریق پاسخ به سؤالات پیش‌بینی‌شده، پس از اسکن Qr کد واحد متخلف با استفاده از دوربین تلفن همراه هوشمند خود، جهت انجام پیگیری‌های بعدی توسط همکاران ما اعلام کنند.

 آرایش نوین جنگی در برابر ویروس کرونا
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران با اشاره به‌ضرورت شکل‌گیری یک آرایش نوین جنگی در برابر ویروس کرونا گفت: با توجه به اینکه امروز موضوع اول و اولویت کشور مسئله مقابله با کروناست، بنابراین مشارکت دستگاه‌ها برای مقابله با کرونا باید به مشارکت حداکثری تبدیل شود و در کنار آن نهادینه‌سازی یک کار جهادی در همه دستگاه‌ها شکل بگیرد.
به گزارش ایرنا به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران یادآور شد: متأسفانه چهره بسیار فراگیر، متکثر و فرسایشی که این ویروس در کشور ایجاد کرده به‌گونه‌ای است که بخش زیادی از توان و استطاعت دستگاه‌های اجرایی مصروف شده و با توجه به مزمن شدن این اپیدمی لازم است که با یک طراوت جدید همه دستگاه‌های اجرایی و ذی‌ربط حول مصادیق و منویات مجموعه ستاد ملی و به‌خصوص بخش تخصصی آن یعنی بخش‌های مربوط به وزارت بهداشت را عملیاتی کنند.

تغییرات جدی در عرصه غربالگری
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران از تغییرات جدی در عرصه غربالگری در آینده خبر داد و درباره این تغییرات توضیح داد: در ابتدا دامنه افرادی که در حوزه ردیابی بیماران موردتوجه مراقبان سلامت قرار می‌گیرند افزایش خواهد یافت و دوم اینکه به قول ریاست جمهوری و وزیر بهداشت امیدواریم بتوانیم درزمینه تجهیز و لجستیک و انجام پیوست‌های روش‌های تشخیصی آزمایشگاهی، با قطعیت بیشتر به فازهای بعدی ورود کنیم.

انضباط عمومی نسبت به رعایت پروتکل‌ها
زالی بابیان اینکه توجه به مصالح جمعی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی در کشورهایی که رعایت حقوق شهروندی از اصول پررنگ مدیریتی است، الزامی و اولویت است، گفت: به نظر می‌رسد باید یک انضباط عمومی نسبت به رعایت پروتکل‌ها شکل بگیرد. لازم است حاکمیت اقدامات خود را صریح و به هنگام و در تناسب با منافع جمعی اعمال کند، در اپیدمی‌ها وزارت بهداشت در همه دنیا، در مرکزیت تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ها قرار دارد و ازاین‌رو تعیین مصادیق محدودیت‌ها با وزارت بهداشت است.
زالی افزود: تاکنون ابتلای حدود ۳۰ هزار پرستار در سراسر کشور به کرونا و خارج شدن حدود ۶ هزار نفر از آنان را از مدار ارائه خدمات شاهد بوده‌ایم. وی ادامه داد: طبق تأکیدات رهبر معظم انقلاب که کاملاً فرمایشات ایشان علمی است، بیماریابی سریع، ردیابی بیماران، قرنطینه سازی و درمان زودرس اگر فراهم شود بیمار کمتر در شرایط وخیم قرار خواهد گرفت و بار بیمارستان‌ها و آمار مرگ‌ومیر کاهش پیدا خواهد کرد.
 زالی ترددها از کشورهای اروپایی را یکی از عوامل مؤثر در این رخداد دانست و گفت: بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب مقرر شد کنترل‌های بیشتری بر این ترددها اعمال شود. البته حجم ترددها به‌صورت چشمگیری کاهش پیداکرده است. وی تصریح کرد: امروز با همکاران نیروی انتظامی بر تشکیل کمیته مرزبانی گفت‌وگو کردیم تا با همکاری وزارت امور خارجه، انتظام ورودی‌ها و خروجی‌های کشور افزایش پیدا کند. البته تاکنون وزارت بهداشت تأکید بر انجام آزمایش PCR یا در کشور مبدأ یا در کشور مقصد داشته است و سعی شد از ورود افراد علامت‌دار خودداری شود.